Valojen releistys ( valon vahvistin )

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Hoppa 1, 31.3.2007.

  1. Hoppa 1

    Hoppa 1 1st gear

    Vanhat johdot ja fordin "automaatisulake" häkkyrät pitäis johdottaa uusiksi ja samalla releistää, onko porukalla kokemuksia minkälaisella sarjalla homma pitäis hoitaa ?
    Releistystä mietin siksi että lyhdyt on nyt H4:set ja joissain kohtaa toi kuormaa tunnistava autosulake pätkäisee valoja kun virran kulutus on kasvanut alkuperäiseen nähden.
    Alkuperäinen systeemi on ollut hehkulankapolttimoilla ja helpoin tie varmaan olisi että palauttaa ton H4 systeemin takaisin hehkulankapoltimoon, mutta ton H4:sen valotehon on kyllä parempi. :eek:
     
  2. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Vaihda samalla johdot "vahvempiin"... Vähintään 1,5 neliön johtoihin.
     
  3. Hoppa 1

    Hoppa 1 1st gear

    Jep, entä noi valmiit sarjat jossa on johdot ja releet mukana, onko ihan mitään tekemätömiä? :eek:
     
  4. hevisevi

    hevisevi Gearhead

    Itse laitoin Bilteman valmissarjan ( maksoikohan 20 E ) , ihan toimiva satsi , sulakkeet lisäsin siihen.
     
    Seevu tykkää tästä.
  5. WSE

    WSE 1st gear

    Tossa varmaan saa rahalle ihan riittävän vastineen. Jos haluaa vielä parantaa luotettavuutta voi vaihtaa releet laadukkaampiin tuotoksiin.
    Muistakaa kuitenkin ehdottomasti se sulakkeistus ja mielellään tuplana että on molempien puolien lamput erikseen niin ei pääse pimeys yllättämään. Ja mahdollisimman lähelle akkua jos ette käytä jotain alkuperäistä sulakesuojattua syöttöpistettä.
     
  6. kippis

    kippis Gearhead

    oliskos jollain kuvaa / linkkiä kuinka tulis kytkeä nelivalot ?
    eli reunimmaiset (lähi/kauko) on H4 ja sisemmät (kauko) H1 . ja pitkät lattianapilla , jos se nyt vaikuttaa asiaan...
    :pinup:
     
  7. Stone

    Stone 3rd gear

    Tässä olis., eli nelivalojen kytkentä ihan alhaalla. Noin laitoin omat ja hyvin toimii.

    Sulakkeista vielä sen verran, että milläs arvolla ne pitäs olla? Ny ei ole releiden kanssa lainkaan ja tuntuu vasenta ajovaloa (H4) hieman rasittavan, poksahti toinen jo pienen ajan sisällä...Onko noihin Bilteman sarjojen liittimiin sopivaa...eli onko se standardin mukainen liitin?
     
    sibe70 tykkää tästä.
  8. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jos kyseessä on alkuperäisenä säilynyt auto ja jos se halutaan sellaisena pitää, voi relesysteemin kytkeä siten että sen herättevirta otetaan lamppujen liittimiltä ja niistä eteenpäin rakennetaan esim. tuosta Bilteman systeemistä releohjattu jatko.

    Tällainen tehtii joitain vuosia sitten 64 1/2 Musseen joka oli orkksikunnossa. Ajateltiin että kun auto on jo nyt säästynyt hyvänä 40v. niin ei kannata enää sivuleikkureilla pätkiä orkkisjohtoja. Eihän sitä koskaan tiedä millaisia lamppusysteemejä sitä seuraavan 40vuoden aikana keksitään.
     
  9. Stone

    Stone 3rd gear

    Tämä nimenomainen Bilhelveten sytsteemi on periaatteeltaan juurikin tälläinen, eli vanhat tökkelit vaan kiinni ja taas pelaa, ilman sen mitään katkomisia tai juottamisia.
     
  10. Hoppa 1

    Hoppa 1 1st gear

    No niin toi PauliP heitti just sen mitä haenkin eli vanhus on alkuperäis asussa ja johtoja en haluais kauheasti alkaa lisäämään ainakaan näkösälle. :eek:
     
  11. kippis

    kippis Gearhead

    thanks Stone linkistä !
     
  12. kippis

    kippis Gearhead

    mites , monacossa sealed beam valot, voiko niille asentaa tuon sarjan ? vai pitääkö olla halogen valot ? aikaa kulunu kun näitä viimeksi laitellu o_O
    yorkkeriin tuli vaihettua uudemmat umpiot silloin -07.
     
  13. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Eipä tuo rele ymmärrä mitä siellä johtojen päässä on. Releet vain ohjaa virran kulkua.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Valmissarjaa voi joutua muokkaamaan. Sealed beamissa on sama liitin kuin H4 ja aiemmissa 55/60W ajovalopolttimoissa, mutta kytkentä on erilainen. Pinnit irti ja uuteen järjestykseen.

    Toki jos on aie parantaa valoja, niin laittaa sealed beamit hyllyyn ja tilalle uudet kirkkaat H4 umpiot ja niille tekee releistyksen. Sitten parasta, mitä vakiopaikkoihin laillisesti saa.
     
  15. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Joskus sai jotain tsekkiläisiä H4 umpioita, joissa oli kupera lasi. Eli ulkonäkökin pysyi niiden sealed beamien mukaisena.
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  17. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Eikös jälkiasenteiset ledit ole edelleenkin laittomia?
     
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jos laitat halogeeni umpioon ledit tai xenonit kyllä. Mutta jos umpio on hyväksytty ledille, niin ihan lailliset. Ja nykyään kun DOT valot kelpaa kans, niin ei pitäs olla leimalla mitään sanomista.
     
  19. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Niinpä tietenkin kun sovelletaan vähä mutkan kautta...
     

Kerro tästä muillekin!