Valokatkaisija kuin sulaa vahaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Vilkuna, 24.3.2006.

  1. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    On sen verran monessa jenkissä tullut nähtyä enempi tai vähempi sulanut valokatkaisija, että tuli mieleeni kysyä seuraavaa.

    Onko missään jenkissä nelivaloja kytketty tehtaalla releitten kautta? Vai kulkeeko kaikki virta valokatkaisijan kautta? Jälkeenpäinhän melkein joka laite on releille muutettu.

    P.S. Mistä muuten saa laittomia 100 W H4-ajovalopolttimoita?
     
  2. perkele

    perkele Gearhead

    biltema sekä motonet myy 100w polttimoita
     
  3. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Sit ainaki tarvii relleen??? Vai oonko ihan ooppelisti? (Vaikka emännän käyttis on :oops: )
     
  4. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Nelivaloja tehtaalta? Ei taida olla. Ne vaatii tuplat tuplareleet. Siis jos kaikki neljä palaa lyhkäsillä. Sitten ei sula.
    58 oli se eka herran vuosi milloin autot oli kauneimmillaan ja tuli tuplavalot. Ne paloi kaikki neljä vain pitkillä.
     
  5. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

    noi h4:set on sen verran tehokkaampia jenkkien orkkisvaloihin verrattuna että siinä ottaa katkaisija itseensä..ensin rupee vilkuttelemaan kun katkaisijan ylivirta bi-metalli rupee katkomaan ja sitten jossain vaiheessa sulaa koko katkaisija.

    eli ei kun relettä väliin.samalla kannattaa vaihtaa aavistus paksummat johdot ja tarkistaa maadotusten kunto.tulee reilusti valotehoa lisää.

    onhan ne releviritykset tietty rumia mutta minkäs tet kun katsurit vaatii noi h4 umpiot..

    niin ja vastaus alkuperäseen kysymykseen..ainaki noissa vanhemmissaa(1980 asti) ei oo ikinä vielä tullu alkuperäisasennuksena releitä vastaan..eli kaikki virta menee katkaisijan kautta.
     
  6. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Siis relettä peliin ja mielummin 2kpl ja tuplareleinä. Ask your local speed shop or bil- or motohelvete.
     
  7. Jza

    Jza Double Gearhead


    :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  8. niemikko

    niemikko 1st gear

    ja esim philipsiltä saa noit +30% lisää valotehoa mutta silti laillisia 55w h4 ja h3 polttimoita hyvästä umpiosta ja releytettynä näkee jos latauskin on kunnossa.
     
  9. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Katkaisijan bi-metalli???? :eek: hemmetin hyvä juttu että löytyy ihmisiä jotka tietää asioita joita muut ei välttämättä tiedä. :)
    Mahtaakohan 74-dartin katkaisijassa olla semmonen bi-metalli?
     
  10. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Bi- ja trimetalli. Onhan niitä. Piuhoitus on myös tärkeä. Täällä on ollut puhe ns taksikytkennästä. Mulle teki täältä yks foorumilainen ammattilainen ja nykyisin mulla 58 Buickissa kunnon piuhat ja releeT. Ennen oli H-neloset, nyt org hehkulankaumpiot ja paremmin näkyy. Ei pätki eikä sula piuhat, katkaisija, hermot eikä auto. Tee(tä) kunnolla niin hyvä tulee eikä ongelmia.
     
  11. niklas_

    niklas_ 1st gear

    ainakin 70 moparin katkaisijassa on bi-metalli
     
  12. pötkö

    pötkö Gearhead

    kanattaa kyllä laitta rele väliin,vaikka ei olisi h4 sillä vaan säästää sitä vanhaa valokatkaisijaa jota ei välttämättä löydy vauhtikaupan hyllystä.
     
  13. RAIVO

    RAIVO Gearhead

     
  14. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Millähän tavalla pitäis tehdä jos tekee "kunnolla"???

    Ite just poistin edellisten omistajien tekemät rele yms viritelmät kun aattelin että joku muu on aatellut että valo katkaisijan liittimessä tms. paikassa on ollut kosketus häikkää... mutta mitä jos...

    Katkaisijassa on näemmä 7 napaa... Mihkähän ne piuhat pitäs sit vetää että saa valot toimimaan fiksummin? oisko kellään valmista modaus ohjetta vanhalle valo järjestelmälle?

    Sori jos tuli asia/kirjoitus virheitä... Just tulin baarista kotii. :oops:
     
  15. Simo

    Simo 1st gear

    Tämä on "jenkkiautoilijan perustietoa". Bi-metallikärjillä oleva valokytkin on turvallisuustekijä, eli valot eivät mene kerrasta pimeäksi vaan vilkkuvat, jos kuormaa on jostakin syystä liikaa.

    Niin kuin jo aiemmin todettu H4 polttimot ovat sen verran tehokkaampia, kuin alkuperäiset valot, että normaalistikin palavat neljä pitkää saavat bi-metalli kytkimen aktivoitumaan, ennemmin tai myöhemmin.

    En tiedä tarkkoja vuosia, mutta ainakin välillä 60 - 90 uskoisin tuon kytkin tyypin olleen yleisimmin, jos ei ainoastaan käytetty.

    Eli Dartissa on ko. bi-metallikytkin.

    Kun teette niitä rele muutoksia, niin älkää laittako kaikkia valoja saman sulakkeen taakse!

    Seuraava "jenkkiautoilijan perustieto" on miten tuon vedettävän valokatkaisinmallin nuppi irroitetaan :D
     
  16. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Siinä meni ittelläkin jonkinaikaa ennenkuin hokas! On varmaan insinöörin suunnittelema systeemi. Toimii kyllä mutta mahdollisimman vaikea käyttää :rotfl: :mad:
     
  17. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

     
  18. jiipee60

    jiipee60 3rd gear

    Mulla on laitettu hehkulankapolttimot H4-umpioihin. Hyvin toimii eikä mene liikaa virtaa katkaisijalle. Valokuviosta en tiedä, mutta kesäautossa ei väliä. Katsastukseen sitten H4-polttimot, jos vaaditaan. Kaikkiin umpioihin ei kylläkään hehkulankapolttimo mahdu, jää parista millistä kii. Ei tarvi releitä viritellä ja taas yksi vikamahdollisuus vähemmän... ja sitten kaikki besserwisserit kumoamaan tätä ehdotusta... 8)
     
  19. samu

    samu 1st gear

    No ainakin vielä 2000-luvun chrysleri neonissa on valot ilman relettä.. Biltemassa myydään semmoista bolt-on sarjaa, missä on pari relettä, johtoa ja liittimet lampun kannan liittimeen nimellä valonvahvistin(!). Ei tarvi tehdä yhtään liitosta itse kun tuo ottaa ohjauksen jomman kumman lampun kannan liittimestä. Maksaa pari kymppiä ja valot kirkastuu 8)
     
  20. wiljo

    wiljo 1st gear

    Mullon koronetin valokatkaisija tehty haulikon hylsyn metalliosasta,se ei sula pikkukummassa :rotfl: Tosin lämpes se sen verran että piti laittaa rele väliin..
     

Kerro tästä muillekin!