Valot kirkastuu... Ja himmenee...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Wolfheart, 29.8.2007.

  1. Wolfheart

    Wolfheart 1st gear

    Niin että nyt tossa murheenkryynissä esiintyy tollanen hauskuus, eli kun sillä ajaa vaikka tasaista kaheksaakymppiä (tosin tää ei oo sidoksissa nopeuteen), niin suurin piirtein puolen minuutin välein valot kirkastuu ns. ylikirkkaiks, samalla puhaltimen kierrokset nousee selvästi ja kulkukin paranee. Ja parin kymmenen sekunnin päästä valot palaa taas normaaliks, puhaltimenkin kierrokset putoaa jne.

    Niin jotta mistä kannattais alkaa vikaa hakemaan? Laturista?

    Tää vika on tainnu olla siinä keväästä (eli edellisen ISON remontin valmistumisesta) asti, en oo vaan antanu asian häiritä (=oon niin saatanan täynnä tota roplaamista) kun on ollu valoisaa, eli ei oo valojen vilkkuminen (ittee) häirinny... :oops: :D
     
  2. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Tuntuis että jännitteensäätäjässä häikkää,entä onko koneen maakaapeli kunnolla kiinni rungossa saattaa sekin häiritä em. säätäjän toimintaa.Jos iäkkäämpi peli niin kannattaa tarkistaa mekaanisen latausreleen kärkien kunto siinä kun jännitteen säätö tapahtuu releen kärkien avulla ja pahasti palaneet kärjet eivät välttämättä saa hyvää kosketusta.
     
  3. Piru

    Piru 1st gear

    Minä en tiedä sähköstä juurikaan mitään, mutta kaverilta paloi mazdasta
    konehuone, kun oli jäänyt tuo moottorin maakaapeli löysälle rempatessa...että ei mikään turha kaapeli.
     
  4. jaketin

    jaketin Gearhead

    meikäläisellä sama vika johtui huonosta jännitteensäätäjän maadoituksesta..
     
  5. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Mulla kirkastu valot kerran. Sammutin auton äkkiä. Tsekkasin et kaikki oli OK. Auto käyntiin ja pelas normaalisti. Jatkoin matkaa. Pääsin kuus kilsaa ku sytty konehuoneen sähköt tuleen. Poltti vielä siihen samaan syssyyn yhden nipun sieltä kojelaudan alta. Poltin käteni palavia piuhoja repiessä ja sain verenmyrkytyksen. Sit kädet kääreissä sähköjä tekemään. Syyllinen oli viallinen jännitteensäädin. Hirtti täysille ja käräytti piuhat.
     
  6. Wolfheart

    Wolfheart 1st gear

    Tähän ei kai voi todeta kuin jotta: voi paska... :-?

    Tarttis lauantaille asti selvitä... No, herran haltuun tai jotain sinne päin - onhan se jo keväästä asti... Niin että jos se nyt kärvähtää niin... :odroll:

    Sähköviritykset tossa kyllä onkin sen sortin virityksiä etten ihmettele kyllä. Oho, tuli väärä sanavalinta, korjaan: sähkövirityksetkin. Kaveri just naureskeli että toi Lancia onkin sen sortin pommi että saan kohta terroristisyytteen. Samaan syssyyn se kyllä ehdotti että aja se parkkiin eduskuntatalon eteen... :lol:
     
  7. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Voi olla myös akku paskana/ finaalissa. Itsekin metsästin vastavassa valojen himmenemis-kirkastumistragediassa vikaa laturista ja erityisesti sen jännitteensäätimestä. Vika lopulta korjaantui - ei laturin vaihdon, vaan akun vaihdon jälkeen. Eikä akku ollut edes kovin vanha, eikä siitä edes virta loppunut talvistarteissa dieselissä..

    Kato ekaksi se akku. On halvin alkaa sieltä. Mulla antoi toi paska akku kiinni hirveän matalia latausjännitteitä laturilta 12-13 v, joten väärä diagnoosi laturista oli ilmeinen.. Ja koska nyt on öämmin voit kokeilla lähes millä tahansa toisella akulla oliskos vika siellä - ostamatta uutta..
     

Kerro tästä muillekin!