valtterin takajouset

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja wallu64, 13.4.2011.

  1. wallu64

    wallu64 3rd gear

    Vähän askarruttaa, että mitenköhän noi orkkis jouset tuolla kestää? Eli kannattaisko tohon suunnitella jotain traction barseja tai vastaavia vai oisko viisainta hommata vaan uudet jouset? Ihan vaan jo senkin takia ettei joka kerta ku polkasee niin miettis että mitähän ne norrat siellä ajattelee :odroll:

    Autohan on -64 valiantti pikkulohkolla(alastarossa 13sek. katukumeilla)
     
  2. kirurgi

    kirurgi 1st gear

    ei muutaku vetoja vaan!!! :wc:
     
  3. wallu64

    wallu64 3rd gear

    Toki toki, kyllä sille vehkeelle vetoja annetaan 8)
    Oisko muilla jotain muuta kommentoitavaa?
    Millanen riski tossa on, että jouset tai jousi katkee ja lepikkoon käy mopsin tie?
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei tohon mitään varmasti pysty sanomaan, riippuu paljon myös jousten kunnosta jne. Toisaalta, auttaaks vaikkapa ne traction barsit sitte jotain? Ravistaaks se kun sutii? Väittäisin et jos ne jouset ja iskarit on kunnossa, niin ei tarvi mitään sen kummempia varotoimenpiteitä. Meil oli Löijyssä ihan orkkisjouset kun se kulki matalia 11 sekan aikoja, etusektorille oli laitettu lisäklamppeja sitomaan jousia yhteen ja muistaakseni takaosalta poistettu. Kardaanikulma oli haluttu 5-7 astetta ylöspäin pinioniin nähden jne. Vaihdettiin sitte SS jouset siihen ja tulos oli +-0.
     
  5. wallu64

    wallu64 3rd gear

    Ei se ravista eikä pompottele ja on muutenkin ihan ok ajaa. Meinasin vaan, että jos niillä tractioneilla vois vähentää sitä jousiin tulevaa rasitusta. Ne jouset taitaa olla kyllä aika loppu, norratkin näyttää sivustapäin lievästi s kirjaimelta :odroll: Ehkä ois viisainta suunnata vaan jousikauppaan.
     
  6. mafo

    mafo 3rd gear

  7. mopster

    mopster Gearhead

    Noi erilaiset traction bar systeemit tuppaa lisäämään niitä rasituksia sinne norran etupäähän eikä päinvastoin, eli ne uudet jouset kannattas hommata ihan ensimmäiseks. 13sek auto ei välttämättä muuta tarviikkaan, mut jos kulkua on tarkotus jatkossa parantaa niin kannattaa tietysti huomioida se tässä vaiheessa.

    Super stock jouset on yks vaihtoehto. Perä nousee noilla aika korkeelle mutta sitä voi sitten madaltaa madalluspulikoilla, ja kääntämällä etuhangerit ympäri saa madallettua kans vähän.

    Noi cal-tracsit on kyllä hyvät, mutta en välttämättä suosittele kun vasta johonkin 11sek vehkeisiin. Ne kolisee hieman häiritsevästi ajossa, ja ihan sen takia en laittas ellei niitä oikeesti tarvii. Kunnolla toimiakseen noi tarvii kaverikseen mono-leaf jouset joita saa myös tuolta calvertilta.
     
  8. wallu64

    wallu64 3rd gear

    Ookoo hommeli. Eli ei muutaku jousia haeskelemaan.

    Kiitokset kommenteista! 8)
     
  9. F-body

    F-body Gearhead

    Mulla katkes norra Valiantista, mutta onneksi pysy jousi paikoillaan. Etulenkistä yläviistosta. Jousi pääsitulemaan eteenpäin mutta ei mahtunut hangerin välistä. Kaikki kestää aikansa ja kauemmin jos ajelee nätisti. Mitä silti sikapolkija luonnolleen voi?
     

Kerro tästä muillekin!