1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Valuraudan hitsaus?

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Custom Caddy, 14.1.2004.

  1. Custom Caddy

    Custom Caddy 1st gear

    Miten moinen onnistuu? Minkälaisilla työmenetelmillä? Kaikki kyseiseen työhön liittyvät neuvot otetaan vastaan. Joku jostain esilämmityksestä joskus??? Siis käytännön neuvoja kyseisestä operaatiosta.
    Tack..
     
  2. janiluo

    janiluo 3rd gear

    Joku on sanonut joskus että halkijäätyneen lohkon voi pikakorjata hitsaamalla rosteripuikolla. Se kuulemma tarttuu paremmin kuin musta???
    Ehkä tää jotain kirpasee! Kiinnostais myös itseäni tietää lisää!
    - Jani -
     
  3. JouniK

    JouniK 3rd gear

  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    certaniumin puikot on hyviä.
     
  5. Mopuristi

    Mopuristi 3rd gear

    Esilämmitys (en muista monta sataa astetta)
    hitsaus valurauta puikoilla(sisältää paljon nikkeliä) ja hidas jäähdytys. Muistaakseni
     
  6. RivO

    RivO 1st gear

    tai tigillä rosterilisäaineella, + lämmitys ja hidas jäähdytys
     
  7. Hyytiäinen

    Hyytiäinen 3rd gear

    En omaa kokemusta, mutta mulle on koulussa opetettu, että valurautaa ei voi hitsata. Valuterästä sen sijaan voi.
     
  8. 4d sedan

    4d sedan 3rd gear

    Eutenticin valupuikko on hyvä ja kallis. Navat vaan väärinpäin eli hitsaat miinuksella ja plus runkoon. Noi rosteripuikot ym. ei tahdo oikein pelata koska sauman vierestä aine hapristuu ihan mössöksi. Ainakin tälläisellä puikolla voi hitsata ihan kylmänäkin mutta silloinhan saattaa jäädä niitä jännityksiä reilummin->ongelmia. Vasarointi lienee aina paikoillaan. Ennen hitsausta on kuitenkin syytä lämmittää ainakin hitsattavaa kohtaa sen verran että rasvat ym. paskat palaa pois. Itsellä kyllä hyviä kokemuksia kys. puikosta. Ja jos vaikka paikkaa lohkoa, niin tällä ensin reiän ympärille kierros saumaa, jonka jälkeen tekee ihan normaalista teräksestä reiän kokeisen paikan ja hitsaa sen vanhan sauman päälle esim. kronipuikolla. Ja taas vasarointia. Tämä siis yksinkertaisiin ja sellaisiin kappaleisiin joilta ei edellytetä suurta lujuutta, en uskaltais syl.kantta tai muuta vaativaa kohdetta kokeilla. Metalliruiskutus hyvä konsti myös, mutta ammattilaisen heiniä.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: 4d sedan 2004-01-17 10:03 ]</font>
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pakko kehaista, onpa tullut hitsattua ihan tavallisella migillä ja langalla isolohko Chevyn kannen palotilasta halkeama josta tihkui vettä pyttyyn. Pieni avarrus ensin halkeamaan ja lanka palaan pienissä pätkissä. Ajettiin ainakin yx kesä 9.90 luokkaa ja hyvin toimi, mahdollisesti useampikin kesä.

    Vitosen sauma, kolme kuonasta ja kaksi roiskeesta!
     
  10. sami

    sami 3rd gear

    Meillä on ton Jonin kanssa suunnitelmissa tuoda myyntiin Tig lankaa valuraudan hitsaukseen, tällä hetkellähän tilanne on aika surkea tig puolella.
    Lisätietoa tulee kun ite tiedetään lisää.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: sami 2004-01-17 11:08 ]</font>
     
  11. 5670

    5670 3rd gear

  12. Beauville

    Beauville 1st gear

    Haljenneen pakosarjan saa hitsattua migilläkin, kun ensi kuumentaa hitsattavan kohteen vaikka sillä nestekaasulla punahehkuiseks. Lohkoja ei ole vielä onneks tarvinnut tinailla.
     
  13. Tweek

    Tweek 3rd gear

    Mäkin hitsasin pakosarjan migillä, oli se putken kiinnityspultin korva rapsahtanu irti. Käytin kans esilämpöö ku sattu pillit olemaan lähellä.
    Putkea kiristäes raksahti uudestaan irti.
    Eikä siin muuta ku homma uusiks ja pistin kolmiopalat (nekin mustaa) tukemaan sitä korvaa.
    Sit rupes kestämään.
     
  14. herrakani

    herrakani 1st gear

    tigilläkin pitää esi- ja jälkilämmittää?
    Riittääkö leivinuunikuumuus vai pitääkö olla ns. helvetinkuuma? Miten pitkä jälkilämmitys? vai laitetaanko uuni kiinni, ja sit hitsataan, ja sit laitetaan osa ta(tissit)kas uuniin, ja otetaan pois, seuraavana päivänä?
     
  15. Mopuristi

    Mopuristi 3rd gear

    Kaikilla pitää esilämmittää, valuraudassa on paljon hiiltä jonka takia se karkenee helposti ilman tuota esilämmitystä. IMO leivinuuni ei riitä, eli lähempänä helvetin kuumaa. Kannatais varmaan katsoa jostain opuksesta tai kysellä asiantuntijoilta noi lämpötilat ja ajat.
     
  16. metriläinen

    metriläinen 3rd gear

    Mä tein kerran piruuttani kokeen, kun piti kaverin -88 tojotan pakosarjaa paikkailla. Siin oli ylä ja alapuolella noin 4 cm pitkät halkeamat ja halkeaman kohdilla oli seinämävahvuus noin 4mm. Pakosarja pöydälle ja putsasin railot hyvin. Hitsasin nikkelipuikolla ilman esilämmitystä noin yhden sentin pätkissä ja joka pätkän jälkeen aina pallopäävasaralla naputtelua. Aikaa tästä on noin puoli vuotta ja tojotan mittariinkin tullut jokunen tuhat, mutta tuntuu pitävän.
    En tiedä kuinka homma toimii jos pitää irronneita kappaleita hitsailla. Silloin lienee esilämmitys paikallaan, mutta halkeaman näkyy saavan umpeen jos saa vaan puikon palamaan :smile:
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Valurautaa voi hitsata joko ns.kylmähitsauksena tai kuumahitsauksena.
    Kylmähitsauksessa ei esilämpöä kannataisi juuri nostaa yli 150:nen asteen.Jälkilämpöäkään ei juuri vaadita ja siihen riittää vaikka se lasivilloihin kääriminen ja annetaan jäähtyä rauhassa kylmäksi asti.
    Kuumahitsauksessa kappale kuumennettaan punaiseksi asti,hitsataan ja sitten takaisin kuumaan uuniin,jossa lämpötilaa pudotetaan hiljalleen,vähemmän käytetty menetelmä.Niinkuin Mopuristi sano,on helpompi lukea kuumahitsauksesta jostain kirjasta,koska se on aika vaativaa hommaa.Ja aika harvalla on esim.ahjoa jossa lohkon saa punaiseksi,eikä siinä kyllä ole mitään järkeäkään,koska sen voi aivan hyvin toteuttaa kylmähitsauksella.Mä tongin jos löytäisin duunista jonkun kirjan joka käsittelee tätä asiaa laajemminkin.
    Joskus joku vanha pakosarja voi olla niin "kärähtänyt" että teräksen seassa oleva hiili on jo lähinnä grafiittipölyä.Hitsattaessa puikko vaan kaivaa monttua eikä tartu kiinni siihen sarjaan.Silloin paras vaihtoehto on metalliruiskutus.
    Lohkon halkeman päihin voi esimerkiksi porata 3-4mm terällä jonkun millin syvän reijän.Tai jos uskaltaa,ja luottaa omiin hitsaustaitohin,niin vaikka läpi asti estämään halkeaman leviämistä.
    Mutta nämähän on lähes aina tapauskohtaisia,eikä pelkästään yhtä ainoata oikeata tapaa ole :smile:
     
  18. herrakani

    herrakani 1st gear

    No hemmetti. Enpä lukenu tätä threadia tuolla koululla, olis voinu käydä kattomassa kirjastosta. Ongelmana tossa esilämmityksessä ei mun nähdäkseni lämpötila, vaan se, mahtuuko tuo kansi uuniin, ja saako sen nostettua sieltä pois kuumana. (ja osaako tämmönen pässi käyttää sitä uunia) Jos sais jonkun fiksun koneinssi-opiskelijan opastamaan tuonne. Prkl, kun kaikki tutut on menny valmistumaan jo.
    Mulla kun on tossa Ramblerin palotila halki, niin vois koettaa siihen vaikka tota hommaa.

    http://www.kolumbus.fi/kanit/kansi.jpg

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: herrakani 2004-04-13 13:15 ]</font>
     
  19. Puli-Song

    Puli-Song 3rd gear

    Nonnii nyt pukkaa faktaa suoraa Esa B:n kotisivuilta!!! täytyy eka selvittää, et mikä valurauta on kyseessä (aika he***tin vaikee juttu käytännössä). Semmonen nyrkkisääntö on, et ennen 80-lukua valetut on suomugrafiittivalurautoja. Niille pätee toi Metriläisenki käyttämä lyhyet palot ja vasarointi. Jos näitä meinaa hitsata pitkällä saumalla, on ne ehdottomasti kuumennettava 600C:n. Tämä lämpötila on myös työskentelylämpö. Jäähdytys tapahtuu uunissa 100C/tunti. Jos hitsaa jotain kallista, (sylinterikansi/lohko) suositeltavaa on käyttää tätä lämpökäsittelyä aina jännitysten minimoimiseksi. Valurautojen/terästen lämpökäsittelyyn ei tavallinen leivinuuni sovellu, koska terästen kiderakenteessa ei juuri muutoksia tapahdu alle 500c:n lämmöissä

    Mulla on tässä pöydällä 12 sivuinen valuraudan hitsaus opas, joten ihan kokonaan en jaksa tähän sitä laittaa...

    mut varautukaa siihen, et materiaalitekniikasta tarvii tietää jonku verran, ennenku lähtee hitsaamaan mitää kallista.
     
  20. cb125twin

    cb125twin Gearhead

    Mä hitsasin ydintäytelangalla taunuksen pakosarjan päälipinnalla olleen 1" pitkän särön kiinni heti ajon jälkeen (että hitsi ei ratkee kun jähtyy ja krymppää), vähä teräsharjalla vaan putsasin. Eikä tullu enää pakokaasu nenään...

    Ai niin jos irrallaan pitäis saada kuumennettua. Onko kukaan kokeillu kääntää vanha talli-imuri tms puhaltavaks ja pallogrilliin puhaltas pohjaan tehdyn reiän läpi ilmaa hiilien sekaan. Tällainen kotiahjo tuli mieleen...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: cb125twin 2004-04-14 12:03 ]</font>
     

Kerro tästä muillekin!