Valurautalohkossa halkeamat pultin reijissä

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja maverick999, 12.7.2020.

  1. maverick999

    maverick999 3rd gear

    Terve,
    Mitähän tälle olisi tehtävissä? Onko kemiallisista metalleista apua tai pitääkö yrittää hitsata? Halkeamat ylettyvät sentin dekistä alaspäin. Tietääkseni noista ei oo ollut haittaa ainakaan sen puoleen ettei nesteitä ole mennyt sekaisin. Kyseessä on siis rivi-nelosen keskimmäisten viereisten pulttien reiät.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 12.7.2020
  2. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Vesikanava ilmeisesti vieressä?

    kasatessa varmaan kannattaa käyttää jotain tiivistettä kierteessä.
     
  3. maverick999

    maverick999 3rd gear

    Joo vesikanava vieressä. Pultit ei mene läpi vesitilaan. Noissa on kuulemma ollut ongelmana sitä, että kasatessa jäänyt monttujen pohjalle öljyä tms ja kiristäessä kantta halkaissut tuon reunan.
     
    Muokattu: 12.7.2020
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tossahan vesi ei pääse kuin pultin reikään, reilusti tiivisteliimaa yms pulttiin, ettei vesi tule sieltä ulos.
    En lähtis hitsailee, ellei kierre ole niin lyhyt että halkeama voisi vaikuttaa kiristysmomenttiin.
     
    maverick999 tykkää tästä.
  5. maverick999

    maverick999 3rd gear

    Kierrettä on ehkä 30mm eli halkeaman alapuolelle jäisi vielä 2/3 kierteestä
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Aika vähän, en ole insinööri yms, mutta minusta aika lyhyt kierre 30mm ja jos siitä on 1/3 halki. Viisaammat ehkä osaa sanoa paremmin, mutta minusta avaisin noi ja hitsaisin ja uudet kierteet.
     
  7. 6PPC

    6PPC Gearhead

    Myös silikonitiivisteliima voi hajottaa paikkoja, jos sitä pääsee kierteen pohjalle. Ainakin alumiiniosissa
     
  8. meteor

    meteor 3rd gear

    Jos kierteen pohjalle on jäänyt öljyä ja pultti kiristetään eikö se halkeama tule sinne alaosaan eikä tuohon tasopinnalle. Oma veikkaus on se ,pultti kiristetään se vetää tätä poteroa missä kierre on ylöspäin sen verran että tasopintaan on tullut särö.
     
    juko7 tykkää tästä.
  9. maverick999

    maverick999 3rd gear

    Onkohan huono jos sitä laittais vähän pulttiin kierteen puolivälistä ylöspäin kun asentaa kannen. Luulis että sitä ei silloin menis sinne montun pohjalle.
     
  10. mietmi-3

    mietmi-3 Gearhead

    Raskaankaluston puolella ku noita kierre murtumia esiintyy niin heivaavat pultit pois ja laittavat liiman kans pinnapultin eka lohkoon ja sitte kansi kiristetään mutterilla. Kuulemma toimii. 6.5 tiisselin yks kaverini kasas just näin ja joo ei enää kupli syyläriin.
     
    artsiracing tykkää tästä.
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Eihän sitä liimaa sinne reikään pääse jos sitä vain pultin kierreosaan laittaa,
    varmistaa vaan ettei siellä vanhoja liimoja ym muuta ole.

    Tuo pinnapultti on hyvä idea, jos haluaa mielelleen rauhan. Hitsailemaan en ensimmäisenä ryhtyis.
     
  12. maverick999

    maverick999 3rd gear

    Kaivoin vanhan kansipahvin esiin. Siinähän oli myös pientä jälkeä noiden reikien kohdalla, mutta ei näyttäisi aiheuttaneen mitään erityistä. Nyt on copper gascetia jospa sitä laittais pultteihin. Noissa rei’issä on näköjään vajaa sentti tasaista ennenkuin kierre alkaa eli max puoli senttiä ulottuu kierteeseen nuo halkeamat.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 13.7.2020
  13. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Lainaan sen verran topicia, että mikä mömmö olis hyvää lohkon ulkopuolisen halkeaman korjaukseen? Kyseessä on käytännössä "maamoottori", eli ei paineistettua vesitilaa, eikä mitään kriittistä muutenkaan. Hitsaus tietty paras vaihtoehto, mutta tässä tilanteessa ei ole aiheellista purkaa moottoria yhtään tän hetkistä enempää.
     
  14. maverick999

    maverick999 3rd gear

    Sen verran tutkiskelin näitä hommia että rohkenisin arvella että joku hyvä kemiallinen metalli. Belzona taisi olla parasta (mutta kallista!) kamaa.
     
  15. mpower

    mpower Gearhead

    Onkos tuo vanha bemarin lohko?
     
  16. maverick999

    maverick999 3rd gear

    Jep. M10
     
  17. mpower

    mpower Gearhead

    Joo,itsellä oli samoja ongelmia aikoinaan.Nämä vanhat bemarin neloskoneen lohkot ovat tunnettuja tuosta kannenpulttien kohdalta halkeemaan.Joskus tuli porattua tuota reikää syvemmäksi läpi asti ja kierre myös läpi ja sitten liimaa Loctitellä pitemmän pinnapultin siihen.Saattaa tuo kyllä noinkin kestää jos ei ole mikään kilpamoottori?
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tollanen voi korjautua vaikka syylärinkorjaukseen tarkoitetulla mömmöllä, mutta kokeile vaikka Holtsin Wonderweldia, Motonetissä pari kymppiä.
     
  19. Hupeli

    Hupeli 1st gear

    Löysin jostain divarista Audin suomenkielisiä alkuperäisiä korjaamo käsikirjoja, ajalta jolloin kaikki ei ollut vielä tietokoneella.
    Agb lle oli kansiin määritelty halkeamien suuruus jolloin oli vielä käyttökelpoisia.
    Agb on S4 tupla turbo moottori.
     
  20. Toimisko LOCTITE EA 3463? Sillä Steve korjasi Massikan kantta:

     

Kerro tästä muillekin!