Valvontakamerat tien päällä..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Mercury, 16.2.2005.

  1. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tossa kameravalvonnassa on kysymys myös kustannustehokkuudesta; kaks poliisia autolla on paljon kalliimpi kun paikallaan oleva kamera. Ja kun sitä "live valvontaa" järjestää kameravalvotuilla teillä, niin se tekee kyllä kombinaatiosta suht tehokkaan nopeuksien kurissa pitämiseksi. Poliiseja on liian vähän tehokkaaseen live valvontaan ja niillä on liikaa toissijaisia tehtäviä. Kameravalvonta on yks tapa lisätä tota valvontaa, ja sen edullisuuden luulis veronamaksajia kiinnostavan.
     
  2. challenger500

    challenger500 Gearhead

    Aikoinaan siinä 90 luvun taitteessa kun noi ensimmäiset peltipömpelit laitettiin Turun ja Salon välille niin eikös kaikki "älykkäät" yksilöt keksiny pujahtaa pömpelin kohdalla vastaantulevan kaistalle (Jos tilaa löytyi), silloin ne ei ainakaan osannu erotella vastakkaisen kaistan liikennöintiä... näin se rötöstelijä on aina valvonnan edellä, vähän sama kun toi touppinki urheilussa
     
  3. always bb

    always bb Gearhead

    toi kaistan vaihto ei ole enää onnistunut vuosiin kuva alue aika leveä ja testasivat just jossakin kentällä että kuinka kovaa pitää ajaa että ei jää kuvalle, tulos 300kmh. se on silmiin pistävää tossa rahastuksessa että kaikki mitkä muutetaan kameravalvotuiksi teiksi niin kuinka ollakkaan nopeus rajoitus putoaa samalla 80 kmh. johan juvan hurjat oli vähän rankaissut poliisia ampumalla muutaman pöntön rikki kun tulin tossa viikolla pohjoisesta. Rikesakko vanhenee kuukaudessa, eli jos ei tavoiteta sakko vanhenee ja päivä sakot vuodessa. oulun seudulla liikkuvilla on harmaa transportter kamera autona. vielä yksi hajatelma,poliisi saa harhauttaa meitä MUTTA miksi me ei saada harhauttaa heitä se on rikos jos me.
     
  4. WTF

    WTF Gearhead

    Poliisin liikennevalvontaa koskevan asiakastyytyväisyystutkimuksen mukaan tiellä liikkujat haluavat lisää liikennevalvontaa. Juuri valmistuneen tutkimuksen mukaan yli puolet haastatelluista haluaa lisää nopeusvalvontaa ja lähes kaikki lisää rattijuopumusvalvontaa. Automaattisen kameravalvonnan hyväksyi haastatelluista yli 70 prosenttia.


    http://www.poliisi.fi/intermin/bulletin ... AA00332281
     
  5. challenger500

    challenger500 Gearhead

    Joo, etenkin nää saatana "Bomber"-mopoilijat ja muutkin keulijat sais ampuu paikalleen siihen tielle. niitä sais sakottaa ihan tuelta, ei niistä o muuta ku keskimäärin helvetisti vaaraa tuolla letkoissa ja liikenteessä ajettaessa. Ja yleisestikin nää "kyykky"-pyöräilijät joilla aivojen tilalla on kuivaa torttua ni eiku pyörät pois vaan, ja kunnon sakot niskaan.

    Ai niin ,onhan siellä se 1% joka osaa ajaa ihan mallikkaastikin.. mutta sitten nää 99% on näitä tuulipäitä. Sen verta tossa helsinki-itäsuomi akselilla tulee mökkireissua kesäisin ajeltua ja ykköstietä noin muuten ,että suhteellisen hyvä otanta on ton 99% / 1% suhteen.

    ei siinä, keskimäärinhän autoletkakin yleensä ajaa samaa vauhtia, niin jos se nyt olis vaikka 20 yli ni mitä väliä jos kaikki ajaa siististi sen 20 yli. Sellanen amerikkalainen nopeuskulttuuri.. eli kun kaikki liikkuu öpaut samaa vauhtia niin hyvä. Sitten ne hörhöilijät nalkitettais ja sakotettais. Vaikka osittaisn jenkeissä ajetaan ihan "päin helvettiä" kun ei ymmärretä seitä ns. kaistantayttöä oikealta niin silti se liikenne sujuu kun pelisäännöt on selvät.
    Saa nähdä onnistuisko täällä itäblokissa moinen sivistynyt "herrasmieskäytäntö" ikinä?!?
     
  6. jyke

    jyke 1st gear

    Heh, kuulun näemmä "prosenttiliikkeeseen"! 8)
     
  7. Pahkasika

    Pahkasika 1st gear

    Kaikkea paskaa sitä saa näillä harrastesivuilla lukea. Jenkki autoharrastajathan ne ajavat fiksusti ja niin edelleen. parempi sen pyörän on ohi mennäkkin ihan oman turvallisuutensa takia, niin ajotaidotonta porukkaa tuolla liikenteessä on. Säälittävää motoristien vihaa tälläinen kirjoittelu. Jos joku pieni ryhmä terrorisoi liikennettä, turha siitä on kaikkia syyllistää. :mad:
     
  8. challenger500

    challenger500 Gearhead

    Joo, tottahan se on selvää että se "kauniisti" ajava porukka puolustelee heti koko kuntaa. olenko siis väärässä vai olenko ymmärtäny bomber "motot" aivan väärin :odroll: .. kyllä se vaan pakko on sanoa,että harvemmin näkee liikenteessä asialliseti ajelevaa kyykkäriä. Ei siitä parane hernettä nenään vetää. Tottahan autoilijoihinkin mahtuu jos jonkinsortin ratinkääntäjää, mutta tuntuu että osalla mopoporukasta on aivotoiminta loppunu täysin??

    Hmm, ai se jumalaton ohitteluvimma 150 lasissa johtuukin siis siittä autoilijoiden ajotaidottomuudesta?? no nythän mää oon sitte ymmärtäny vallan väärin asian. pyyrämmä anteeks mitä syvimmin ja eikun kaaaasua poijjaat :wink:
     
  9. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Eipä tavallinen poliisi tai pelti-mallinen tee liikenteestä sen turvallisempaa, kyllä sen voi tehdä vain jokainen kuljettaja omalta osaltaan. Varmasti jokaisella on asenteissaan korjaamisen varaa. Ne jotka eivät sitä myönnä, olisi ehkä kaikkein eniten.

    Asennemuutokseen voisi enemmän auttaa porkkana kuin sanktio, mutta siinä tyrehtyisi budjetoidut sakkorahat? Millainen kristallipallo Arkkaadianmäellä on, kun sakoilla kerätty rahamäärä voidaan tietää vuodeksi eteenpäin. Jos kaikki ajaisi täysin sääntöjen mukaan, mistä sitten alettaisiin sakottaa? Tieliikenteeseen sopimattomasta pärstäkertoimesta? :oops:

    Muutaman viimeisen vuosikymmenen aikana on menopelien suorituskyky niin tehona kuin litroinakin kaksinkertaistunut jopa enemmänkin, ja kyllä se näkyy suorituspaineina liikenteessa. Aikoinaan vitos Rellua mainostettiin, ettei panssarit tee autoa, vitosen vieressä kuvassa oli panssarivaunu. Vaikka nykyiset autot kestävät kolaritilanteessa enemmän, ei ihmisen keho ole näin lyhyellä evoluutiolla muuttunut minnekkään. Ei se vauhti tapa, vaan äkkipysäys.

    Näin lopuksi voisin kertoa, etten koskaan ole ajanut autolla lujempaa kuin mitä sillä pääsee.
     
  10. Ropelihattu

    Ropelihattu 1st gear

    Ainakin tuo juvan pätkä on ikävä ajettava. Kun köröttelee rajoitusten mukaan, niin kaikki jotka muistaa niiden tolppien paikat roikkuu perässä, ohittelee hurjasti ja muutenkin siellä on aika kiukkuinen meininki verrattuna muihin tienpätkiin.

    Jos naaman haluaa pois kuvasta, niin kääntää aurinkolipan alas ja oikaisee selkää sen verran että tien juuri ja juuri näkee. Kohta ne tietysti alkaa ottamaan röntgenkuvia, kun on kaikenlaista naamaria, pipoa ja läppää naaman edessä.

    Jos semmosen purkin kääntäisi osoittamaan viereiselle pellolle, niin poliisit sitten kattelisi että ompas isäntä ajanut leikkuupuimurilla aika kovaa... parhaimmillaan melkein 170km/h.
     
  11. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Varsinkin juuri tuo Juvalta etelään päin oleva pätkä on inhottavaa ajella kun ei siellä ole oikein ohituspaikkojakaan. Tuo tie osuus joutaisi pikkuhiljaa remontin alle. Juvalta pohjoiseen päin on tosiaan pitkät suorat ja rajoituksena näin talvella se 80Km/h, mikä on melkeinpä koko suomen rajoitus. Siinä kyllä saisi olla satasen rajoitus. Nykyään on pirun paljon tuolaista 70-75Km/h ajelevaa köröttelijää liikenteessä. Tuolla käyttö kinnerillä kyllä kerkeää helposti ohi tällaisista, mutta kun ajelen tuollaisella kuorma-autoksi rekistöröidyllä Jumperilla täysi kuorma päällä, niin sillä ei tahdo edes kunnolla päästä ohi näistä jarruttelijoista.
    Eikä tuon tienpätkän liikenne eroa minusta muista teistä mitenkään.
    En muuten itse tunne kovinkaan montaa kyykkypyöräilijää, jotka malttavat ajaa kiltisti rajoitusten mukaan.
     
  12. HEMI

    HEMI 1st gear

    Mentiin kaverin kanssa kattoo ajoja alastarolle niin siinä sitten moottoripyörä puikkelehti autoista ohi no eihän siinä nyt niin mitään kun suoratie mutta tää uuno lähti mutkassa ohittaa pientä jonoa ja traktorikaivuria no eihän siinä mikä mutta kun vastaan tuli joku leveilla kumeilla oleva pajero......no eihän siinä muu ku pajero väistää ojan kautta jyräten valkeita heijastintolppia.....että olipahan hieno suoritus mp ukolta........meillä oli kyllä helkatin hauskaa seurata sitä tilannetta :lol:

    Niin eihän kaikki motoristit oli samallaisia.....tuli vaan tollanen juttu mieleen :odroll:
     
  13. JPK

    JPK 1st gear

    tuli vaan mieleen et tollanen törkeä 130 km/h vauhti moottoripyörällä, saavutetaan jos ohitat rekan 80-90 km/h vauhdissa puolella kaasulla! Ja sitten saa lehdistä lukea miten motoristit kaahaa, kun normaali ohituksessa on sattunut vauhtia olevan joku 130. No aina meidän joukossa on ollut niitä jotka ei aja rajoitusten mukaan. Mitäs sitte ajavatko KAIKKI autoilijat rajoitusten mukaan EIVÄT, enkä minä nyt kävisi tuomitsemaan KAIKKIA autoilijoita sen mukaan. Kun itse nyt motoristina saatan olla hieman perehtyneempi moottoripyöriin ja motoristikultuuriin, niin väitän että se on pieni ryhmä ketkä ajaa jatkuvasti ilman järkeä, mutta se ryhmä on aktiivista, siis he ajavat keskimääräistä motoristia enemmän. Joo on sitä itsekkin joskus tullut ajettua yli nopusrajoituksen, mutta niin olen tehnyt myös autolla.

    Niin löytyykö täältä foorumilta yhtään BOMBER autoilijaa??? Kuka polttaa kumia? :)
     
  14. HEMI

    HEMI 1st gear

    Niinpä en minäkään aja rajotusten mukaan(ja turvavyötkin aina unohtuu) ja kun olin mopoiässä niin mopo oli viritetty ja sitten tuli ajeltua tiellä 250 crossilla yhtä paljon ku sillä mopolla ja ilman kypärää(eli en ole hyvä jeesustelemaan kun ei ole itelläkään puhtaat jauhot pussissa)

    Henkkohtasesti ei kiinnosta se ette ihmiset ajelee ylinopeutta kunhan pitävät pienen järjen siinäkin mukana.

    Minä kun "hurjastelen" niin pyrin siihen että jos joku menee pieleen niin olen ainut joka ottaa sitten osumaa. (ittellä nyt ei niin väliä kunhan ei tule muitten henkiä omalle kontolle)
     
  15. challenger500

    challenger500 Gearhead

    No eihän ny autolla kumi pala kun tarvitaan se kuuluisa hurja litrateho, vai onks mun pirssissä sitte väärät donitsit. Laulaisko kumhoilla tai barumeilla :lol: . vai onko mulla sitten nii setämäinen ajotyyli???

    Nojoo, pari vuotta sitten forssaan matkalla tuli kaks oikein tooosi välkkyä motoristia perässä. ei siinä mitään ajoihan poijjaat about rajoitusten mukaan.. siis "about", mutta oikeen kunnon älyväläyksenhän ne saivat aina kun vastakkainen kaista vapautui keulimiskäyttöön. Noooh, mutta pomperimotoristithan tota lukien jo latailee pöksyynsä ja henkselit vähintäänkin paukahtaa :wink: ...
     
  16. timppa

    timppa Gearhead

    Kyllähän moni autoilija silloin tällöin vähän polttaa kumia, mutta moniko lähtee valoista keula pystyssä tai keskellä ohitusta tekee "Hannu Helmannit" (keula pystyyn ja pohjat tauluun).

    Toisaalta tuli tossa viime kesänä melkein japanin lavarotiskolla oikealla kaistalle palatessa kilkattua kyykkymopoilija kun ohitteli kaistojen välistä motarilla. Ja toinen tuli kohta perässä ja ohitteli reunaa ja dösäriä käyttäen, sillä taisi olla ahdasta yhdistelmän kanssa... (Tulevat niin äkkiä takaa että ei niihin osaa varautua)

    Eikä autoilijatkaan sen parempia ole melkein saatiin farmari Sitikka SK:n ja 143:n keulojen väliin. Joku mamma pyyhkäsi ylämäessä ohittaan ja mäen taittuessa on rinnalla ja vastaan tulee yhdistelmä. Oiskohan jäänyt pari metriä kummankin keulaan matkaa. No sai siinä jarrutettuakin 80->40...
    Ja myöhemmin samana päivänä joku lypsyjakkara teki samanlailla kaverille näytti täpärältä sekin (ajelin n.100m päässä perässä)...

    No mikäs tässä on muita tuomitsemaan kun ei ole itsekään hyvä... (mutta muutamia ääritapauksia...)

    Mutta tavallaan noissa kamerapöntöissä/tutkauksessa rassaa se kun ei ole 100% varma mittarin näyttämästä... kun osassa japseista näyttää 20 alle toisissa 10 yli ja Valtterin mittari huojuu koko ajan, ettei saa kunnolla selkoa (n.20-30% alle...). "Tyhjä" tie keskellä yötä taajaman ulkopuolella tulisi olla eri asia kuin kaupungissa keskellä päivää jossa on jalankulkijoita ja muita autoja... Samoten takseja tulisi alkaa syynäämään kun tuntuvat ajavan vähän miten sattuu.
    Ja muistetaan välit säilyy, ei mennä kiinni. :wink:
     
  17. Fender

    Fender 3rd gear

    Tuli lappu postissa!!!! :mad: 96km/h 80 alueella
     
  18. Mrs. BB MOPAR

    Mrs. BB MOPAR 1st gear

    Eli se ei siis pidä paikkaansa kun yksi tuttu poliisimies väitti että ne tienvarsipöntöt ottaa vaan yli 20km/h ylityksistä?

    Taas on naiivia höynäytetty... :oops:
     
  19. Marika

    Marika 1st gear

    Kyl ne sakot alkaa rapsahtamaan pöntöistäkin kun ylitystä 16 ylöspäin
     
  20. etna

    etna 1st gear

    Talvet ja kesät ajelen -82 mallisella buick farkulla kesällä ehkä enemmän saman vuotisella Honda merkkisellä mopolla ero on siinä että farkulla on letkee matkustaa mopolla taas se että joskus sitä on kiva kurmoottaa häipyä paikalta kun joitakin kanssaliikkujia rupee ahistaa että mopo ohittaa ruuhkassa. kyllä tiellä on tilaa sekä autoille että rätkille, tyyli nykyään vaan tuppa olee se että kun minä en pääse niin et sinäkään pääse. Ikävää on tuo yleistäminen motoristeista. järkeehän saa käyttää ja isoimmat hurjastelijat ei useimmin oo pyörää omistanu ku hetken ja se kyllä näkyy tilastoissa JA ajotaidossa sekä liikenteen ymmärtämisessä.
    P.S jos tästä ny joku vetää herneen nenää ni olka hyve vuan. :argue:
     

Kerro tästä muillekin!