Van G20 6.2 -86 mittariston sulake

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja pAntti, 12.11.2020.

  1. pAntti

    pAntti 1st gear

    Nyt ois avut jo tarpeen. Vani polttaa hetken ajettua mittariston gauge sulakkeen. Palamisen jälkeen vaihtosulake palaa myös samointein. Tyhjäkäynnillä tai virrat päällä sulake ei pala.

    Laturi oli rikki ja vaihdettu.

    Kojetaulua yms käytetty irti rakentelun yhteydessä ja vika alkoi tämän jälkeen.

    Meneekö/tuleeko mittaristolle muita jännitteitä kuin öljynpaine, lataus ja lämpötilan viisarit. Mittariston valot ei katoa sulakkeen palaessa vain viisarinäytöt katoaa. Palamishetkellä öp kiertää yli maksimin.

    Öp anturi mitattu ja 1.3 ohm vastus liitin irti anturin navasta maihin. Ohjearvoa en löytänyt mistään. Säätöpotikalla testatessa 0-100 ohm mittaristo näyttää paineen.
     
  2. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Liittyiskö tuo sulakkeen palaminen lämpöjen nousuun? Eli sulake palaa hetken ajettua ja jos uusii sulakkeen saman tien niin sekin palaa? Ja tuo tyhjäkäynnillä tai virrat päällä ei pala, tarkoittaa tilannetta jossa kone on jo jäähtynyt. Jos öljynpainemittari menee tappiin palamishetkellä, merkitsee että mittarilta katoaa anturin kautta maa, tulisiko sinne plussaa saaden sulakkeen palamaan? Muistaakseni GM:ssä öljynpainemittarin anturi toimii 0-90 ohmin välillä, ollen nollissa kone sammutettuna. Aika mystinen juttu mistä se virta kiertelee, vois ensin vaikka kokeilla ajamista lämpömittarin anturi irroitettuna jos se sulakkeen palaminen tuntuis liittyvän koneen lämpiämiseen, saisi vähän rajattua vikakohteita
     
  3. pAntti

    pAntti 1st gear

    Ongelma ratkesi. Oikosulkuja oli enämpi ja vähempi. Lämpöanturin liitin oli itsessään oikosulussa. Huohottimelta puottanut öljyä pinnien tyvelle ja sitä kautta oikkarissa. Mittaristolla lämpömittari itsessään oikosulussa ja virta kiersi piirillä taustavalojen/varoitusvalojen kautta mittariston tuloon. Yksi kiinnikemutteri pääsi koskemaan piirit yhteen. Mittariston taustavalojen syötön otin irti mittariston liittimestä ja tein ledivalot taulun sisään jotka pistin erillisen maan taakse ja purin taustavalojen kannat pois ettei pääse virta kiertämään turhaan.

    Näitä kun korjasi niin alkoi pelaamaan muuten mutta kylmäkäynnistyksellä näin pakkasten tullessa poltti edelleen sulakkeen mutta enää lämpimänä ei. Jotain omia johdotuksia kojetaulusta löytyi ihan kohtuu reilusti ja hehkujen releytys tehty aikareleillä. Yhden releen ohjausvirtapiuha oli irtaallaan ja mahtoi olla ryöstetty mittaristolta kun tämän korjaamisen jälkeen ei sulakkeet enää palaneet.
     

Kerro tästä muillekin!