vanda cruising

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tapahtumat', aloittaja jaketin, 12.8.2008.

  1. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Wow, tosi mageeta!!

    :wc: :rotfl:
     
  2. Ikonen-82

    Ikonen-82 3rd gear

  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Veikkaan että tässä on kyseessä reippaaseen ikäeroon perustuvat näkemyserot! :rotfl: Kyllä se takapallon pyöriminen jaksoi ihmetyttää itteäkin 90 luvulla ihan erilailla kuin nykyään.
     
  4. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Niin, onhan se ihan luonnollista että nuorempia harrastajia kiinnostaa
    jonkinmoinen action toiminta ja kumin käry kasikoneen jytinän kera.
    Ja vanhemmille harrastajille riittää se parkissa olo ja tarinointi.
    Vaikkakin kyllähän tuo kuminpoltto näkyy olevan ihan suosittua
    ja mukavaa teini-iän sivuuttaneillekin, vaikka muutoin eivät varmastikaan mitään kriminaaleja ole.

    Kyllä tuota kumia tuli aikanaan 18-25 vuotiaana sulatettua ja periä
    rikottua itsekin, kun siihen aikaan ne markat meni siihen tarkoitukseen, ja kivaa oli.
    Asian suhteen on selkeästi muodostunut kaksi kuppikuntaa, ne, jotka
    diggaa kuminpoltosta, ja ne, jotka eivät hyväksy asiaa ollenkaan,
    siinä pelossa että poliisi hajottaa koko kyseisen tapahtuman.
    Ihan aiheellinen pelkohan se on tietysti koko tapahtumaa ajatellen.

    Vastaavasti nuorempien harrastajien kannalta tämä kuminpolton täydellinen kriminalisointi vie aika paljon pohjaa ja mielenkiintoa koko toiminnasta. Ja onhan se kuitenkin niinkin että eivät nämä 40-60
    vuotiaat harrastajat enää kymmeniä vuosia autojaan ulkoiluta aktiivisesti cruisingeissa.
    En yritä sanoa että tämä kuminpoltto överiksi vedettyine vauhteineen
    ja vaaratilanteineen pitäisi hyväksyä. Mutta kaipa se tuo kuminkäry
    tuo edelleen monille nuoremmille sen kipinän mikä motivoi rakentamaan
    ja hankkimaan jenkkiraudan,eikä pussihousutoiminta, eli toisinsanoen osaltaan myös takaa jenkkiauto kulttuurin säilymisen ja jatkuvuuden Suomessa.
    Pitäisi vaan heitellä hyviä ideoita kehään sensijaan kuin että kuminpolttajat
    v..uun tonteilta. Tuonkaltaiset kannanotot puolesta ja vastaan tuskin rakentavat tätä toimintaa muuhun kuin huonompaan suuntaan.
     
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin. näin sanoi paavo väyrynen aikanaan jostain ja taitais se sopia tähän kuminpoltto asiaankin.

    Mun ei oo tarkoitus (edes kommenttitasolla) häätää ketään sieltä "tontilta" eikä myöskään sutia sitä paikkaa paskaks..! :rotfl:

    Niin ja oli muuten hauskat kruisingit / parkkingit, vähän kylmä meinas tulla lopuks, mut niin se kait kuuluukin tähän vuoden aikaan. Ja kiitokset valokuvaajille, noita on mukava katella.
     
  6. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Vähän samoilla linjoilla jos totta puhutaan... Hauskaahan se lipsuttelu on silloin tällöin, pitäis vaan tajuta et sille on oma aikansa ja paikkansa. Mä käyn ihan mielelläni vaikka Linnacruisingissa kattomassa kuminpolttokisoja, kummasti noissa kisoissa vaan ei oo liiemmin tungosta osallistumaan? Hauskaa kun äänekkäimmät puolustelijat mesoaa että "aina siellä on suditettu", kuinkahan moni näistä kävi Tiksissä about kymmenen vuotta sitten kun just ja just oli yks välikkö täynnä autoja?

    Hyvin oli joo väkeä paikalla, tuttujen kanssa olis rauhallista turista kun kuuli mitä toinen sanoo...
     
  7. 1320

    1320 Gearhead

    Samaa olen itsekin kieltämättä ihmetellyt. Luulis että osallistujia riittää, kun katsoo tosiaan näitä Cruisingien savupilviä.

    Kyllä mä ainakin kävin tuolloin kymmenen vuotta sitten. Tosin en kyllä laske itseäni noihin äänekkäimpiin. :rotfl: Suditeltiinhan tuolloinkin, mutta kun autoja oli vähän, niin oli burniksiakin vähän. Silti muistan jostain 2000 luvun alkuvuosilta muun muassa kun vihreä V8 koneinen Volvo Amazon lähti renkaat sauhuten matkaan. 8)

    Ekaa kertaa mulla oli kamera matkassa Kesäkuussa 2006. Tuossa pieni todiste, että kyllä silloinkin oli pientä kuminkäryä havaittavissa: https://www.youtube.com/watch?v=PNgAS_fGoNM&

    Videoiden laatu ei ole ihan huippua, ja onnistuipa kuvaajakin painamaan nauhoituksen poikki kesken Camaron luistelun...
     
  8. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Suunnilleen näin minäkin sen muistan, että joku satunnainen paikalta lähtiessään hieman sutaisi. Tossa videolla näkyy hyvin ero siihen mitä touhu on ollu parina viimeisenä vuotena, ei ole tuhatpäistä katsojajoukkoa joiden välissä vedetään pallot palaen jarrua vasten katua edes takas. Jos touhu olis tänä päivänä samaa kun tossa videolla, enpä jaksa uskoa että pahemmin poliisia paikalla näkyis.
     
  9. Fileeraus

    Fileeraus 3rd gear

    Itsekin olen ollut mukana 2000 luvun alkupuolella stadissa ja vantaalla, eikä ikää ole ihan edes ajokorttiin :rotfl: jotain muistikuvia on isoista savupatsaista aina perjantain ajeluista 8)
     
  10. JOVA82

    JOVA82 1st gear

    Avaan nyt sitte minäkin sanaisen arkkuni aiheesta.

    Itte penskana ollu kyydissä kun useempi sarja renkaita tuhoiottu Helsingin jäähallilla, ja omalla tavallaan katson että se "kuuluu asiaan"

    Kuitenkin, olen jyrkästi vastaan järjettömiä nopeuksia ja luisuttelua varsinkin yleisellä alueella.

    Itse en näe mitään pahaa siinä, että joku jarrua vasten hieman käryttää ja vaikka laskis jarrun irtikin kuhan nopeus ei kasva kovinkaan paljoa.

    Ittellä jos tekniikka antais periks (318+904 tuo mun yhdistelmä 70 luvun puolesta välistä) niin varmastikkin ittekkin hieman käryttäisin.
    Joskin vaan sen verran että pystyn toteemaan, että nyt alko savua tulemaan, voi lopettaa, ja jarru sekuntia ennen kaasua irti.

    Ei siitä kunminpoltosta mitään varsinaist renkaitten tuhoomis showta tartte tehä, Varsinkaan noin lähellä asutusaluetta, kun kuminkäry kumminkin siitä pääsyy jonkun kämppään. Jos oltais keskellä teollisuusaluetta TJSP. hiljaisella alueella missä siitä ei pääse aiheutumaan häiriötä muille kun harrastajille itselleen voisin ymmärtää vähän enemmänkin sitä käryttelyä, ja ehkä jopa aavistusen suurempia nopeuksia.
     
  11. Fileeraus

    Fileeraus 3rd gear

    Eipä ole ennenkään ketään haitannut. Se kaikki kukkahattuilu alkoi ihan siitä kun harrastajat itse alkoi huolestumaan parkkipaikalla tehdyistä donitseista :odroll:
     
  12. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Jos sulla olis oma harrasteauto johon on mennyt X euroa rahaa XXX tuntia työtä, ei sunkaan tekis mieli katella vierestä kun joku dorka pyörittää rinkiä siinä vieressä niin että kivet ropisee kylkiin.
     
  13. 1320

    1320 Gearhead

    Mä kyllä kuulin, et lähiseudun asukkaat olivat valittaneet joka kuukautisesta kuminkärystä asunnoissa. :eek:

    Mutta se onkin totta, että parkkipaikan puolella ei kenenkään pitäis suditella.
     
  14. Fileeraus

    Fileeraus 3rd gear

    Just perjantaina totesin että pitää mennä savuihin että se kumi tuoksuu <3 ei siinä tien vieressäkään kärytä yhtään
    mutta mikäs siinä jos 'pilvet' ajelehtii talojen luoxe. (Ei se mua haittaisi, päinvastoin) :p
     
  15. JOVA82

    JOVA82 1st gear

    Juu mutta kun ottaa huomioon että eräät ei siitä kunmin kärystä nauti. Varinkin jos on mahdollisia hengitys ongelmia jo ennestään.
    Eihän tupakoitsijakaan oikein edes huomaa tupakan käryä, ja toinen ei sitä voi sietää.
    Ethän säkään nauttis jos jostain maatilalta tuleva lieteauto päättäis tuulettaa kerran kuukaudessa sun ikkunan alla pari tuntia. Veikkaan, että siitä tulis hyvinkin pian sanomista. ja toisaalla on ihmisiä jotka ei moisesta hajusta häiriinny ollenkaan.

    Parkkipaikka-donitseista olen kyllä täysin samaa mieltä, Ne ei kuulu asiaan ollenkaan, ei tartte olla ku muutama kivi siinä maassa ja maalaus on... noh... ei nyt pilalla mutta selkeästi huonommassa kunnossa kuin aikasemmin. siinä pitää olla riittävästi tilaa ympärillä, ja parkkiksella ei semmosta isommin ole.
     
  16. Tupperware

    Tupperware 3rd gear

    Mun mielestä oli kiva olla kännissä.
     
  17. Fileeraus

    Fileeraus 3rd gear

    eikös meistä kaikista
     
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Minä olen käynyt Vantaa Cruisessa -90 luvun alusta ja se on aina ollut Parking tyyppinen Cruise jossa EI OLE POLTETTU kumia.
    Siellä oli jopa oma radiolähetyskin ja lähetysauto oli siinä "liikenneympyrän" laidassa parkkipaikalla.
    Se syntyi tavallaan tarpeeseen, sillä se oli alkujaan rauhallinen ja miellyttävä koko perheen tapahtuma, kun kuminpolttajat räyhäsivät Stadissa Jäähallin parkkipaikalla.
    Paikalla on aina käynyt OIKEASTI nopeita autoja, mutta siltikään ihmeempää tarvetta revittelyille ei ole ollut ennen viime vuosia eli ihan turha kenenkään väittää että "siellä on aina poltettu kumia", se ei pidä paikkaansa !

    Nykyistä menoa ei voi millään tavalla verrata entiseen :(

    Eipä tuolla paljon enää viitsi käydäkään, mieluummin menee Lahteen tai Porvooseen.
     
  19. Fileeraus

    Fileeraus 3rd gear

    Se on kyllä totta :wc:
     
  20. 1320

    1320 Gearhead

    Sen verran täytyy vielä korjata, että jos Sport Truck viittaa mun kommenttiin, niin en maininnut, että siellä on aina poltettu kumia. Ainoastaan sen, että niin kauan kuin minä muistan, on siellä poltettu kumia.

    Tuo on yksi niistä syistä miksi Vantaa Cruising on se paras, mutta ei toki ainoa. Kyllä mä tuolla kävisin mielelläni vaikkei burniksia oliskaan, vaikka se toki latistais hieman fiilistä.

    "Eipä tuolla paljon enää viitsi käydäkään, mieluummin menee Lahteen tai Porvooseen."

    Tuota vaan hieman ihmettelen... Eikö ne burnikset sitten Lahdessa tai Porvoossa häiritse? Ehkä se kuminpoltto siellä ei ole ihan yhtä innokasta kuin Vantaalla, mutta on Lahdessa ja Porvoossakin välillä melko savuista... :wink:
    https://www.youtube.com/watch?v=X5ogNQOVDNE
    https://www.youtube.com/watch?v=2wRadSza9ZU
     

Kerro tästä muillekin!