Vanhan auton entisöinin hinta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja kaarne, 8.3.2017.

  1. kaarne

    kaarne Gearhead



    Eli rahaa palaa ja työmääräkin on huikea kun tehdään hommat kunnolla.

    [​IMG]
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Jos hyvä haluaa.

    65 avo Mustin korin läpikäyntiin meni 300h.

    70 Challengerin koriin saman verran.

    Mutta siis minä avaan kotelot ja runkopalkit, puhallus, maalaus ja kasaus.
    tarvittavat korjaukset tehdään vaihtamalla tai tekemällä osat.
     
    Muokattu: 15.5.2017
  3. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Lisätään nyt vielä sekin, että kovin kummoisia pisteosia ei välttämättä tartte uupua, kun rahaa alkaa taas palamaan. Just tuossa inventoin ni GS:ään tarttisi uus ilmanputsarin ram-air koppa, uus maski ja apukuskin puolen sivupeili.

    - GS:n ram air kotelo pyörii eBayssa siinä $600 nurkilla.
    - maski, NOS osaa oon nähny $750-1000 pintaan. Uustuotantona $500.
    - apukuskin puolen sivupeili, en muista milloin oon nähny, isot pojat voorumeilla puhuu tässäkin $4-500 summista.

    Pelkästään nuo hilut kun saa Suomeen asti ja tullimies muistanut, niin alkaa olla 2-3 tonnia jo selällään. Loppu entisöintiin tosta 10t "budjetista" jäi just 7-8 donaa ... mitäs se maalaus maksoikaan, kuitin kanssa?

    -JJ-
     
  4. kaarne

    kaarne Gearhead

    Hirveitä ovat hinnat osille ja työmäärät ovat valtavia.

    Siis jos vertaa summia siihen mitä entisöidyt autot ovat maksaneet uutena ollessan.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ne on uutena ollessaan olleet ihan vtun kalliita suhteutettuna inflaatiolla ja elintason paranemisella.
     
  6. kaarne

    kaarne Gearhead

    Dodge Challenger vm. 1971 maksoi uutena 2720 dollaria mikä tekisi nykyrahassa 16 118 dollaria.

    10 000 dollaria on siis asiantuntioiden (_JJH_, Remmiveto) mielestä summa millä ei paljon saa aikaiseksi kun tehdään kunnollista jälkeä joten entisöintiin voi mennä ehkä saman verran rahaa kuin auto on uutena maksanut ja se on iso tukku valuuttaa.
     
  7. urho3

    urho3 Gearhead

    Entisöinti on köyhälle kallista kaikille saman hintaista. Kaikki vaan ei ajattele sitä rahaa vaan sitä että unelma täyttyy ja silloinhan sillä rahalla ei ole väliä.
     
  8. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Tässä Kaarne vähän toisenlainen näkökulma:

    Kaverilla aito '70 R/T 426 Hemi Challenger. Optiot tekevät siitä harvinaisen.

    Jenkeistä tulleiden kyselyiden ja tarjousten perusteella auton hinta tänäpäivänä jotain yli 300.000€
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Suhteutitko myös elintason nousuun hinnan eikä vaan ilflaatioon?
     
  10. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    No tuota, sillä ei liene pienintäkään merkitystä entisöinnin kustannuksen kanssa, mitä se entisöitävä kikkare on maksanut muinaisuudessa. 1925 T-Ford Runaboutin hinta oli $260 (wikistä luntattu), nykyrahassa $3628,46 l. tänhetken kurssilla 3266 euroa. Luuleeko joku saavansa täydellisen entisöinnin tommoseen T-foordiin reippaalla kolmella tonnilla, vain siksi että "ei se uutenakaan maksanu enempää"?

    Käytän ny tota omaa GS:ää edelleen jatkoesimerkkinä, kun siitä mulla on dataa. Mun auton invoice hinta oli vuonna 1970 $3633,12, tämä käännettynä nykyrahaan tarkoittaa n. $23266,62 l. euroissa n. 21 tonnia. Mielessä on ollut, että jossain vaiheessa olisi kiva tuokin auto pistää osiin ja entisöidä, kiirettä ei ole koska kiesi käy ja kukkuu suht nätisti. Mutta silti, varovaisesti olen kalkyyliä rakentanut ja vaikka laskisin tekeväni paljon itse, niin pyöritään kuitenkin 25-30 tonnin hujakoilla jo nyt eli saletisti palaa enemmän rahaa, kuin mitä auto on joskus maksanut. Ja siis tuo on hyvinkin alustavaa arviota ja perustuu monessa kohtaa Harrison-Stetson -metodilla laskemiseen.

    Nyanssina, mulla oli GS:n hanskalokerossa mm. vanha kaasarin korjauslasku (koho jumissa) vuodelta 1971, loppusummalta $22. Nykyrahassa sekin tarkoittaa $133, eli eipä se työ ihan ilmaista ollut silloinkaan...

    -JJ-


    PS. käytin taalan nykyarvon laskennassa dollartimes.comia.
     
  11. pantera

    pantera Double Gearhead

    Laitetaans toisenlainen perspektiivi.
    Toi hemulin nykyarvo on = omakotitalon hinta.
    Voisi olettaa että päivänä ensimmäisenä 1970, sen arvo on ollut = omakotitalon hinta 1970
     
    jpalvima tykkää tästä.
  12. DX

    DX Double Gearhead

    törmään pelti- ja maalaushommissani säännöllisesti siihen, että asiakas haaveilee työn tuntihinnan suhteutuvan aihion markkina-arvoon, lonttoseen ja lakoistaan hilseilleeseen semiharrastekistuun tarttis saada peilaamaton maalipinta alta tonnilla ku aihio ei oo paria tonnia arvokkaampi.
     
    belair54, RAL9005 ja rb tykkäävät tästä.
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Niin tätä juuri hain takaa.

    Vaikkka nykyrahassa olisi se 200 sillosta taalaa 3500 taalaa, on ennen ollut paljon vähemmän niitä ihmisiä jotka ovat omistaneet 200 taalaa kuin nyt 3500 taalan omistajia.
     
  14. rb

    rb Double Gearhead

    Yleinen ilmiö.

    Naapurissa pienen autokorjaamon pitäjä kiroaa, kun pihaan ilmestyy 20 vuotta vanha tila-auto, jonka omistaja astuu sisään mukanaan Biltemasta ostettu kytkinlevy ja esittää asiansa tyyliin:

    "kai sä tän mulle viidelläkympillä vaihdat"
     
  15. kaarne

    kaarne Gearhead

    Se on hieman monimutkaisempi laskutoimitus.
     
  16. kaarne

    kaarne Gearhead

    Totta mutta vertailuja kannattaa tehdä että saadaan jotain perspektiiviä asiaan.

    Entisöintejäkin on erilaisia eivätkä kaikki kohteet vaadi täydellistä purkamista ja kunnostamista.
     
    Muokattu: 17.5.2017
  17. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Niin, puhutaanko nyt entisöinnistä vai konservoinnista?

    Siinä olet oikeassa, että entisöintejä ja etenkin entisöinnin tekijöitä on erilaisia: toisille priima-tason entisöintiä on pyyhkijän sulkien vaihto ja auton vahaaminen Carlaken vahasampoolla.

    -JJ-
     
  18. kaarne

    kaarne Gearhead

    Sekä että koska ei kai kaikkia kunnostettavia autoja tarvitse purkaa ja maalata.

    Ruosteinen romu pitää kunnostaa jotta siitä saadaan toimiva mutta johonkin toiseen voi riittää kunnon pesu ja osien jotka eivät ole alkuperäisiä vaihtaminen alkuperäisiin.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kyllä tän on huomannut käytännössä ja työn laatu vaihtelee ihan paskasta täydelliseen.

    Nimim. Ostin entisöidyn ja "täysin läpikäydyn" motskarin joka pitää purkaa nyt eka osiin ja korjata kötöstykset pois että sillä uskaltaa ajaa. Kerran mm. meinannut palaa koska paskat tinaukset....
     
  20. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    tämä on normaalia ihmisillä,ostetaan 300 ritsa,sitten kaikki jarrurempat putkineen,tarpeineen ,muutama paikka ja jotain pientä,kyrpiintyvät kun remppa maksaa saman kuin auto eli 300,stora enson auto ja motskari hemmot onkin toista maata,töistä pöllitään kaikki ja tullaan sanomaan että kun sulla on se kone vaihtasitko kympillä öljyt veneeseen,jne jne oon tullut siihen tulokseen että jos ei asia tarjousta pitäkööt tunkkinsa,ps sitten yleensä ne joille tehnyt halvalla valittaa kaikesta myöhemmin maailmalla.kun ihmiset sanoo että en minä ainakaan lähe 8 € h töihin miksi heille pitäisi tehdä 3€h kuluineen.
     

Kerro tästä muillekin!