Vanhan kovamuovi / lasikuitu veneen paikkaus ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja ihka, 23.3.2016.

  1. ihka

    ihka 2nd gear

    Millä korjaa vähän haljennutta kylkeä ?
    Ihanko lasikuitukittiä siihen vai jotain jotain pätevämpää ainesosaa?
     
  2. jusssi

    jusssi Gearhead

    Kyllä siihen ois hyvä saada oikein mattoa, jotta olis vähän pidempiä kuituja lujittamassa. Tuossa kitissä kun kuitu on lyhyttä sillpua ja se on lähinnä kolojen täyttöön sopivaa. Veneen kylkeen kohdistuu kuormitusta, jonka se korjaus joutuu kestämään.
     
  3. Weijari

    Weijari Gearhead

    Onko kuinka vanha kolhu ja kuinka likainen?

    Todennäköisesti vene on tehty polyesterihartsilla ( haisee styreeniltä, eli kuselta ) ja jos kolhuun on päässyt öljyä / Diiseliä / tms, ei polyesteri tartu kovin hyvin korjauksessa. Suurin osa valmis-kittipurkeista on polyesteripohjaisia. Jos haluaa hyvän, sideaineeksi kannattaa laittaa epoksia.

    Jos kuidut eivät ole poikki, Epoksin kanssa tuskin tarvitsee lisäkuituja. Jos lisäkuituja tarvitaan, matto on suttuista tavaraa ja jälkitöiden tarve suurempi. Lisäksi jos käytät liimaamiseen epoksia, on epoksipöly myrkyllistä ja hiontatyöt kannattaa minimoida. Hae mieluummin jostain lasikuitukudosta. Ylimääräisiltä hinnoilta välttyy parhaiten, kun muotoilee korjauskohdan painelemalla vaikka elmukelmun läpi, eikä käytä paikkausaineita ylenmäärin. Autopuolella kun harrastelijat näyttää välillä mättävän kittiä kilotolkulla esim spoilereihin tms ja hiovat 8h. Pienellä perusmuotituksella hiontatyöt olisivat olleet 1/10 osa.

    Polyesterin kanssa ei kaikki muovit toimi muottina, kun polyesteri sulattaa ne.
    Esim rakennusmuovi ei sula. Kannattaa kokeilla irrallaan ennen kuin käyttää suojaukseen.
     
    Muokattu: 23.3.2016
  4. ihka

    ihka 2nd gear

    Mites joku plastic padding?
     
  5. Weijari

    Weijari Gearhead

    Mikä niistä noin sadasta?
     
  6. Kruunusaari

    Kruunusaari 2nd gear

    Vanha keskustelu mutta näin keväisin/ kesäisin kun aihe on ajankohtainen tässä tietoa mun hommastani.
    Tossa epoksilla ja lasikuitukankaalla tehty ulkopinta kuvassa, paikattu pitkät reiät.
    Sisäpuolen tein polyesterihartsilla ja katkokuitumatolla.
    Vene Flipper 450 Ht 1972 seissyt 15v. Hiekkapuhalsin koko pohjan ensin ja leikkasin sisäpuolelle aukot joista pääsi tekemään ensin sitten oli mukava sitä vasten laittaa alapuoli.

    [​IMG]
     
  7. Kruunusaari

    Kruunusaari 2nd gear

    Tuossa sisäpuoli ponttoonista tehty sillä polyesterillä ja katkokuidulla ja sitten päälle pari kerrosta kangasta niin näyttää siistimmältä. Yhteensä 5-7 kerrosta tavaraa.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Sisätilan lämppäri oli yöt päällä siellä jotta tallin hiukka viileä ilma ei haitannut kuivumista
     
  8. Kruunusaari

    Kruunusaari 2nd gear

    Ja tuossa alkaa Flipperin ala pohja olla suht valmiina, sitten reunojen ja kannen kimppuun:D:D
    Niin huomatkaa pyöritystelineet, kyllä helpottaa hommaa kummasti:)

    [​IMG]
     
    viikinki75, juko7 ja sleepercooler tykkäävät tästä.
  9. Kruunusaari

    Kruunusaari 2nd gear

    Ja vielä yksi kuva, käytin Hempelin maaleja ja vedin telalla / pensselillä kun ei voinut ruiskuttaa koska talli oli niin täynnä hiomapölyä.
    [​IMG]
     
    viikinki75, juko7 ja sleepercooler tykkäävät tästä.
  10. Kruunusaari

    Kruunusaari 2nd gear

    Vielä kuva lasikuitukankaasta, epoksihartsin kanssa pitää käyttää tätä ei katkokuitumattoa.

    [​IMG]
     
  11. Kruunusaari

    Kruunusaari 2nd gear

    Kannattaa tosiaan muotoilla korjauslaminoinnit huolellisesti koska mitä pienemmällä määrällä pakkelia selviää sen helpompi hiontatyö on edessä. Hiominen ja kittaaminen onkin kaikista aikaa vievin toimenpide koko hommassa, ainakin jos haluaa suht siistiä pintaa.
    Kannatta käyttää epoksikittiä ja maaliksi kanssa 2k epoksi vesirajan alle. sen voi sitten myrkky/ suojamaalata tavallisemmalla 1 komponentti maalilla. Toisinpäin maalaaminen ei onnistu, eli epoksin alta kaikki vanha pois ettei ala kiehumaan.
     
  12. Kruunusaari

    Kruunusaari 2nd gear

    Alumiininen tela rulla on tosi hyvä kun laminoi, sillä on helppo saada tiivistä pintaa eli ei jää ilmakuplia heikentämään kudosta.
    Epoksihartsi on ominaisuuksiltaan parempaa kuin polyesteri mutta kalliimpaa kanssa. Se tarttuu paremmin kaikkiin pintoihin ja hajukin on miedompi, tietysti kannattaa pitää moottorimaskia tai liotin kelvollista hengityssuojainta kun näitä tekee.
     
  13. Kruunusaari

    Kruunusaari 2nd gear

    Sisäpuolen laminointi menossa.
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!