vanhan maalin päälle maalaaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Anonymous, 14.3.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kun autoon vedetään uusi maalipinta päälle, niin onko tapana vain hioa vanha maalipinta karkeaksi ja vetää pinta vai vetää pohjamaali vanhan maalinpäälle ja sitten vasta päälle maalata?
     
  2. makke

    makke 1st gear

    Vanhasta maalista hiottava aina kiilto pois ruiskutti sen päälle sitten mitä lystää. Eihän se uus maali siinä kiillon päällä pysy.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin tottakai aina hiominen mutta tarvitseeko pohjamaalausta?
     
  4. makke

    makke 1st gear

    Pohjamaali on tarkoitettu vain kohtiin joista loistaa puhdas pelti. Elikkä kittipaikkojen mahdolliset reunat, sikit, kantit yms.
    Ja sit vaan ihan huntu sitä pohjamaalia, ei mitään kunnon kerrosta.
    Sit kun pinta on puhkimenneistä kohdista pohjamaalattu ja kitattavat paikat kitattu, niin ruiskutetaan hiomaväri kauttaaltaan läpi koko pinnan. Sit kun se on nitrokitattu ja hiottu pintamaalin vaatimiin toleransseihin voi ruiskuttaa joko suoraan pintavärin tai tarvittaessa sealerin väliin.
     
  5. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Ja ihan ennen mitään hiomisia, kunnollinen silikoninpoistopesu.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Miksi hiomaväri laitetaan?
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    että erotat lommot ja muut epätasaisuudet!
     
  8. makke

    makke 1st gear

    Osin noinkin, mutta lopulta kuitenkin siksi, että pinnasta saadaan tasainen. Hiomaväri on hyvin raskasta ja täyttävää ja sitä ruiskutetaan melkoisen paksu kerros riippuen tarpeesta.
    Hiomavärillä saadaan oikaistuksi vielä paljon lommoja sun muita pintaan kuulumattomia muotoja, eli hiomaväriä käyttäessä maalipinnasta tulee huomattavasti tasaisempi mitä ilman hiomavärin käyttöä. Suosittelen käytettäväksi sitä aina ja mieluusti välihionnalla joka on tarkoitettu kun hiomaväriä käytetään. (ei siis nonstoppina märkää märälle vaikka käy se siihinkin ja auttaa tasaisen pinnan saavuttamisessa)
    Ja sen hiomavärin päälle sit nitrokittaus kiveniskemiin yms. pieniin maalipinnan vaurioihin jotka näkyisivät pintavärin alta.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olisikohan aloittelevalle automaalaajalle täällä netissä hyviä kirjotuksia missä selostetaan maalauksen eri vaiheet? kertokaa jos tiedätte kiitos.
     
  10. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Onko kellään kokemusta Glasurit filler -pohja/hiontamaalin ruiskuttamistekniikasta.

    Kyseessä on lasikuitukorinen auto, joka on nyt hiottu kuidulle asti..
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest


    Eikös olisi hyvä kuitenkin jonkinlainen pohjamaali autoon laittaa, varsinkin jos vaihdetaan auton väri kokonaan toiseksi -> esim. alunperin mustan auton maalaaminen punaiseksi...

    Itse käyttäisin em. tapauksessa vaaleata/valkoista pohjaväriä. Tietysti ohuesti hunnutettuna, kuten Makke sanoi ja maalaisin lopullisen punaisen värin sen päälle....
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    En kyllä lähtisi tuollelinjalle kuin jokkisautom tms. pikamaalauksessa. Välttäkää tuota ruiskukitin käyttöä. Siitä ei ole kuin harmia vuosien saatossa (ns. opel ilmiö). No nyt tietty joku sanoo että on ne aineet parantuneet tässä viimevuosina, -en oikein jaksa uskoa.
     
  13. KÄD-1

    KÄD-1 Gearhead

    En tiiä mistä vedit ton ruiskukitin tähän mut mä taas joudun puolustamaan ruiskukittiä!

    Vanhin veistos minkä mä oon tehny on vuonna -98 ruiskutettu 123 mersu mihin vedin kolmen kiloa ruiskista. Auto on sen jälkeen ollu liikenteessä ympärivuotisesti ja ihme kyllä siinä ei oo vielä havaittavissa mitään (ns. opel ilmiötä)!!!.

    No jokainen saa uskoa mitä haluu... ja suomalainen ei usko mitään ennen kuin näkee eli hae säkin vaan ruiskukittiä ja kokeile ja ihmettele :odroll:
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Noh jokainen luulee olevansa ammattilainen kun itselleen tekee. Siinä onnistuttuaan voi vielä hiukan neuvoakin muita.

    Itse en enää kehtaa pelata noiden maalaushommien kanssa, joten kiikutan maalaustarpeeni sitä ammatikseen tekevälle.
    Tässä kohtaa on tullut kysymys ruiskukitin käytöstä. Ammattimaalarini sanoi ja itsekkin todennut, että jos nopeesti pitää tehdä niin sit ruiskukitti, mutta asiakas saattaa olla tekemisiin raivoissaan muutamanvuoden kuluttua (lohkeaa, karisee, mutruaa tms.). Kunnolla tehtynä pohjiin ei kuulu ruiskukitti. Ainoastaa fiksaukseen ja näihin tunin härpäkkeisiin, jotka maalataan muutenkin vuoden välein.

    Jokainen tietty tosiaan saa valita tekotapansa mieltymyksien mukaan. Ei kai sitä oikeaa tapaa ole edes olemassa. On vain eri variaatioita perustyötavoille. Jotkut on vaan kopioineet "neuvonsa" jostakin oppikirjasta ja jakelee "mestarina" neuvoja. Katsokaapa esim. alfamer korjaus oppaista paikkamaalaus ohjeet, jossa edelleen repostellaan sitä tanarin etulokasuojaa. Moniko tekisi homman samoin? Mä ainakin suhtaudun vähän kriittisesti...
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    No en mäkään luule että oon ammattilainen vaikka automaalari ammattikoulun oon käyny ja viisi vuotta hommaa tehny. Mut kai sitä voi omia kokemuksia kertoa. Täällä monet haukkuu jotain tavaraa mistä niillä ei oo kuin kuulopuheita!

    Se on totta että ruisku kitti vaan nopeuttaa tota hommaa. Mä en ainakaan jaksa kitata jotain vanhaa suomi linttaa yli kokonaan kun on kerran olemassa helpompiakin keinoja.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest


    Osuit juurikin asian ytimeen. Monesti ei ole perushommassa edes kannattavaa lähteä harkitsemaan muuta konstia kittauksiin. Asia on sit erikseen jos asiakas haluaa hyvää ja kestävää ja on valmis maksamaan myös siitä (osaa myös kieltää r.kitin käytön).

    Jos esim. harrastamismielessä rakentaa ja maalaa autoaan itselleen, ja haluaa tehdä siitä vieläpä hyvän/kestävän useammaksi vuodeksi, -kannattaa unohtaa noi ruiskukittaukset. Ne kun tosiaan ei tahdo kestää suorana siellä pellin ja maalin välissä.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest


    Sulla kun on maalarin koulutus niin voisitko jelpata vähemmän ammattilaista kun olen ekaa Autoa maalaamassa... kirjoittelin tuossa topicissa "Eka kerta..."
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    joo, ois hirveen hyvä jos pystyisit uhraamaan hieman aikaa ja kertomaan meille tyhmille (tai minulle tyhmälle) miten ne maalaus hommat tehdään. voisit selvittää vaiheet maalauksen alusta loppuun ja kerto mitä kannattaa ottaa huomioon ja mitä taas ei kannata tehdä. vielä kerran..
     
  19. makke

    makke 1st gear

    Siis edelleenkin se pohjamaali on tarkoitettu vain paikkoihin jossa maali on mennyt puhki pellille.
    Ja sit kun ruiskuttaa sen hiomavärin kauttaaltaan, niin siellä alla on sitten se tasainen yhtenäinen värikerros.
     
  20. makke

    makke 1st gear

    Ruiskukitti ja hiomaväri on kaksi ihan eri asiaa joita ei saa sekoittaa iki päivinä!
     

Kerro tästä muillekin!