Vanhan V8:n huono litra/teho

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Pölyttäjä, 13.1.2013.

  1. saresks

    saresks Gearhead

    Juu autossas on thrustia 4300N x 0.102kg = 439 kg alueella 2500 - 5000rpm!
    jossain väätöhuipun tienoolla enemmänkin.

    Jos autossas olisi vääntökäyrä sopivasti korkeammalla (=enemmän tehoa), voisit vetäistä pienemmällä vaihteella 2500-5000 alku- ja loppunopeuden pysyessä samana. Siten olisi kokonaisvälityksen muutosta vastaavasti enempi thrustia persiissä.
     
  2. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear

    Mieluummim pidän tälläisen laakean vetoalueen

    [​IMG]

    Lisää voimaa otan mieluummin lisä kuutiotuumina tai ylipaineena imusarjassa. Molempi toki parempi
     
  3. saresks

    saresks Gearhead

    Jaha, sulla näyttääkin olevan toi thrust -homma kunnossa. Kiinnostaa tietää, millä palikoilla moinen vääntökäyrä on saatu?
     
  4. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Niin ja vielä kierroksetkin nousee nousee tuplaten (sillä renkaalla) vai väheneekö ne puolella? :)

    No itseasiassa tuo dynamometri taitaa olla niin fiksu vekotin, että kun se mittaa moottorin kierroksia eikä renkaan kierroksia, kun testaaja lisää vastusta rullille, niin se dyno osaa laskea nuo tehot ja väännöt kun vain joku nakki siellä rullilla pyörii. :) Sillä renkaan tai rullan pyörimisnopeudella ei sinällään ole merkitystä. Ne tehot saa mitattua niin Formulan kuin Pobcatinkin renkailta. Oonko oikeassa?
     
  5. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear


    Vakio Camaro LS-1 tosi tukkoisella vakio putkistolla ja kaikilla saastelaitteilla. Vakio nokka 199/207 astetta, LSA 117.
     
  6. saresks

    saresks Gearhead

    :webmaster:
     
  7. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tuossa viime kesänä säätelin erästä LS1-Vetteä jossa oli muuten täysin vakiomoottori mut imusarjan tilalla oli roots-ahdin. Omistaja hymyili muikeana dynolapulle: reilut toistatuhatta nyyttonia vääntöä jo alle 2000 kiekalla...

    Mut eihän se niin oikeasti mennyt. Järkikin sanoo, että vakiona 345-heppaisesta ja vähän reilu 500 nyyttonia vääntävästä moottorista puolen baarin ahdolla - vaikka sitten välijäähdytetyllä rootsilla - ei irtoa tuollaista vääntöä. Mut niin siinä dynolaupussa kuitenkin oli. ;-)

    Sattumoisin tehoa ei sit ollukaan juuri vakiota enempää.

    Voimansiirron lokeista löytyi sitten syy, eli voimansiirrossa oli ankara luisto täyskaasulla. No sit kun dynottaja lisäsi kierrosten seurannan suoraan moottorilta, niin lukematkin alkoivat olemaan järkeviä.
     
  8. signet

    signet Gearhead

    Mulla oli mersun 2225 kuormurissa todella huonot litratehot:14litran v8 ja hevosia 250.Vapaastihengittävä,samasta lohkosta oli tuplaturboversio 500kaakkia.Marsun v8 väätää kyllä mukavasti...
     
  9. LamaAjanElvis

    LamaAjanElvis 1st gear

    Miten olisi sellainen vaihtotehto että vanhassa veekasissa vain on huono litrateho. Koneessa joka on suunniteltu vuonna Keppi, ei ole pahemmin tehoa, mut ei välttämättä kulujakaan.
    Mitä näihin virityksiin tulee, niin loppupelissä viiden litran fordista saa 800 heppaa, mut niin saa kahden litran nissanistakin. Jos joku muu merkki kuin amerikkalainen kiehtoo niin vitusti, niin antaa mennä.
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Täähän lähti jo otsikosta menee metsään kun alettiin puhumaan "huonosta". Litrateho voi olla alhainen olematta huono. Jos niitä litravääntöjä alettais vertailemaan niin sit voi olla eri juttu.
     
  11. JariV

    JariV 2nd gear

    Kehitys on mennyt vapari veekasin ohi kovalla ryminällä. 1980-luvulla näille amerikkalaisille ei ollut vastinetta. Silloiselle nuorisolle 2.0IS Sierra oli kova peli. Jos ajeltiin viritetyllä kohtuu kevyellä jenkillä niin moiset 115-heppaiset oli suupaloja.

    Sit tuli Cosworth Sierra (Siipi-Cossu) ja tilanne alkoi muuttua. Katuautoluokissa monet alkoivat jopa pelkäämään, että ei kai vaan B-ryhmäläinen ole kisan nopein koska kaikki odotti D-ryhmäläisen voittavan kokonaiskisan. Sitten tuli Lehtimäki Opelillaan ja moni muu.

    Tässä polussa on nyt kymmenen sivua väännetty ihan samaa juttua joka ei taida käsitellä muuta kuin miks tuli hävittyä. Eiks olis aika jo jutella, että mitä sille Dusterille pitäs oikeesti tehdä jotta sillä ei tulevaisuudessa enää sais turpaansa tältä Toyotalta?
     
  12. ari2004

    ari2004 Gearhead

    Voikohan niille niin paljoa tehdä ettei sais, kun näyttää juutuupissa mm. Skylinet pyyhkivän esim. Bugatteista ohi mennen tullen
     
  13. max

    max Double Gearhead

    Kyllä homma on niin että vapari V-8 koneet ovat kehittyneet kovalla ryminällä.
    Nimenomaan 80-luku oli sitä anemian aikaa.3-gen vuoden 1982 tehokkaimmassa Camarossa oli 145 hp 305 kone.

    2014 Camaroon tulee 7-litrainen 505 heppainen moottori,jonka kulutus on todennäköisesti vähemmän kuin em.305 koneen.

    Jos 80-luvun alkupuolella olisi väittänyt, että vielä tulee aika, jolloin tehdään niin hurjia poniautoja että 60-70-luvun taitteen muskeliautot eivät ole mitään niihin verrattuina,niin johan sitä olis päässyt lepositeisiin siltä seisomalta.
     
  14. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Joo huono otsikko oli, moni jenkki-petteri veti palkot nenään. Vaikka ei ollut tarkotus mollata jenkkejä mitenkään.
     
  15. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Mitä on tehty jo:

    Nokka-akseli 2 pykälää isompaan
    Puristussuteen kasvatus lukemasta 8,4:1 --- 10,1:1 lukemaan. Kevyillä männillä
    Peltipakosarjat
    Leveemmät kumit taakse
    Lukko perään
    Shiftkitti laatikkoon

    Ja talven aikana tulee uudet RHS kannet ja 750 kaasari. Näillä eväillä kuvittelen voittavani ja meillä on tarkotus käydä varttimaililla kokeilemassa ens kesänä. Tojotaankin on tullut 100hp lisää että voi tulla tiukka skaba.
     
  16. JariV

    JariV 2nd gear

    Ei tässä miitään palkoja oo vedetty, mutta kun asia ei vaan tuntunu etenevän mihinkään niin siks kyselin toimien perään.

    Ja vanhalla vapari veekasilla tarkoitin näitä perusmotteja 1950-70 luvuilta. Uusista mottimalleista en puhunu kun niistä ei oo tässä polussa puhuttu muutenkaan. Tässähän on kyse vanhasta pikkulohkosta jolla pitäs pärjätä 200hp Toyotalle.
     
  17. peltsi

    peltsi Gearhead

    Niin ja eiköhän se tullut selväksi että kyllä vanhasta kasista on aikoinaan otettu vastaavat litratehot irti ku vanhasta nelosesta. Tosin alkuperäinen kysyjä halusi ottaa jostakin syystä verokiksi mahdollisimman heikon version jolla sitten halusi jotain todistaa.
    Veikkaan että jollei kuski vaihdu niin dusteri saa taas ensi kesänä pataan niin että tukka lähtee :)
     
  18. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    No eikai 318 ihan heikoin litrateholtaan ole. Ja topicin tarkoitus oli selvittää mitkä seikat teknisesti johtaa moottorin alhaiseen litratehoon, johon tulikin jo selvitys henkilöiltä, joilla on luetun ymmärtäminen hallussa.

    Ja kuskihan on parasta A-ryhmää, että siinä ei ole parantamisen varaa!
     
  19. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Tarkistin tuon välityksen ja se oli 3.23. Luokitellaanko se nyt aavikkoperäksi? Oisko aihetta vaihtaa tiheämpään?
     
  20. kma68

    kma68 Gearhead

    Ei se pelkkä teho ole autuaaksi tekevä juttu, monet tojotat volkkareita unohtamatta on pesty 6-0 joko pelkällä raa-alla wäännöllä tai sitten teholla; mitä nyt tuollaisesta 351W maamoottorista vakiona lähtee.. :lol:
     

Kerro tästä muillekin!