Vanhan V8:n huono litra/teho

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Pölyttäjä, 13.1.2013.

  1. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    teho on se ydinjuttu. toinen on välitykset.
     
  2. peltsi

    peltsi Gearhead

    Niin näillä eväillä tojota pesee sut vieläkin selvemmin. Tojotassa 300hv ja sulla 300-330hv. Voi olla että kannattaa pitää dusteri tallissa.

    Tosielämässä vaan tulee käymään niin että tojota ei koskaan tuu näkemään maaliviivaa jos meette radalle koittamaa... Jos sitä ei oo sit rakennettu isolla rahalla.
     
  3. peltsi

    peltsi Gearhead

    Voi olla hiukan provosoiva väite mutta jos lehtimäki/eloranta olis ottaneet työn alle vaikka kasin koneen niin jälki olis ollut yhtä kovaa. Elorannan saavutukset taitaa olla ihan maailman kärkeä mutta miten mahto olla D luokan tason kanssa 90 luvulla?
    Itse olen opelin koneita rakennellut enkä näe niissä kyllä mitään ylivertaista. Sama homma vanhoissa tojotan koneissa.

     
  4. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Sanoisin että kannesta, nokasta ja imusarjasta.

    Vanhemmissa V8 ovat kanavat ja nokka maltillisesti mitoitettuja suhteessa sylinteri tilavuuteen, kun taas monessa 4 koneessa kanavat ovat kohtuu isojakin.

    samaten imusarjat ovat vanhoissa V8 moottoreissa tyypillisesti aika ahtaat, joten tehollinen kierrosluku jää alas, samaten litratehot.

    Viritys osilla pääsevät, niinkuin tiedätkin ihan vastaaviin litratehoihin kuin euro/japanilaiset 2-venttiiliset.
     
  5. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Harjoitteleppa vielä sitä trollausta esim. seuraavissa sivustoissa: www.suomi24.fi tai www.demi.fi
     
  6. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    kyllä mikä tahansa japsi pitää itsensä reilut 400m kasassa.
     
  7. kime2

    kime2 Gearhead

    Tupla-turbottaa se ni alkaa meneen seiskoja,vai eikös ne turbotetut moppet ole niitä menneet?
     
  8. unknown

    unknown 3rd gear

    145hp, siinä oli varmaan vääntöä toisella tuhannella newtonilla? Tai kestävyyttä niin ettå taksikäytön jälkeen koneet siirrettiin kuorma-autoon?
     
  9. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear

    Kylli! Teho kun välitetää sopivasti niin saadaan sinne vetävälle akselille sitä vääntöä jolla autoa liikutetaan eteenpäin. Ihan sama tuottaako tehon 4 vai 8 pyttyinen voimalaitos.

    Kattokaapas kuinka kovaa nelipyttyisillä mennään tänäpäivänä
    http://grs-motorsports.net/forums/viewt ... =1&t=15889
    Koneet perustuvat melko arkisiin käyttis pannuihin

    Ja miksi vanhassa V8 koneessa on huono litrateho?
    -Ei tarvii olla korkeampi viritys aste kun on tarpeeksi kuutiotuumia
     
  10. peltsi

    peltsi Gearhead

    Noi on varmaan yhtä lähellä arkisia moottoreita ko mitä top alcohol moottoritkin jotka on noita tuhansia heppoja tehokkaampia. yleensäki on aika turha kaivella noita dragstereita vertailuun jos verrataan liukuhihnalta tulevia moottoreita. Varmaan joku raapii 50 heppasesta mossen koneestaki 700 heppaa eikä sekä kerro mossesta mitään ainoastaan tekijästä että homma on hallussa.
    Niin ja tuossa sun viimisessä kommentissahan se kiteytyy koko V8:n idea. :pinup:
     
  11. rane58

    rane58 Double Gearhead

  12. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Alkuperäinen kysymys taisi olla, miksi vanhoissa V8-moottoreissa oli huono litrateho. Ei niissä ollut sen huonompi litrateho kuin muissakaan moottoreissa siihen aikaan. Nykymoottoreissa litrateho on paljon parempi, koska polttoaineesta saadaan saadaan enemmän irti. Vähemmän harakoille, enemmän auton liikuttamiseen. Vääntö ja teho on sama asia, paitsi suurin vääntö ja suurin teho.
     
  13. saresks

    saresks Gearhead

    Nii, ei sen vanhan V8:n litrateho oo huono, se on vain matala verrattuna siihen mitä nykyään halutaan irrottaa kansanautojen vaparibensakoneista.

    Jos käyttää sanaa "huono", sisältää se jo ajatuksen, että seuraavaksi uhrataan perheen Kreikanloma tän asian korjaamiseen :)

    Mäkin kun menin lankaan ylempänä kun sokkona Woodpecker näytti Ls-motin vääntökäyrää, aloin tästä innostuneena tutkimaan, miten tuon toistaisi wanhassa V8:ssa. Dyno2000:aan laitoin 350 Oldsiin XE256 nokan, hyvän pakoputkiston ja HENGITTÄVÄT kannet ja kas, ainakin virtuaalisesti mission accomplished.
    Mää luulen, et tollasen nykymotin ja vanhan saastelouskun suurin ero tulee:
    - elektonisesta moottorinohjauksesta + monipisteruiskusta: voi käyttää suhteellisen kovia puristuksia ja seoksien jakautuminen on tasaista.
    - kannet (ja imari) toimii hyvin: palotapahtuma, virtauskapasiteetti, -nopeus ja pyörteily.
    Kun noi on kunnossa, ei tarvi rankkaa nokka-akselia eikä synny vääntöpiikkejä.
     
  14. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Ja neliventtiilikannen imukanava on paljon suorempi verrattuna vaikka sbm kansiin. Pienemmällä kanavaikkunalla saadaan sama virtauspotenttiaali ja pienempi kanavaikkuna takaa paremman toimivuuden alemmilla kierroksilla.
     
  15. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Olikin tarkoitus verrata nykymoottoreita vanhaan ja katsoa mitkä tekniset seikat johtavat korkeampaan litra/teho arvoon.
     
  16. peltsi

    peltsi Gearhead

    Ei ollut tarkoitus trollailla mutta en usko camryn vakiolaatikon kestävän 300hv tehoja edes 400m, pitävällä radalla.
    Toisaalta jos sulla on tällähetkellä matalat puristukset, loiva nokka ja tehot jo 300hv. Niin noilla uusilla eväillä tuskin tulee paljoo lisää koska kannet täytyy jo tälläkin hetkellä olla melkosen hyvät.
     
  17. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Paremmin virtaavat kannet, korkeampi puristussuhde ja ruisku?
     
  18. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Nämä ja oikea määrä sopivaa polttoaineilmaseosta oikealla hetkellä, siitä kait on loppujen lopuksi kysymys. Fiatin 2-sylinterinen multiair on kiva esimerkki siitä, mihin polttomoottoritekniikka on ehkä menossa.
     
  19. herrakani

    herrakani 1st gear

    MB E 500 2013 malli: 4,9 litran v8, 402hv@5000, polttoaineen kulutus 9.3

    Ei oo kuuhun menty vieläkään mun mielestä vaikka tehot öljykriisistä on tuplaantuneetkin ja polttoaineenkulutus puolittunut siitä mitä se oli ennen öljykriisiä.
     
  20. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Sitä en tiedä, onhan tuo ainakin vielä läjässä kuulemma. Ei tule paljon lisää jos oli 306hp ja vaihan kannet (270cfm virtaa), männät, nokan, kaasarin, peltisarjat niin väitätkö että ei teho paljon nouse? Et voi olla tosissasi. Ihan varmasti nousee ja jos ei nouse niin lupaan lopettaa koko harrastuksen.
     

Kerro tästä muillekin!