Vanhat Hemi-autot, missä lienee?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Fastback, 8.12.2002.

  1. Fastback

    Fastback Gearhead

    Vanhoja alan julkaisuja lukiessa mieleen tulee kysymyksiä, missä on Kaj Svenssonin aikoinaan hemillä ladattu '67 Charger? Stillman oli seuraava omistaja, mutta minne auto sittemmin kulkeutui?

    Huhu tuli korvaan, että Svenssonin autoon alkuperäisen Hemi-sydämensä luovuttanut 4d-Belvedere olisi entisöinnin alla?!? Onko kenellekään tietoa tästä?

    Tämä ei nyt enään ole Hemi-auto, mutta mihin joutui Juha Kajon kiihdytys Camaro aikoinaan, menikö ruotsiin?

    Kiitokset jo etukäteen.
     
  2. dart -66

    dart -66 Gearhead

    4D Hemi-Belvedere on hyvissä käsissä ja kun-
    nostettavana.Numbers tekniikkakin kuulemma on
    tallessa.
    Jostain vanhasta Mopar Musclesta muistelen lukeneeni, että ko. autoja olisi valmistettu 2 kappaletta ja export-malleina, joten toisen löytymiseen ja edulliseen kauppaan joh
    tavasta vihjeestä voisi luvata vaikkapa kalja
    korin! :grin:
    Kajon Camarohan meni Ruotsiin ja muistaakseni
    sillä olisi käyty myös USA:ssa ajamassa

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: dart -66 2002-12-08 15:27 ]</font>
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Aivan loistavaa, taas yksi harvinaisuus pelastettu. :smile:
     
  4. S.A

    S.A 1st gear

    Perkl...unohti nimi tohon äsköseen laittaa.
     
  5. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Olisi kiva nähdä vaikka kuvia miten se entisöinti sujuu? Olen muutaman kerran jutellut Svenssonin Kaitsun kanssa 70luvun meiningeistä ja ne tarinat on kyllä kirjan kirjoittamisen arvoisia :Kertoi sen hemi swapin kuin eilisenpäivän.kun vain silloin olisi osannut aavistaa mistä harvinaisuudesta ollut kyse...
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei neliovisia hemi plymareita liene tehty kuin yksi ainoa kaikki vuosimallit mukaanlukien. Ainakaan minkään valtakunnan dokumenttia ei asiasta löydy. Käsitykseni mukaan toi auton orkkismotti tuhoutui englannissa Pirttisen Eeron käsittelyssä ja jäi sinne? Vaan en oo ikinä muutenkaan kuulunut tohon "matching numbers" kansaan, joten mua ei haittaa yhtään jos jossakin laitteen osassa on "väärät" sarjanumerot.
     
  7. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Kuulemma se belven #match motti matchaa lohkon valuajan suhteen ko autoon-ei siis alusta numeroon. Oliko muuten ton ikäisissä mopeissa edes alustanumeroa meistetty vanhoihin moottoreihin??
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Enpäs ihan 100% varma oo tosta alustanumerosta, mutta väittäisin, että '67:ssa on jo alustanumero meistettynä sekä lohkossa, että lootasssa. Ja onkin, koska ton belven orkkisloota löytyi.
     
  9. BuickS

    BuickS Gearhead

    Toivottavasti HemiBelvedere valmistuu ja jää valmistuttuaan Suomeen!
     
  10. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Mistä näitä ihmeellisiä tarinoita vanhoista herroista aina putkahtaa vai oletko jari ihan varma ettei jää urbaanilegendan tasolle? Svensson tiesi ton belvestä itse nostaman hemin kuulemma rikkoutuneen totaalisesti ,joten ihmeelliseltä tuntuisi jos sitä joku haluaisin väkisin nostalgia syistä itsellään pitää-varsinkin kun noita 426sia saa uutena,parempana, suoraan kaupasta. Mikäli viittasit Harriin joka kait kasaa sitä belven "uusvanhaa" konetta niin ei varmasti ole säilöjä tyyppiä vaan ymmärtää busineksen päälle aika hyvin.
     
  11. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Ai se jamppa,nyt tiedän kenestä jutellaan.Pitääkin seuraavan kerran ottaa puheeksi kun siellä käyn että mistä moinen johtuu.Mun mielestä todella idioottia säilöä jollekkin todella tarpeellista palikkaa joka ei taas ihan heti luulisi lämmittävän omistajaansa. Jos on jotenkin rakastunut vanhaan 426 lohkoon niin olisi varmaan saanut ehjän tilalle belven omistajalta. Lienee se 426 kone kokoelma kärsinyt lievän inflaation uustuotanto lohkojen tulessa markkinoille-sehän voi tietysti harmittaa aikalailla.
     
  12. Fastback

    Fastback Gearhead

    Mielenkiintoisia juttuja. Pääsispäs joskus moisia keräilijöitä ja niiden aarteita katsastaan. Voishan sitä '68 isolohko barracudaakin ihmetellä hetken aikaa... Silloin kun ei ole ostamassa, niin autoa voi kehua ihan täysin rinnoin (jos sattuu tykkäämään), ei ole pakko yrittää nieleskellä hymyä ja yrittää löytää väkisten niitä huonoja seikkoja...

    Tiedon niukkuudesta voi päätellä, että Svenssonin&Stillmanin ex. Charger on hävinnyt maan päältä? Kyllähän auton vaiheet AKE:lta selviää, mutta aattelin vaan että jos joku tietäis sanoa suoralta kädeltä mitä ko. autolle kuuluu - kyseessä on vain nice to know seikka.
     
  13. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Ok Jari... Hassua että joku voi olla niin syttyvää lajia ettei kevyttä (talli)vittuilua kestä.Oon siellä tapanilan tallilla aina viihtynyt mm hyvän huumorin takia ,Seppo,Allu ja Ripa ovat todella asiallisia kavereita. Se barracuda otti miehekkäästi jengaa kuulemma 11000+ !:)
     
  14. KTM

    KTM Gearhead

    Nyt kun oli puhetta Barracudista, niin oliko kyseessä täysi legenda muutama vuosi sitten Mobilistissa. Siinä kerrottiin jossain päin Suomessa majailevan ´67-´68 Hemi Barracudan. Siis näitä hillittömän harvinaisia ja eksoottisia laitteita. Auton piti olla lämpimässä tallissa ja ihan soiva peli.

    Tuota lehteä en muista numeroltaan ja vuosikerraltaan missä se juttu on ilmestynyt. Karkkea arvio kuitenkin ehkä viimeisen 7-8 vuoden sisällä.
     
  15. BRC1

    BRC1 Gearhead


    Samassa numerossa taisi olla yhtä höpöpöä oleva juttu Riku Pettyn nascar hemi plymarista joka kävi jossain promo keikalla keimolassa ja olisi sen jälkeen varastoitu jonnekkin eteläsuomeen lämpimään talliin..... Eli ihan heihei juttuja noi kaikki. Uskallan luvata ettei nykypäivinä "löydetä" enää koskaan suomesta mitään ihmeellistä autoa. Kaikki ovat aivan varmasti tiedossa jo.
     
  16. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Samaa mieltä, toi jenkkilehdessä alunperin julkaistu hemibarracuda juttu oli kyllä yks parhaita tuubajuttuja kautta aikain. Mikähän motiivi tollaisiakin on kirjoitella?
     
  17. KTM

    KTM Gearhead

    Sen Bettyn kisa-auto jutun heitän kyllä selkeästi tuuba osastoon, mutta toi Barracuda artikkeli oli huomattavasti uskottavampi. Kuitenkin siinä oli muutama epäselvä kohta:

    -kivitalonhintaista autoa ei oltu rekisteröity koskaan Suomeen

    -jäbät vaihto tulpa yms ja kävi sudaileen kulmilla sen jälkeen testausmielessä.
     
  18. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mun mielestä nimenomaan toi barracuda juttu oli täys tuubaa ja ainoona tarkoituksena oli vissiin vaan hehkuttaa. Se oli ihan selkeesti jenkeille tehty WOW! artikkeli. Miks ihmeessä kukaan olis tänne tuonut sellaista, ei täällä ajettu sellaista kisaa niihin aikoihin. Mistä ne haki bensaa siihen vehkeeseen. jne. jne. Tarinassa oli enemmän aukkoja kun world trade centerissä ikkunoita. Mutta ihan hyvä juttu "faneille".
     
  19. KTM

    KTM Gearhead

    Ok, puhut asiaa...näinhän se varmaankin on. Sinänsä juuri täytti kyseisen WOW-jutun piirteet. Viihdyttävää luettavaa yhä edeleen. :lol:
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Muisthaaksheni <hik> Veekasissa oli joskus Postilaatikossa jonkun nimimerkin kirjoitus, jossa se oli Suomessa löytänyt ihmeekseen Fastback Mustang-aihion lojumassa jossain tallissa, jossa oli kummallisesti sytytystulpat keskellä venakoppeja kuin Hemi-Moparissa (kuvaili Bossia) ja kyseli lisätietoja.. Menee siihen Ruokolahden Leijona-osastoon..
     

Kerro tästä muillekin!