Vanhoja autokuvia Vanhasta maailmasta ja vähän muustakin maailmasta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 11.7.2019.

  1. hantta

    hantta Double Gearhead

    V.75, eli 50 vuotta sitten meikä ajoi ajokortin Mirafiorilla.
     
    kerkko, eeko ja Ford67 tykkäävät tästä.
  2. Ford67

    Ford67 Gearhead

    Ei tuo kedon kaunein kukkanen ollut, mutta suurennetussa Roverin koneessa oli potentiaalia parempaankin. Kymmenen kappaleen esituotantoprototyyppiin jäänyt coupe-versio Force 7, olisi ollut koriltaan ainakin sulavampi:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Muokattu: 11.1.2025
    kerkko tykkää tästä.
  3. tapsah

    tapsah 3rd gear

    Miravaurio kansan suussa olivat, rapina yössä kuulu kun ruostuivat..
     
    hantta tykkää tästä.
  4. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Leylandin muotokielessä samaa kauneutta kuin Moskvitsh C1 prototyypissä... Google kertoi että tuon Leylandin muotoilija ei ole ollut mikään ryssä, vaan Giovanni Michelotti. Mahdollisesti ollut kohtalainen krapulapäivä Leylandia piirtäessä, kun sama mies on muotoillut mm. Triumph Spitfiren, Alpine A110, BMW 1500, Aston-Martin DB4..... Nämä ainakin selvinpäin.

    [​IMG]

    Moskvitsh C1

    (edit. Kuva vaihdettu. Vanhassa joku esto.)
     
    Muokattu: 12.1.2025
  5. Hai

    Hai Double Gearhead

    Hunter Paykaniin liittyy hassu "sukuhaara".
    Olin Iranissa pari kertaa työkeikalla 2007-08. Teheranissa bongasin 405 Peugeotin minkä alusta näytti takaapäin jotenkin oudolta. Jäykkä taka-akseli!
    Selvishän se sitten kotona, kun pääs guuglailee.
    405:nen Hunterin tekniikalla. :)
    Peugeot ROA - Wikipedia
     
    teddy99 tykkää tästä.
  6. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos vain pelti oli yhtä ohutta, kuin aiemmassa Fiat 124 mallissa, jollainen minulla oli, meni paaliin 10 vuotiaana, syy ohuet pellit, oikein hirvitti pestä sitä, kun pelti roplotteli pesusienen alla.
     
  7. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Targa Florio, neljäs toukokuuta 1930 ja kilvanajorakkineen puikoissa Achille Varzi. Rakkineen merkkiä ei mainittu lähdetiedoissa. Yleisön turvallisuuden eteen on näemmä tehty kaikki mahdollinen.

    [​IMG]
     
  8. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Samaa muotokieltä viimeisten 2d-Taunusten kanssa?
     
  9. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Saattaisi olla Maserati Tipo 26.
     
  10. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Videopätkää kuvien sijaan. Tissier teki DS, CX ja XM-sitikoista 3- ja 4-akselisia pakettiautoja nopeaan jakeluajoon lehtitaloille. Näillä ajettiin sen mitä kulkivat ympäri Eurooppaa. Ja kyllähän ne kulkikin.

    Onkohan noitakaan enää paljon jäljellä?
     
    kerkko tykkää tästä.
  11. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Kommunistisessa maailmassakin otettiin lusikka kauniiseen käteen ja autoja (=kulkuneuvoja) mainostettiin köyhien naisten vartaloista otetuilla valokuvilla. 1956 kuvassa on Jayne Mansfield tai look-a-like

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 25.1.2025
    eeko ja kerkko tykkäävät tästä.
  12. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Morris Marina ei ilmeisesti ollut mikään myyntimenestys mutta mainonnassa panostettiin kuitenkin perinteisiin arvoihin joten vika oli rhkä itse tuotteessa.

    [​IMG]
     
    japetalk, AVRO, eeko ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. eeko

    eeko Gearhead

    Työkaveri osti tuollaisen Marinan oisko ollut vuosi 1984, auto oli siis alle 10 vuotta vanha. Ensimmäisenä päivänä alta kuului outo ääni, etupyörän laakeri oli hajonnut. No vaihdettiin se siinä työaikana pihalla (oltiin valtion hommissa). Viikon päästä sama juttu toiselle puolelle.
    -eeko
     
  14. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Marinahan oli myyntimenestys aikanaan. Hoiti hommansa siinä hintaluokassa, jossa oli.
     
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    BMC:lla ei ollut ihan paras vuosikymmen 70, samaa laatua kuin Vauxhallit ja useammat itäautot, Fordit ja Opelit menivät ohi laadussa kovastikin.
     
  16. Vauxhall oli suunnilleen samaa laatua kuin Fordit ja Opelit, tai ainakin lähellä.

    Sen sijaan BLMC (kun nimeen piti saada Leyland mukaan) ihan oma lukunsa. Siellä työntekijät suorastaan sabotoi omia tuotteitaan. Ei mikään ihme, että kerran niin mahtavasta brittiläisestä autoteollisuudesta jäi vain muisto..

    BLMC on päässyt muuten Pitkän Jussin majatalon sketsiinkin:

     
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    Isäukko oli töissä Turun ja Raision GM:llä72- 77, päätyönään sähköasentajana parsia palaneita Vivoja ja Victoreita, toki Ventora oli hieno peli, mutta ne sähköt. En kyllä laittaisi Marinaa ja Taunusta samalle viivalle, tuonaikaiset Englantilaiset menivät 100 000km samalla koneella vain huoltiksien kahvioissa.
     
  18. tapsah

    tapsah 3rd gear

    GM valmisti Vauxhallia vain se vuoksi että Opel ei olisi maailman huonoin auto, tämä on useissa keskusteluissa toistuvasti mainittu.
    Mitä Marinaan tulee se oli ihan susi-paska vehje, on esitetty ihan oikeissa Britannian autoteollisuutta käsittelevissä julkaisuissa syylliseksi antamaan sen viimeisen niitin brittannian autoteollisuuden romahtamiseen. Ja kyllä kokemusta on ko. laitteesta, ainut hyvä puoli oli se että se lähti käymään -30C pakkasesta ku palmun alta.
     
  19. tapsah

    tapsah 3rd gear

    siis ei Juhani Palmun alta.
     
  20. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Ruotsalaisen lentokonetehtaan syrjähyppy autoilun maailmaan 1955

    [​IMG]
     
    kerkko tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!