Vanhoja autokuvia Vanhasta maailmasta ja vähän muustakin maailmasta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 11.7.2019.

  1. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Mainoksessa mainitaan Australia mutta hinnan edessä on punnan merkki. Jostain päin maailmaa tämä kuiteski on

    [​IMG]
     
    kerkko tykkää tästä.
  2. tapsah

    tapsah 3rd gear

    ^Mopar or no car, tosin ei vielä tuolloin tainnu olla Chrysler-tuote..
     
  3. Wikipedia osasi kertoa:

    Australian dollari on ollut Australian rahayksikkönä vuodesta 1966, jolloin se korvasi aiemman rahayksikön, Australian punnan. Australian silloisen pääministerin Robert Menziesin tahdosta uuden rahayksikön nimeksi oli tulla Royal. Joitakin koevedoksia royaleista ehdittiin painattaa, mutta erikoinen nimi osoittautui epäsuosituksi ja nimi vaihdettiin dollariksi.
     
  4. MudMax

    MudMax Gearhead

    Melko erikoista, että Australiassa 1960 on jo mainoksessa hehkutettu "The new Aronde from Chrysler" ja logo "Mopar-Simca", vaikka Chrysler omisti tuolloin vain 15% Simcasta, jonka osti 1958 Fordilta. Vasta vuonna 1963 Chrysler osti Fiatilta 64% osuuden, jolloin omistusosuudeksi tuli 77%.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Simca
     
  5. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Johtunee paikallisvärin korostuksesta, CKD-Simcat kasasi paikallinen Chrysler-tehdas.
     
    MudMax tykkää tästä.
  6. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Joku joka tietää autoteollisuuden ristiinomistamisista voisi kertoa että miksi Renaultin mainoksessa mainitaan Willys-Overland?

    [​IMG]
     
  7. Toi liittynee Argentiinaan:

    Industrias Kaiser Argentina

    Industrias Kaiser Argentina S.A. (mostly known for its acronym IKA) was an Argentine automobile manufacturer established in 1956 as a joint venture with Kaiser Motors of the United States. Headquartered in Santa Isabel, Córdoba, the automaker produced a variety of Kaiser Jeep vehicles and American Motors Corporation (AMC) models, including Argentina's most iconic car, the Torino,[2][3] before partnering with France's Renault, which bought it out in 1970.[1]

    Under its new name "IKA-Renault", the company continued operating until Renault took over completely becoming Renault Argentina in 1975. The French subsidiary remained in the former IKA factory at Santa Isabel.[1]


    ja

    Renault Dauphine

    Argentina:[34] Industrias Kaiser Argentina produced the Dauphine under the Renault License in the Santa Isabel facility. 97,209 IKA Dauphines and Gordinis were produced as follows:
    IKA Dauphine (1960–1966)
    IKA Gordini (1962–1970)
    Renault 850 (1967–1970 - a reduced-specification model)[35]
    Argentinian regulations required the manufacturers to incorporate extra bumper bars as seen here in the photographs of an Argentine unit.
     
    Ford67 ja dart -66 tykkäävät tästä.
  8. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 3rd gear

    Ford67 tykkää tästä.
  9. tapsah

    tapsah 3rd gear

    jossakin 50-luvun amerikan autolehdessä oli maininta että muistaakseni juuri argentiinasta olisi kaiserin prässimuotteja myyty volvolle.
     
  10. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Tämäkin lienenee Argentiinassa värkätty kötöstys

    [​IMG]
     
    Ford67 ja eeko tykkäävät tästä.
  11. Ford67

    Ford67 Gearhead

    Argentiinassa Ford Falcon, kuten Australiassa, eli aivan omaa elämäänsä 60-luvun alun jenkkimalleista aivan paikallisiksi malleikseen 90-luvulle asti. Jenkeissä Falconit loppui vuoteen 1970 ja Ausseissa oman autoteollisuuden loppuun asti, eli 2016.

    [​IMG]
    "
    ...
    McNamara's Falcon went into production in Argentina the same year it began in the US. As mentioned earlier, the US Falcon had initial success, but it dwindled. Design changes were made to revive it, to no avail, and by its last year in 1970 it was barely the same car.

    It carried on strongly in Argentina, though. By 1979 Argentina's Ford Falcon was the highest-selling vehicle in the country, and remained so for 6 more years. The design continued to evolve, too, and became distinctly Argentine.

    The tough and reliable Falcon also became a symbol of middle-class mobility, and versatility - it was popular and loved as their own. After all, only 26 of its 3,500+ parts were imported.
    ....
    "


    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]


    Paikallinen Ranchero:

    [​IMG]
    [​IMG]


    Täällä lisää aiheesta:
    https://www.willbyers.com/blog/argentina-ford-falcon

    Valitettavasti Falconilla on siellä myös huono kaiku poliittisista syistä:(:
    " Unfortunately for political dissidents during the Dirty War, Argentina's Ford Falcon was a symbol of terror. Secret police and death squads kidnapped thousands into dark green Falcons — some 30,000 people disappeared between 1976 and 1983.

    [​IMG]

    Atrocities committed by the successive military juntas created a state of dissociated insanity in Argentine society. Kidnappings in broad daylight, mass executions, and child murders were "normalized." People were disappearing into Falcons all the time and many were too terrified to do anything except pretend it hadn't happened."
     
    Muokattu: 17.2.2025 klo 21:34
    eeko tykkää tästä.
  12. tapsah

    tapsah 3rd gear

    suunnilleen saman verran on kadonnut ihmisiä matkalla pankkiautomaatille suomessa.
     
    eeko ja kerkko tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!