Vanhoja salolaisia autoja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Fleetline, 10.10.2003.

  1. Fleetline

    Fleetline Gearhead

    Selailin vanhoja valokuvia ja muutama aikoinaan tuttavilla Salossa olleiden kohtalo/nykytilanne jäi vaivaamaan.
    Kuvat on otettu 80-luvun puolessa välissä eli onko havaintoja seuraavista laitteista.
    candyn punainen Dodge Swinger 70 luvun alusta 340:llä BND-10.On muuten auto jonka näkeminen oikeastaan käynnisti mun harrastuksen.
    Ford Galaxie 4-ov tolppa APS-63 mirrapunasena Salossa,Rc:n pitkä aikaisen puheenjohtajattaren silmäterä.
    Aito Suomiavo 65 Letukka viininpunaisena Salossa NR-709.
    Muistaakseni korinvaihtoavo 62-63 letukka NCE-29 aikoinaan Street@Racessakin esitelty mintunvihreä *Grass Hopper*
    Ja viimeiks kunnon lauluauto,tosi monella salossakin kiertänyt 71 Dodge Polara musta 4-ovi tolppa BG-559.
     
  2. dart

    dart Gearhead

    Mitä kärryjä nykyään salossa on? muutin sinne justiinsa ja vastaan on tullu ainakin 65 avo letukka, n. 70 satellite pari valianttia ja 50-53 cadillac hääautona.
     
  3. Fleetline

    Fleetline Gearhead

    Eipä täällä LIIKENTEESSÄ kovin montaa oo,se cädi on 51 ja mun.Noitten lisäksi tääl voi pongata liikenteessä 60 letukka avon ja 2 ovi ht:n molemmat punaisia,sitten sillä avo letukka kuskilla on myös useasti ajossa kustomoitu 57 Buick farmari,mun entinen 62 avo Buick vilahtelee kylillä myös,ens kesänä tullaan varmaan tänä vuotista enemmän näkemään 57 De Sotoa,silloin tällöin myös 52? Buikki kaunistaa Salon katukuvaa ja 63 avo Pontiac matalana ja isoilla *tuning' vanteilla.Ens kesänä pitäis myös harrastaa matala kiitoa mun 49 Fleetlinella ym,ym.Tällaisia nyt äkkiseltään tulee mieleen.
     
  4. JouniK

    JouniK Gearhead

    Mitä, eiks Jaken 63 Impala vielä oo liikenteessä :wink:
     
  5. makke

    makke 1st gear

    Tämä on mullekin hyvin tuttu auto, olinhan Rönkön Joukon kanssa työkavereita. Muistan auton jo valkoisena.
    Mutta tätä autoa tuskin löytyy enää mistään, sillä sehän varastettiin ja hävisi jäljettömiin. ellei nyt sitten ole putkahtanut esille vuosien jälkeen. Aikoinaan epäiltiin sen menneen itärajan taakse...
     
  6. Fleetline

    Fleetline Gearhead

    Pahus,sen mä unohdin vaikka tosi usein Jake tulee aamuisin vastaan Somerontiellä...
     
  7. makke

    makke 1st gear

    Muistatko vielä vanhempia salolaisia autoja? mm. Lycken STW Chevyn? Tässä Lopezien autossa oli mirraa ja oopperaikkunaa yms. umpikylki, muistaakseni '61 vuosimalli.
    Taavi Salosta maalasi auton ammoisina aikoina pinkiksi maalaamossamme ja sitten auto siirtyi turkuun Rinteen Ronille, esiteltiin aikoinaan V8:ssakin. jos oikein muistan, niin koppa retkahti jossain remontissa tms. ja auto jäi seisomaan. En tiedä onko Ronilla enää?

    Tuossa stw:ssä oli muuten niin monia maalikerroksia, että nuorta klossia oikein ihmetytti, oli jos jonkinmoista juttua ollut vuosien saatossa. Veikkaisin ja väitän tän olleen se kaikkein klassisin salolainen pirssi.
     
  8. Fleetline

    Fleetline Gearhead

    Niin olikos se Lykken auto alun perin oopperaikkunalla.Silloin kun se tuli Saloon se oli trendikäs mattamusta punakeltasilla liekellä.Sehän muuttus lähes maasturiksi samalla kun se maalattiin pinkiks,onneks Turussa se laskettiin oikeaan korkeuteen..siinähän tuli hydraulit ja eikös pompottelun seurauksena tullu vähän runkoväsymiä.Sehän on ollu pitkään työn alla,mutta kuulin vähän huhuja että edistystäkin on tapahtunut.Osaavissa käsissähän auto on nykyään.
     
  9. makke

    makke 1st gear

    Niin, en enää muista oliko ne oopperaikkunat kiinni vielä silloin kun auto oli mattamusta ja liekkimaalattu, mutta sellaiset siinä oli ollut.
    Kun Taavi teki pohjatöitä, niin kävin isän tallilla aina ihmettelemässä mitä mattavärin alta tulee esiin. Ne oopperaikkunat muistan hyvin ja sen mirrakerroksen. Sen mattamustan värin alla oli mirraa ja lakkaa about 2 mm kerros.
    Sitä en muista enää kenen auto oli silloin kun se pinkiksi maalattiin ja kuka sen maasturiksi muutti. Sen tiedän, ettei meidän tallilla tehty muuta kuin maalaus.
    Käsittääkseni auto ei retkahtanut hydraulien kanssa pelehtiessä, vaan remontissa kun autoa nostettiin keulasta. Näin ainakin mulle asia kerrottiin! Vai oliko kyseessä vaan juttu kun ei viitsitty kertoa retkahtamisen tapahtuneen leikkiessä?
    Onko auto Ronilla vielä? En ole Ronilta huomannut kysyä kun Triaglessa olen poikkeillut.
     
  10. makke

    makke 1st gear

    Tuon mustan polaran muistan hyvin niiltä ajoilta kun itsekin Salossa cruisailin, nykytilanteesta ei tosin ole mitään havaintoa.
    Muistatko mun autoni? Mulla oli silloin '75 4d Dartti, viininpunainen mustalla katolla ja hyvinkin huomaamattomilla ruskeilla scallopeilla.

    Mutta entäs yksi auto joka on hyvin muistissani noilta ajoilta. Punainen ht Chevy, Impala tai BelAir, viininpunainen ja takakulmaan oli maalattu kissan kuva. Tuo Chevy oli enemmän kuin vakionäky aina kun Saloon poikkesin. Siis aina kartsaa kiertämässä.
    Ne, oli aikoja ne, koko Salo oli ihan tukossa perjantai- ja lauantai-iltaisin.

    Millä itse liikuit noina aikoina?
     
  11. Fleetline

    Fleetline Gearhead

    Maasturina se oli kiihdytystäkin harrasteneilla veljeksillä,tiedät varmaan ketä tarkoitan.
    Pitäis olla Ronilla vielä.
    Täytyy kaivaa kotiin mennessä se S/R esiin missä tää auto esiteltiin.Muistaakseni Matta Bros rakensi tähän matalaan matta kuosiin.
     
  12. Fleetline

    Fleetline Gearhead

    Polarasta mulla on viimeinen havainto yhessä pihassa Hesan motorin levähdyspaikan vierestä aika ruotokuntoisena.
    En kyllä heti tule sun Dartti mieleen.
    80-luvun loppupuolella juuri kortin saaneena kurvailin mun -69 sinivalkoisella Rampsulla,tai sitten kuskina 60:llä Fordilla,legendaarinen 4-ovi tolppa kutosella ja risukepilla.Se sinivalkoinen.
    90-luvun alusta kun tulin armeijasta ostin sinivalkoisen 60 cädin.Olikohan siihen aikaan tää sinivalkoisuus muotia :grin:..
    Kissa Impalan muistan hyvin Ahvenanmaalta mantereelle tullut 65 4-ovi ht.Missähän tosiaan sekin on nykyään.Se oli aikoinaan mun kimppatallissakin(Salaisissa)säilytyksessä.Viimeaikoina sen maalaus alkoi olla todella haalistuneessa kunnossa,jotewnkin kuin oli candin hopea pohja tullu läpi!!
    Juu me oli aikoja silloinhan Salon cruisinkiinkin tultiin matkojen päästä.Mul on muuten videokameralla kuvattua juttua jonkin verran jos vaikka sua kiinnostaa.
     
  13. makke

    makke 1st gear

    Mä olin Dartteineni hyvinkin usein Salossa noina aikoina. Oli matka lyhyt kun asuin Marttilassa. Turussa ei juurikaan tullut cruisailtua.

    Kyllä aikoinaan poikkesin pariinkiin otteeseen salaisten tallilla, etten vaan olisi ollut sun kanssa jutuissa?

    Salon nykykalustosta vielä. eikö Rönkkö enää asua Salossa? En tullut kysyneeksi kun pick-nickissä juteltiin. Meinaan vaan kun Joukolla on tuo kuuluisa yhdistelmä, sini-valkoinen Buick + vaunu. hivelee silmää tuo yhdistelmä.

    Kyllä nuo vanhat videot kiinnostaa. jos joskus otat kopioita, niin tee ihmeessä mullekin. Voisin tässä joskus ajella täältä Liedosta Salon suuntaan niitä noutamaan ja huulta heittämään.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Entä muistaako joku vaaleanpunaista 66 valianttia? nsu-65 tai jotain sinnepäin?Vuos tais olla 93 tai 94.
     
  15. Fleetline

    Fleetline Gearhead

    Asuu Jouko Salon seudulla vielä,harrikalla ajelu on vain vienyt miehen ajan.Buikki on tallessa ja todennäköisesti ens kesänä nähdään enevässä määrin liikenteessä.
    Vaalean punainen Vallu,muistan toki auton,nykykohtalostra ei mitään havaintoa,sit oli kans aikasen karu olikos se 60-luvun Pontiac joko laikattu tai kv avo vaalean punaisena,sikin hävinnyt maailman tuuliin.Viimeksi taisin nähdä sen kauan aikaa (vajaa kymmenen vuotta sitten)jonkun autojobbarin pihassa Tervon tien ja kehä 3:n kupeessa.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Täällä näköjään keskustellaan mun autostani hyvinkin asiantuntevasti. Täytyykin mitata toi runko ja koppa, kun en itse oo koskaan minkäänlaisia retkahduksia havainnu, enkä sellaisista oo aikaisemmin edes kuullu. Kyseessä on siis 1960 Wagon, joka elpyy hitaasti mutta hitaasti uudenlaiseen, entistä matalampaan kuosiin.
    Roni Rinne
    PS. Henkilöfarmarin takaluukku ois kiva ylläri... (eli ostetaan moinen)
     
  17. makke

    makke 1st gear

    Aikas kumma juttu ettet ole kuullut. Tuota puhuttiin hyvinkin yleisesti sen jälkeen kun auto poistui liikenteestä. Sitä en tiedä mistä juttu on lähtöisin, mutta itse olen kuullut sen monelta. Ensimmäisenä varmaan Sami V:ltä (asui silloin Runosmäessä), jonka sinäkin tunnet.
    Mutta hyvä että asiaan tuli oikaisu, vaikkakin vuosia sen jälkeen kun huhu on liikkeelle lähtenyt...

    Nää on näitä, ei voi kun kummastella mistä nuo paskapuheet sikiää, kateellisuuttako?
     
  18. Fleetline

    Fleetline Gearhead

    Hyvä että huhuilta katkastaan siivet,ja kun mullekin ainakin pari tyyppiä niin varmana tietona siitä puhuivat kun kyselin kuulumisia ko autosta..Tosin aikaahan on kulunut jo vuosia..
    No hyvää ainakin on että auto elpyy ja mitä matalampana niin parempi.
    Siitäkin autosta kun on mukavia muistoja Salon ajoilta..
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olisivatkohan retkahtamishuhut johtuneet lähes ostamastani runkovammaisesta 1961 Brookwoodista? Auto ajettiin aikanaan Turun seudulla ojan yli, jolloin runko notkahti etupäästään. Myöhemmin se päätyi Loimaalle varaosa-autoksi.
    Roni
     
  20. makke

    makke 1st gear

    No tuosta sen on pakko johtua. Jossain kohdin on menneet ryynit ja jauhot sekaisin ja sitten jutut on olleet sitä luokkaa mitä ovat.
     

Kerro tästä muillekin!