Vanhojen ilmastoinnit

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja 80Kaitsu, 16.4.2017.

  1. 80Kaitsu

    80Kaitsu 1st gear

    Kesä tulee ja kylmää ei tiedossa? Epäiletkö hiusvahan kestävän tulevien helteiden kuumennettua autosi lähes infernaalisen kuumaksi päivän miitissä seisomisen jälkeen? Laita YV:tä niin keskustellaan lisää!
     
  2. twincam6

    twincam6 2nd gear

    Kysyinkin tuossa jo omana ketjuna että pitääkö -67 Galaxie/LTD ilmastoinnin kompura pyöriä välillä itsekseen voitelun tms vuoksi, kun se mulla pyörii välillä itsekseen vaikka kytkimestä napsautettu hytistä warm asentoon. Vai voiko ottaa johdon kompuran päältä irti ettei kompura välillä pyöri?
     
  3. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Ei pitäisi pyöriä?

    Onko samalla puhallus tuulilasille päällä?
     
  4. twincam6

    twincam6 2nd gear

    Kun puhallusta ei oikein tunnu saavan tuulilasille juurikaan vaikka läpät ja vivut liikkuu.
    Kaveri tuossa väitti että ainakin uudemmissa GM:ssä kompura välillä pyörii itsekseen
    ettei freonit katoa? Mene ja tiedä? Tai tietoa tietysti haen asiaan. :)
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Onko läpät alipainetoimisia vai ihan vaijereilla? Ja kuten siellä toisaalla vastasin, niin aika useissa kompura lähtee kaikissa muissa asennoissa päälle, paitsi "heat" ja "vent". Eikä piittaa lämmönsäätövivusta.
     
  6. twincam6

    twincam6 2nd gear

    Läpät tuntuu olevan mekaanisia.
    Mitä nuo heat ja vent muuten tarkoittaa?
    Täytyy testata tuo . Onkohan siinä edes vent asentoa?
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Kai siinä se vipu on, jolla säädellään puhallussuuntia? -67 Fairlanessa ainakin oli.
    Alunperin ilmastoinnilla olleessa on yleensä enemmän asentoja siinä vivussa, ku perusmallissa, jossa on vaan OFF-HEAT-DEF
     
  8. Karpov

    Karpov Gearhead

    Heat yleensä hönkii lasille ja jaloille kuumaa ja vent lähinnä keskisuuttimista.

    Miks heat muuten yleensä on sellanen hönkä vaan eikä maksimaalinen sauna?
     
  9. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    ei heat lasille mitään pistä vaan jalkoihin

    def panee lasille
     
    rane58 tykkää tästä.
  10. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    cadillacissa mulla myös ice autolow, auto, auto max, off ja jotain muutakin
     
  11. Karpov

    Karpov Gearhead

    Eikös tuo nyt vähän lasille hohkaa myös?
     
  12. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    mulla hohkas oldsista kaikkialle kaikista kun läpät oli niin kuluneet eikä tiivistäneet. Myös kojetaulun sisään kun joku oli kai virittänyt?


    Ehjistä ei ole kyllä tullut lasille mitään.
     
  13. twincam6

    twincam6 2nd gear


    LTD:ssa sellaset vivut : Ylempi vipu: Max cooling- fresh air- warm

    Sekä Defrost- off - Heat

    Muut vivut ovat mekaanisia ja toivivat vaijereilla ja sulkevat raitisilmaa joka tulee päin näköä.

    Lämppärin moottori on konehuoneen puolella, mutta näkyy olevan toinen pienempi puhallin puhaltaa kuskin jalkotilan etuosan sisältä ylöpäin mutta tuulilasille ei oikeastaan tule
    mitään silti oikein missään asennossa.
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Ylläolevan perusteella arvaan, että kun laitat toisen vivun "heat" ja toisen "fresh air" tai "warm" kohtaan, niin kompura ei yritä käyntiin. Voi toki olla, että vain heat ja warm asennot estävät kompuran käynnin. Tosin onhan siellä ehken jo ehditty tehdä vaikka mitä kytkentöjä... Alkuperäinen manuaali avaisi Fordilaisen mietteitä siitä, miten sen kuuluu toimia.
    Max cooling avannee sisäkierron systeemiin.
     
  15. twincam6

    twincam6 2nd gear

    Mulla on siihen alkuperäinen ohjekirja, mutta en kyllä viisastunut siitä :)
    Pitää kokeilla tänään Heat ja Fresh airia, mutta eikö sieltä tule kylmää kun Fresh air asennossa?
    Siis tarkoitan kun lämpöä melkein näillä keleillä saatava.

    Warm asento tosiaan sammuttaa kompuran magneetti venttiistä napsahtaen, mutta jonkin ajan kuluttua kompura käynnistyy itsekseen, ja sammuu sit hetken päästä.
    Ja siitä juuri kyse että pitääkö sen pyöriä vaikkei tarvis?
     
  16. f34

    f34 Gearhead

    Kannattaa tilata vaikka ebaysta owners manuaalin lisäksi shop manualit, bulletin servicet ja parts catalogit.
    Muutaman kympin investoinnilla helpottaa autoon perehtymistä paljon.



     
    Muokattu: 9.6.2017

Kerro tästä muillekin!