Vani 6,2 STARTIN pultit poikki?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja NymiS, 28.10.2008.

  1. NymiS

    NymiS Gearhead

    Onkos kenelläkään hajuakaan mistä voisi johtua moinen.

    Startin pulit oli menny poikki???
    Ovatko olleet löysällä vai liian kirellä?

    Ei ole moista tullut itsellä ennen vastaan, kerkisin jo ostaa uuden startinkin.
    Kun olin varma että nyt se vanha kämähti.
    Auton alle päästyäni uuden startin kanssa totesin että startin kiinnitys pultit
    olivat poikki ja startti roikkui taka kiinnikkeen varassa.
     
  2. voittol

    voittol 2nd gear

    Se on kait heikko kohta johon olen itsekin törmännyt 3tapauksessa neljästä autosta.vanhan mallinen startti on painava jötikkä, uuden mallinen välitys-startti taitaa olla vähän kevyempi.
     
  3. thomaso

    thomaso Gearhead

    Sullon varmaan päässy pultit löysälle ja sitten kun starttaat niin ravistus katkoo pultit. Ekana mennyt yksi ja sitten kohta toinen. Sen kuulee startatessa äänestä milloin startti ei ole kunnolla kiinni. Omakohtahtaisella kokemuksella sanon.
     
  4. Jonssi

    Jonssi 3rd gear

    6.2 dieselissä on jostain syystä katkeamiselle alttiit pultit startissa. Yleensä vielä katkeavat lohkon tasoon tai hiukan lohkon sisään.

    4/5:stä tilanne ei ole onneksi niin paha kuin aluksi näyttää. Pultin jämät saa kaivettua kapealla ruuvarilla/linjapihdeillä tms. pois reiästä... Porailu ja vastakierretapit on hankali käyttää koneen alla ja pulttikin on normaalia 8.8 kovempaa tavaraa ja senkin vuoksi hankalampaa ko. työstöt.

    TheJonssi
     
  5. duramax03

    duramax03 1st gear

    Pulttien katkeamisen syy on lähes aina että takatuki puuttuu kokonaan, jos sellainen on, todennäköistä on että se on ollut löysällä, ja päästänyt startin pulttien varaan, suoraveto 6.2 dieselin startti vääntää pahimmillaan 1000A voimalla, joten pultit ilman oikein laitettua takatukea ei kestä. Toki pulteillekin varmaan jokin momentti on annettu.
     
  6. 6.2D koneen omistajan vakiomurhehan tuo on niin kauan kunnes startin päätyyn asennetaan siihen kuuluva tuki. Mulla meni poikki pultteja muistaakseni 4 kertaa ennenkuin uskoin ja taittelin 3mm plootusta jonkunnäköisen tuen.

    Ja tukea ei kannata sitten kiristää lohkoon kovin kovalla olkavarsimomentilla, lohkon valu on kuin maksalaatikkoa ja kierteet korkkaa ihan kevyellä ranneliikkeellä tällaisenkin peruskukkakepin toimesta.
     
  7. Jonssi

    Jonssi 3rd gear

    Olisko kenelläkään kuvaa tällaisesta tuesta, joko itse tehtynä tai tehtaan versiona... Ostaisinkin sellaisen, jos jollain kaupallisena olis, mutta kun kuuluu olevan kiven alla tuollaiset peltilätkät...

    Sitä se suomalainen teiden suolaus teettää, autoistakin katoaa tukiraudat..

    TheJonssi
     
  8. sincere 51

    sincere 51 1st gear

    6.2 D Startin tuki

    Hi!

    Olisko ollut niin,että tuollaisen tuen sai kohtuullisella hinnalla South West Trade Oy:stä ( joku joskus aiemmin mainitsi asiasta jonkun aihetta koskevan topiikin yhteydessä ) :odroll:
     
  9. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Jos olis 6.2:ssa startti kuskin puolella niinkuin 5.7:ssa niin tuskin katkeilisi pultit,startatessa työntää starttia lohkoa eikä pultteja vasten.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sulla ihme lohko on :rotfl: . Tossa takakannattimessa on orkkiksena aabaut 2cm jenkaa lohkon sisällä ja pitää olla aika fakiiri ja todella vahva M8 pultti jos lohkosta saa jenkan korkattua paskaksi.
    Tein myös tollasen omaan hylsyyn kun oli ylimääräinen lohko ja startti. Kun sitä laittaa paikalleen niin kannattaa veivata ekaks lohkoon kiinni ja sitten vasta starttiin niin ei vetele mihinkään ja se startinpuolen reikä saa olla inan isokin vielä.
     
  11. skotikka

    skotikka 3rd gear

    no ei todellakaan saa south west tradesta, ei ainakaan naisimmeiselle ruvenneet myymään kun kyselin. vastattiin vaan töykeesti et tee ite.. :mad:

    (tuolla on ruvennu muutenkin palvelu huononeen omasta mielestä..tympäsee ihan soittaa.)
     
  12. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Samaa juu minullekkin suosittelivat... Mutta onneksi löytyi kotoa valmiiksi yksi tehdastekoinen...
    Eiköhän tuo ollut ilmestynyt minulle joko Rautakummun tai UsaPowerShopin kautta...
     
  13. zeuss

    zeuss 3rd gear

    Pultti Poikki

    Kaksi kertaa pultti poikki
    Ekan kerran niin syvälle että porattiin ja tehtiin uudet kierteet isommalle pultille, oli takatuki irronnut.
    Toisen kerran katkesi niin että sain mutterin hitsattua pulttiin ja kierrettyä ulos taka tuki oli taas irronnut.

    Tästä viisatuneena laitoin taka tuen lohkon pulttiin lukiteliimaa jonka pitäisi kestää korkeita lämpöjä, ja startin puolen pulttiin varmuudeksi yhden mutteri tuki raudan pulttiin. Sen jälkeen on siellä pysynyt.
     
  14. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ei tarvi, riittää että on 5 milliä liian pitkä pultti :rotfl:
     
  15. Swine

    Swine Gearhead

    Juuri näin,itse olen aina ruuvannut tuon takatuen kiinni,kun jostakin syystä on tarvinnut starttia availla jonkun huollon yhteydessä.Dieselöin Capricen reilu 1½ vuotta sitten ja noin 50tkm olen tahkonnut tuon operaation jälkeen.Eipä ole tullut kiinnitettyä huomiota starttiin ja miksi olisi kerran on toiminut.
    Joku viikko sitten kävi kuitenkin niin että startista kuului helvetinmoinen rahina,yllättäen oli startin pultti katkennut.Tämä johtui siitä että tuo tukirauta oli pikkuhiljaa löystynyt ja eipä siitä isompaa hyötyä enää ollut loppuvaiheessa.Laitoin tuon tuen kiinni nordlock-prikoilla.Katkenneen pultin sai kyllä kaivettua irti,käytin hommassa työmaalta lainattua vastakierretappisarjaa joka on lieriönmallinen.Ne kartionmalliset saakin heittää helvetin kuuseen,mikäli vaan sattuu moisia omistamaan.
     
  16. JASSO

    JASSO Gearhead

    Viikin metroautosta saa ainakin tukea... Ei ilmainen mutta kerralla sopiva. Eilen ainakin oli saatavana. Kannattaa myös katsoa ettei vanhat venyneet pultit pohjaa.
     
  17. taata

    taata 3rd gear

    Millä kierteellä ja minkä mittaiset pitäis olla nuo startin pultit?
     
  18. NymiS

    NymiS Gearhead

    Niitä on kahta eri mallii... toiset on m10 ja toiset on tuumaset.
    Kokeilemalla selvii kumpi on :D

    Tavallinen pultti ei sitten toimi siellä kun tarvii sen levennyksen/karhennuksen siihen pulttiin
    että startti tulee oikeesti kiinni oikeeseen kohtaan.
     
  19. nippelit.fi

    nippelit.fi 1st gear

    6.2D:n startin pultin koko on M10x1.50 ja pituus 114mm
     

Kerro tästä muillekin!