vani -89 ja th 700 ongelmia turbiinin lukituksen kanssa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Anonymous, 2.4.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    ajaessa nelosella turbiibi lukkiutuu ja ei lukkiudu heittelee edes takaisin kaasu polkimen tunnistimessa vika???voinko tehdä sen turbiinin lukkiutumisen nappi käyttöiseksi? eikö se toimi jotenkin sähköllä?tai pystyykö sen kaasupolkimen tunnistimen itse vaihtamaan ilman erikois työ kaluja?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Lukon ollessa päällä diagnostiikka liittimien A-F välillä tulisi olla vain max 1V jännitehäviö. jos jännite heiluu niin ECM kytkentä vika>>kylmäjuotos>>mahd liitin vika
    Poissa ollessa eikä jarrua painettaessa prox 12-14V
    Sitten mittaa virta päällä TPS anturin keskimmäinen johto maatavasten jännite mittarilla(yleensä tumman sininen johto)>> kaasu pois päältä niin jännite tulisi olla noin 0.5-1.2V ja kaasua lisätessä lineaarisesti nousta noin 5V. jos jännite pätkii niin uusi TPS potikka.
    Sitten vika voi olla jarrupolkimen kytkin pakassa tarkista sen kunto ja säätö >>
    jarrua painettaessa 8-10mm tulee brake line SW jännite hävitä TCC solenoidille.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    OK.Löysin kaasupolkimen asennon tunnistimen voinko vaihtaa sen itse ei paha homma mutta meneekö säädöt perseelleen??autossa muuten 6,2D kone.onko ehdotuksia mistä moisen osan ostaa edullisimmin?tai ehjä käytetty;;kannataako?
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Voit vaihtaa itse, TPS anturia ei kannata ostaa käytettynä koska säätöpinta laitteen
    sisällä kuluu, josta seuraa häiriöitä TPS jännitteeseen . Uusi maksaa noin 30-50EUR... muuten mittasitko TPS jännitteen ? se on yleisesti tummansininen johdin
    tps anturilla tai keskimmäinen johdin TPS anturilla. Mittaus tapahtuu seuraavasti>>
    laita virta päälle(ei käyntiin) mittaa "tyhjäkäynti asetus jännite " tulisi olla noin
    0.5V - 1.2V, kaasun ollessa pohjassa jännitteen tulee olla noin 5V. Jännitteen nousu
    tulee olla tasaista ei katkonaista tai epämääräistä>> jos katkonaista niin TPS anturi
    on rikki. Uuden säätäminen tapahtuu siten että tyhjäkäynti jännite asetetaan 0.5V -
    0.7V välille.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    En mitannut vielä täytyy ottaa koppa irti ja mitata.ISO KIITOS avusta!mistä saan sen osan siihen hintaan?onko tämä vika tyypillinen näissä vehkeissä?olen juuri ostanut vanin muuten ei paljoa ole kokemusta amerikkalaisista oli yksi camino astron 4,3 koneella ennen tätä.mitä muuta se tps anturi ohjaa?
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Osan saat ainakin USparts Oy:stä helsingistä. Vika ei ole tyypillinen, mutta osa on
    kuluva varsinkin jos sensorin sisään pääsee likaa... TPS anturi ohjaa ECM compuutteria, kertoo prosulle kaasupolkimen asennon.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    No nyt mittasin sen tps anturin ilman kaasua 0,35v sitten kaasua lisäämällä nousee suht tasasesti yhteen volttiin jonka jälkeen pomppaa 3,5volttiin sitten ei taas tapahdu mitään kuin vasta kaasu pohjassa tulee 5 v ulos.mikä potikka se on joka pitää kaasua päällä onko joku kylmäkäynti venttiili?siihen tulee 1 johto.sen pitäis varmaan läpimänäpudottaa tyjäkäyntiä?jouduin painamaan kaasua pois että se venttiili meni sisään että sain mitattua tps anturin kaasu nollassa.näytti pumpun akselistä vähän hikoilevan löpöä siinä on varmaan joku o rengas tai pieni stefa kun on kypsä.
     
  8. capriceman

    capriceman Gearhead

    Tps potikka on sökö, jos jännitteet heittelehtivät noin. Se joka pitää kaasua päällä
    kylmänä, on " Fast idle solenoid" eli solenoidi jolla nostetaan tyhjäkäynti kierroksia lisää noin 100-200 rpm. Solenoidin vipu tulisi kulkea vapaasti kun solenoidille ei syötetä virtaa ja lukittua "ulospäin" kun napaan syötetään virtaa.Pumpun akselin stefa olisi hyvä uusia jos vuotaa...
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo bensa vehkeeseen maksaa vähän mutta dieseliin maksaakin jo hiukan yli 300 euroa.ohhoh ja noin pieni osa mitä ihmeen eroa siinä on bensakoneen tps sensoriin.
     
  10. capriceman

    capriceman Gearhead

    No, kylläpäs on kallis, kuormitustilannetta voidaan myös mitata alipaineesta, MAP anturi ei luulisi olevan niin kallis ? >> se nyt on sitten virittelyä mutta sekin toimii...
    Toinen vaihtoehto on laittaa suljettu potikka TPS anturin tilalle eikä maksa kuin max 10Eur, sen tein kerran kun ei varaosaa ollut saatavissa. Eli 10k logaritminen potikka jos akselin pyörimisaste alle 90ast, jos yli niin lineaarinen 10k potikka>> toimii ihan ok. Potikan asettelusäätö asennuksessa säädetään siten että tyhjäkäynnillä jännite on 0.5V
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    No niin nyt on vaihdettu TPS potikka voltit nousee lineaarisesti tässä 0,5-3,5 ja sitten tässäkin menee vähän matkaa niin että voltit pysyy 3,5 ja kaasu pohjassa nousee 5 volttiin.kuuluuko olla näin kun molemmat tekee niin?toi vanha ei kyl toiminut muutenkaan...ostin alfamerilta korjaus oppaan että pääsisin näkemään kytkentä kaavioita mutta se on aivan hanurista eihän siellä ole dieselin kaaviota ollenkaan,olisi helpompaa edetä ja etsiä tps potikalta eteenpäin mistä se sen virran hävittää ja mistä ecm:ltä menee virrat sisään ja mistä ulos ja mitkä piuhat menee laatikkoon ja miten se sen lukitsee mutta ei...
     
  12. wili

    wili 3rd gear

    Paljon maksoit TPStä? Taitaa olla itelläkin vaihto edessä...
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Part storessa olis ollu halvin 274e älyttömän kalliita diesel vehkeisiin!sit soitin usa osaan niillä ei ollu uutta mutta käytetty toiminta takuulla 50e.onko lukitus ongelmia??
     
  14. wili

    wili 3rd gear

    Jep, ei lukitse. Vikakoodi herjaa 21 & 33 eli MAP ja TPS.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko ECM boksit yleensä hajonnut?mittasin jarru pakalta ja se toimii ECM boksiin tulee tps anturilta virrat miten etenen siitä millä systeemeillä laatikon solenoidi toimii tai mikä sen turbiinin nyt lukitseekaan?ja voinko kokeilla sen toiminnan jotenkin muuten
     
  16. capriceman

    capriceman Gearhead

    Jännite mittailua... Laita virta päälle mutta älä käynnistä moottoria. THM-700 laatikon A liittimeen tulisi tulla 12V jos jarrua ei paineta "johto on purppuran värinen yleensä...". Jos tulee niin hyvä, jos ei niin jarrupolkimen TCC cruise brakesw on rikki tai väärin säädetty. On mahdollista etta ECM on hajonnut puskuri piirit on mitoitettu 600mA virralle ja TCC solenoidi vie 500mA. Solenoidin toiminnan voit mitata ohmi mittarilla Vaihteiston A-D pinnien välillä tulisi olla noin 20-25 ohmia.
    voit ajaessa kokeilla Tcc solenoidin toimintaa liikenteessä maahdoittamalla ALDL liittimessä F liittimen.
     
  17. wili

    wili 3rd gear

    Eli jos F-maadoitus ei aikaansaa mitään reaktiota on TCC mykkänä ? Mun vanisterissa on tämä tilanne.
    A-piuhalle tulee laatikkoon 12v ja jarrupolkimen kytkin on OK.
    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Wili 2003-04-11 19:22 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Wili 2003-04-12 09:53 ]</font>
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    OK tätyy kokeilla se solenoidi tuskin niin kallis on??täytyy muutenkin vaihtaa öljy niin sehän menee siinä samalla.
     
  19. Vani-91

    Vani-91 1st gear

    Mulla oli omas just sama ongelma ja vaihroon tuan tcp:n mut ei auttanu. Oikea vika oliki moottorin pyörimismisnopeuden seuraaja joka on virranjakajan näkööne mötikkä moottorin keskellä takana ennen laatikkoa. Maksoo jari mäes 250.e Heleppo vaihtaa vanha irti ja uus vaa tilalle ja heti rupes pelaamaan.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nyt on edetty siihen pisteeseen asti että maadoitin f liittimen ja turbiini lukitsee hyvin ja ECM:lle tulee TPS virta mutta se vaalean punainen piuha pitäisi maadoittua ajossa että turbiini lukittuisi eikö?joten ECM paskana??kaveri meinas että ne transistorit voi olla rikki nehän pystyy vaihtaa ku tietäs numerot et sais samanlaiset.minkä hintaset noi ECM boksit on käytettynä?
     

Kerro tästä muillekin!