vani -89 ja th 700 ongelmia turbiinin lukituksen kanssa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Anonymous, 2.4.2003.

  1. capriceman

    capriceman Gearhead

    Vaaleanpunaista kaapelia ei pidä maahdoittaa, koska se on 12V linja cruise brake kytkimeltä. Eli jos ajossa muunnin lukittui F liittimellä niin cruise brake kytkin ok.
    Johdotus laatikolle ok.Viaksi jää: ECM puskuripiirit mahd. rikki tai VSS anturi ei anna pulsseja ECM boxille, VSS signaali on 50% kanttipulssia, minimijännite 1V"0" ja 10V "1". ECM on hinnakas laite jos et löydä käytettynä... mutta tsekkaa jännitteet ennen
    ECM boxin vaihtoa...
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Sori mutta mikä tämä VSS on?
     
  3. capriceman

    capriceman Gearhead

    VSS on nopeusmittarin takana oleva laite joka muuttaa nopeusvaijerin pyörimisliikkeen signaaliksi jonka ECM voi tulkita. Voitko tsekata mikä ECM sinulla on autossa ? Toisaalta jos ECM on sökö niin joitain piirejä on melkein mahdotonta löytää... Mulla itselläni on oma tekoinen TCC ohjain joka lukee tiedon VSS anturilta ja kun taajuus on 12Hz tai suurempi niin TCC lukittuu, laite on pieni ja mahtuu vaikka tulitikku laatikkoon...
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Serv.no, 01228812 863901 M920547136 APYA noi oli tiedot siin ecm päällä ei siinä muuta ollut.
     
  5. wili

    wili 3rd gear

    Jatkoa aiempaan: mittasin tänään tuon TCC:n ja näytti olevan OK, siis 24,6 ohmia. Lukko ei mene päälle vaikka maadoittaa tuon F-liittimen. Kokeilin myös vetää maan suoraan laatikon liittimelle, ei vaikutusta.

    Onko siis TPS ainoa vaihtoehto mikä on jäljellä ? Vikakoodit herjaa 21 & 33 eli TPS ja MAP/MAF. Mistä tuo jälkimmäinen löytyy ?
     
  6. capriceman

    capriceman Gearhead

    No niin TCC solenoidi tuntuu sähköisesti olevan kunnossa. F liittimen maadoitus tulisi kytkeä TCC lukon päälle, jos F liittimen maadoitus ei auttanut niin ECM ei myöskään pysty kytkemään lukkoa kiinni, kun ECM tekee sen samalla tavalla eli se kytkee puskuri piireillä F-liittimen maihin. 12V jännite pitäisi tulla F-liittimelle solenoidin kautta kun kytket virtalukosta virran päälle. Eli mittailua taas: Virtalukosta virta päälle, yleismittarilla mittaat F-liittimen ja maan välisen jännitteen sen tulisi olla 12V, paina jarrupoljinta niin 12V jännite tulisi hävitä >>0V. kokeile seuraavaa ja vikakoodeista,
    MAP anturi löytyy imusarjan takaa se on yleensä kiinni apukiinityslevyllä koneessa.
    Tsekkaa imusarjan imuletkuja, MAP anturi on 3x5cm kokoinen laatikko johon menee
    3johdinta(sisällä säätövastus joka katsoo mooottorin kuormitusta...) ja yksi imuletku.
     
  7. wili

    wili 3rd gear

    Mittasin tuon F:n ja maan, on 12v ja poljinta painamalla katkaisee virran. Täytynee ruveta ruuvaamaan koppaa auki. Kiitos neuvoista !
     
  8. capriceman

    capriceman Gearhead

    Siis Cruise brake SW. on kunnossa, kokeilitko liikenteessä (60km/h) kytkeä F-liitimen
    maihin ? >> TCC:n tulisi lukittua, ainakin TCC solenoidi saa sähköä. Nyt jos ei lukitu niin, avaa laatikko, etu-osassa on TCC solenoidi, joka voi olla juuttunut"pikeentynyt".
    Sähköisesti solenoidi oli kunnossa mutta mekaanisesti se voi olla jumissa.
    ECM toimivuuden voit mitata ajon aikana siten että laitat yleismittarin jänniteasentoon ja mittaat F-liittimen jännitettä maata vasten, kun TCC on poissa päältä jännite = 12V,
    ja TCC päällä niin F-liittimessä lähes 0V
     
  9. wili

    wili 3rd gear

    Kyllä, testasin myös ajossa eikä kytke. Täytyykin vaihtaa laatikkoon öljyt pikapuoliin ja roplata tuo TCC samalla auki. Tuota ECM:n toimivuutta eli jännitettä ajon aikana en ole mitannut. Jatketaan testausta ja kiitos jälleen.
     
  10. capriceman

    capriceman Gearhead

  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vai pitäis TPS tyhjäkäynti jännite asettaa 0,5v. Asentaavatko sen tehtaallakin tuohon? Miten vaikuttaa jos jännite on matalammalla tai korkeemmalla? Kyselkääpäs TPS anturia SouthWest Tradesta, 185 eskoo. Kyllä mulla ainakin tolla uudella anturilla jännite nousee tasaseen, eikä oo katkoa 3,5v kohdalla.
    Pystyykö sen moottorin pyörimisnopeutta seuraavan anturin jotenkin mittaamaan toimiiko?
     
  12. capriceman

    capriceman Gearhead

    TPS jännite tulisi asettaa 0.5V - 0.85V rajoihin. Tehtaalla asetetaan TPS ko. rajoihin. Pyörimisnopeus anturia voi mitata oskilloskoopilla, jos ei ole skooppia
    niin ledillä eli "leddiodilla" jossa 1kR 1/4W vastus sarjassa ledin kanssa, maatavasten.
     
  13. wili

    wili 3rd gear

    No mittasin nyt ajaessa tuon jännitteen F-liittimeltä maahan ja se näyttää 0,003V eli TCC on kunnossa? Ei silti kytke... Solenoidi jumissa ? prkl...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Wili 2003-05-13 10:37 ]</font>
     
  14. capriceman

    capriceman Gearhead

    Mittaa jännite silloin kun virta on kytkettynä silloin tulisi olla noin 12V (A - F) nastojen välillä. Jos ei ole, niin solenoidi ei saa 12V jännitettä "cruise brake SW" kytkimeltä.
    Jolloin joko kytkin on sökö, tai väärin säädettu, kytkimen löydät jarrupolkimen yläpuolelta pitkulainen mutikka johon tulee johtoja. Mutikan toinen pää osuu jarrupolkimen tankoon. Säätö on "automaattinen" eli paina mutikkaa polkimen tankoa kohden jolloin säätö epäherkistyy >> 12V tulisi silloin näkyä (vain virrat päällä) (A - F)
    nastojen välillä...
     
  15. wili

    wili 3rd gear

    OK, testaan tuon tänään niin sitten on sekin testattu.
     
  16. wili

    wili 3rd gear

    Mittauksia, osa x potenssiin y...

    Jarrupolkimen kytkin kunnossa, eli virta tulee ja kun painaa jarrua niin katkeaa. Sen sijaan A-F näyttää nollaa eli sinne asti jännite ei enää kulje. Minnekähän se katoaa ?
     
  17. capriceman

    capriceman Gearhead

    Vika jää laatikon johdotukseen. Seuraavia mittauksia(virta päällä): Tarkista HUOM ! Vaihteiston liittimen A- navasta(yleensä purppura), että siinä 12V, kun jarrua ei paineta. Jos painetaan niin 0V. Sama jännite tulisi löytyä myös vaihteiston liittimen D-liitimestä(ruskea mustalla viivalla).
    Jos jännitettä ei tule A liittimen johtoon niin vika jää 12V cruise brake SW johtoon/liitoksiin. Jos jännite tulee A liittimen johtoon 12V cruise brake SW johto/liitokset ok.>> D-liittimessä ei jännitettä, vaihteiston TCC solenoidissa kytkentä häiriö. Tsekkaa vaihteiston A-D liittimen välinen resistanssi 20-30ohmia
     
  18. wili

    wili 3rd gear

    Laatikon A-liittimeen tulee 12v. Mun -89 vanissa laatikolle tulee vain kaksi johtoa ja tuohon (onko se D?) jälkimmäiseen ei tule jännitettä. Liittimien välinen vastus on mitattu ja on OK.
     
  19. capriceman

    capriceman Gearhead

    Näin ollen >> irroita D-liittimestä(laatikkosta) oleva johto ja mittaa laatikolta tulevalta D-liittimeltä jännite sen tulisi olla 12V, kun virrat on päällä.
    A-liittimelle syötetään normaalisti 12V joka tulee cruise brake SW linjaa pitkin.
    (eli laatikolta lähtevä D-liitin "linja" tulee katkaista>> laatikon pään D-liittimeltä tulisi silloin löytyä 12V...)
    >> näin tiedämme onko TCC solenoidi aktiivinen vai ei ??
     
  20. capriceman

    capriceman Gearhead

    tsekkasitko solenoidin toiminnan, kun vaihdoit öljyt ?
    Ettei solenoidin mekaniikka ole jumittunut>> lukko ei toimi siten muuntimessa...
     

Kerro tästä muillekin!