vaniin sivuvaloja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja autoilija, 15.9.2002.

  1. autoilija

    autoilija Gearhead

    Laitoin tuonne muuallekkin samaa kyselyä..
    Eli saako astinlautoihin laitella jotain pikkuvaloja,tai siis mitä laki tästä sanoo?Ja millaisia ootte laittanut?Joskus olen näitä nähnyt ja ei mun mielestä mitään pahan näkösiä,vaikka mulla onkin tällainen käyttövani niin vois sopiakkin,vai mitä ootte mieltä?
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Tästä oli kerran keskustelua "Astron valot" otsikon alla, jos oikein muistan.
     
  3. autoilija

    autoilija Gearhead

    Eli keltaista sivulle saa näyttää jos oikein käsitin?Paljonko maksoit keltaisista takasivuvaloista?
     
  4. KajS

    KajS Gearhead

    "Paljonko maksoit keltaisista takasivuvaloista?"

    Paljon, jotain 55 euroo pari, mutta onkin sitten hienot ja original Mopar spare parts.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    mistä niitä saa ostaa ja mimmosia ne ovat
     
  6. KajS

    KajS Gearhead

    Niitä Dodgen original sivuvaloja saa tilata Autokeskuksista (siis Chrysler ja Nissan-kauppa) kautta maan.

    Toimittivat jopa Belgiasta turkuun kolmessa päivässä.

    Autokeskukset on kivoja kauppoja, palvelu on asiallista eikä paljon kuulu kommentteja "ai se on niin vanha auto..."
     
  7. 454SS

    454SS 3rd gear

    mulla oli joskus vanin astinlaudan mittaiset valokaapelit. katsastusmiehen mielestä lailliset ainakin nelisen vuotta sitten
     
  8. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Ai jaa, hmmm... minkähän määräysten mukaan?? No hyvä ainakin, että ei tullut sanomista.
     
  9. autoilija

    autoilija Gearhead

    mulla olis valot vaan en uskalla alkaa porailemaan reikiä kun ei niistä löydy minkään tapaista e-merkintää tai ylipäätään mitään tekstiä,kun ei viitsis joka katsastuksen yhteydessä niitä irroitella,vai riittääkö että vetää teipit siksaikaa?Ainakin täälläpäin tunnutaan olevan hyvin tarkkoja ettei vääränlaisia valoja loista ihmisiä pelästyttämässä.
     
  10. 454SS

    454SS 3rd gear

    ilmoitti katsastuksessa, että vanin akseliväliin mahtuu 2 valoa säännösten mukaan ja mulla oli vain 1. sivuvalon kokoa ei sen mukaan oltu määritelty, joten koko astinlaudan mittainen kaapeli laskettiin yhdeksi valoksi. kumma kyllä, kun meilläpäin liikkuu vaneja joissa on neljä valoa astinlaudassa ja taka-akselin takapuolella vielä yksi
     
  11. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Kyselin porvoon katsastusaseman päälliköltä asiaa sivuvaloista marrarskuussa-02 ja se kerto että ennen oli sääntö että keltaisia sivuvaloja ei saa olla kuin tietyn välimatkan päässä toisistaan, ja tämä pykälä on poistettu. Eli saa laittaa.
     
  12. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Tosiaan sivuvalojen lukumäärää ei ole rajoitettu, mutta vastaan tulee se, että niitä ei saa olla niin lähekkäin että sen valon voisi katsoa olevan kahdennettu.

    Koska sivuvaloja EI saa kahdentaa, eli jos kahden valon ympärille piirretään suorakulmio, niin ne valot eivät saa olla 60%:a sen suorakaiteen pinta-alasta.

    Valojen sijoituksesta sen verran, että vähintään 35 cm, ja enintään 150 cm (poikkeustapauksissa 210 cm)maasta.
    Valojen "linjan" tulee olla suoraviivainen, eli ei mitään siksak- kuvioita.

    Ajoneuvot jotka on otettu käyttöön 1.1.1997 jälkeen, sivuvalojen tulee olla E-/e-hyväksyttyjä.
     
  13. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Mä laitoin myös aikoinaan eli toissa vuonna omaan vaniini astinlautoihin valokaapelit. Hienot oli eli koko lauta loimotteli pimeässä eli siihen vajaan kolmen metrin matkallehan tulee aika monta "polttimoa" kun niitä oli jotain noin 5-10 cm välein. Ennen katsastusta kyselöin hommasta varmuuden vuoksi tutuilta tuolla VTCF ry:llä ja suosittelivat ainakin ottamaan piuhat irti ennen katsastusta. No tein niin eli maadotusjohdot irti, eikä niistä inssi kysellyt yhtään mitään. Eli varmistelin niin päin että jos olis jotain merkattu esim. otteeseen niin mieluummin niin päin että ne pitäis toimia, kuin että pitäis laittomina poistaa.
    Voishan ne tosiaan tulkita niinkin että siinä on yksi lamppu, mutta luultavasti ovatten kuitenkin laittomat ja jokainen kaapelin sisällä oleva polttimo lasketaan lampuksi jolloin niitä onkin kolmisenkymmentä/astinlauta.
     
  14. autoilija

    autoilija Gearhead

    Kiitän!
     

Kerro tästä muillekin!