1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Vanin äänentoiston parantaminen

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja magi, 25.9.2004.

  1. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Sitten vanin äänentoistosta, josta minulla ei ole yhtään kokemusta, mutta muuten äänentoistosta on paljonkin kokemusta. Itse tekisin lasikuidusta ja vanerista kojelaudan nurkkiin 3" fullrangelle paikat, tekisin passiivikomponenteista ylipäästön 100hz. kohdalle, samaan johtonippuun voisin tehdä alipäästön oviin sijoitettuihin 6" midielementteihin.

    Nykyaikaiset, esim. tangbandin fullrange kaiuttimet toistaa kivuttomasti sieltä 100hz:stä aina 20khz asti, joten yksi elementti kattaa melkein koko kuuloalueen. Jakosuodin tarvitaan siksi ettei matalat äänet pääse fullrange-elementille, koskapa siitä loppuu liikevara heti alle sen 100hz:n kohdalla. En tiedä tarkkaan minkälaiset vanin ovet ovat, mutta nuo midbassot (joilta siis leikataan kaikki 100hz korkeammat äänet pois sotkemasta stereokuvaa) tulisi sijoittaa mahdollisimman ylös ovessa ja mahdollisimman lähelle noita fullrange elementtejä.

    Kabiiniin ei oikeastaan muuta tarvikaan, noille olisi hyvä tietty olla nelikanavainen vahvistin, silloin ei tarvitsisi värkätä passiivisuotimien kanssa vaan suodon voisi tehdä aktiivisesti, kunhan ostaa semmoisen vahvistimen missä tuo on mahdollista, ja se on sitä useimmissa.

    Fullrange elementtikin on siitä outo peli, että se särkyy helpommin 20watin kuin 100watin teholla, toisin sanoen pelkällä mankalla soittaessa elementti olisi jo palanut kun taas se erillisen vahvistimen päässä soisi vielä komeasti.

    Ja mistäkö tämä johtuu. Äänihän on paineenmuutosta ilmassa, ei muuta. Jos 20watin mankalla soitetaan sanotaanko nyt vaikka 105db:n voimakkuudella on äänen tuottamiseen käytetty aalto jo hyvin kantittunut, kun puhtaasti soitettaessa se on pyöreähuippuinen, ja jos tästä vielä volumea lisätään kantit tavallaan siirtyvät toisiaan kohti, jolloin se sähköteho, joka kaiuttimelle menee on keskimääräisesti korkeampi, kuin jos samaa elementtiä soitetaan samalla teholla ilman että soittopeli särkee äänen, johtuen siitä että koska äänessä ei ole sitä kanttia, ns säröaaltoa sen keskimääräinen sähköteho onkin pienempi.

    Eli jos mankalla soitetaan tommosia fullrangeja 20watin teholla joutuu kaiutin kestämään suurempaa kuormaa versus jos käytössä olisi erillinen vahvistin.

    Yhtenä voimakkaimmista elementinsärkijöistä on nimenomaan tuo kanttiaalto, koska silloin elementin puhekelalle ei jää aikaa jäähtyä, toisin kuin pyöreähuippuisessa aallossa.

    Se siitä.

    Takaisin Vaniin, jos tarvitte lisää bassoa, niin kannattaa katsoa tarkkaan minkälaisen subbarin autoon laittaa, tässä configuraatiossa bassolle tarvittaisiin vielä yksi vahvistin.

    Mahtuuko vanin penkkien alle subbari, nimittäin hyvällä vahvistimella ajettaessa mulla olisi mainio subbariehdokas, joka on vain 8" tuumainen ja tulee toimeen 30l kotelossa.

    Kyseessä on peerlessin sls 8", elementti on ominaisuuksiinsa nähden suorastaan halpa, 79€

    Muutoin suosittelen fullrange -elementeiksi Tangbandin w3-871b elementtejä, jotka on myös halpoja, 29€ kpl, mutta katsokaapa tehovastetta!!!

    [​IMG]
    Sadasta hz:stä suoraa viivaa kuuloalueen loppuun asti.

    Tähän katsotaan vielä sopivat midbassot, joille jää hyvin vähäinen tehtävä, eli yläbassojen tukevoittaminen, subbarin taajuuksiin ne eivät ihan yllä.
    Elementit olisivat myös edulliset 69€ parihinnalla, herzin valmistamat 6.5" midbassot tyyppimerkinnältään hertz ev165l.5.

    Tämä setti on kasattu ainoastaan äänenlaatu mielessä, vaikka oikein säädettynä se varmasti soittaa kaikentyyppistä musiikkia riittävän kovaa. Varsinaisia autoelementtejä kombinaatiossa on vain nuo 6.5" herzin kaiuttimet, jotka toistaa välin 60-100hz.

    Näiden kaiutinelementtien lisäksi tarvii siis joko yhden 5-kanavaisen vahvistimen, esim. Hertz HCP 5D, 299€. Tai yhden nelikanavaisen ja yhden monopäätteen, halpa nelikanavainen jossa on tarvittavat säädöt voisi olla vaikka DLS CC-4, jossa on tarvittavat säädöt vahvistin maksaa sen 199, siihen päälle vielä halpa subivahvistin, vaikkapa Audison sr 1d, joka tuottaa tehoa aina yhden ohmin kuormaan asti, jolloin sillä voisi ajaa neljää tavallista 4ohmista subia, tässä tehot on: RMS 1x280W (4ohm), RMS 1x460W (2ohm), RMS 1x640W (1ohm)

    Jos vahvistinratkaisussa päädyttäisiin dls:n ja audisonin malleihin antaisi se tulevaisuudelle laajentamisvaraa, jos esimerkiksi äänenpaine loppuisi kesken. Monet kuvittelee että helpoin tie äänenpaineen nostamiseen on tehon lisääminen, mutta minun mielestä paljon parempi konsti on käytettävien kaiutinelementtien herkkyyden kasvattaminen, joko suoraan elementtejä vaihtamalla tai vaihtoehtoisesti lisäämällä elementtejä. Jos tätä luonnos-Vania haluaisi päivittää niin minä laittaisin toiset fullranget ekojen viereen ja ostaisin toisen subbarin, vahvistimia ei tarvitsisi päivittää lainkaan.

    Ja tosiaan muistakaa että kyseinen kasaamani audiojärjestelmä keskittyy lähinnä äänen laatuun, eri elementeillä ja ehkä myös vahvistimilla äänenpainetta kenties saisi enemmän, mutta tämä tapahtuisi kyllä äänenlaadun kustannuksella.

    UGH, olen puhunut.
     
    xarper tykkää tästä.
  2. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    jep. samaa mieltä kun aiempi. ei siinä oikeastaan ollut mitään vikaa. toimiva ratkaisu.

    paitsi. nostaisin 3" fullrangen pienessä suljetussa kotelossa sen jakotaajuutta ylöspäin vähintään 200hz kohtiin (ehkä jopa 300hz jos ne midit saa suhtkoht lähelle niitä). sen jaon jyrkkyyden pitäisi myös olla se 24db tai enemmän.

    subbariakin suurentaisin vähintään 12" kokoon jos tilat riittää.
     
  3. Karpov

    Karpov Gearhead

    Miksi silti tyytyä johokin 3-4" jos tilaa on? Aina ne kuitenkin on kompromisseja vaikka kehitys kehittyy.
     
  4. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    koska suuremman fullrange kaiuttimen on vaikeampi toistaa korkeita taajuuksia tarkasti. ja ne 5" jne jokka siihen pystyvät ovat jo aika paljon kalliimpia kuin nuo pienet ja hyväksi todetut 2-3" tangbandit ja peerlessit jne. ja nuo pienet on aika helppo suunnata oikein kuulijaansa kohti ..isompien kanssa alkaa olemaan tekemistä että saa sen kaiuttimen osottamaan kohti.

    mutta jos oot tietonen jostain halvasta 5-6" laajakaistasta jonka saa lähes edes samaan hintaan kuin nuo peerlessit tai tangbandit , mahtuvat pieneen koteloon (autoissa kun tilat on rajatut etenkin kaiuttimien äänen suuntaavuuden takia) ja soivat yhtä sirosti niin laitappa linkki mulle.
     
  5. Karpov

    Karpov Gearhead

    En nyt täydellisesti ole autohifiin perehtynyt, mutta joku 3" + 8" subbari kuulostaa aika onholta setiltä. Hyviä 6.5" erillissarjoja saa missä diskantti erikseen ja sitten 12" myllyä kaveriksi.

    Selkeä sointi on toki tärkeää mutta autossa on hyvä olla myös woimaa äänentoistossa ja maantiellä kuunteluun.


    Niin epärealistisen laaja mainoksissa tangbangin toistoalue että miten se oikeesti soi?
     
  6. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    juu siis se fullrange 3" on "diskantti ja keskiääni" ..sen lisäksi oli jopaksella tarkotus laittaa 6.5" midit.. ja sitten se 8" subbari. (missasit tekstistä sen hertz kaiuttimet)

    juu ei ne datakäppyrät ihan oikein ole (tehtaan ilmoituksia näes) mutta aika yllättävän hyvät ne kaikki jokka oon kuullut ovat olleet.. sekä autoissa että kotihifeissä. sen pienen kaiuttimen koko ja liikerata rajottaa sen toimintaa etenkin alataajuuksilla. käytännössä se alkaa loppuu siihen 200-300hz kohdille (siksi ehdotinkin jakotaajuuden nostoa). ja yläpäästä heikkenee usein jossain 17khz jälkeen ..suurin osa tosin ei kuule niin korkeita taajuuksia kuitenkaan kunnolla enää. ei ainakaa autossa.

    sen pienen elementin joka on käytännössä ison diskantin kokoinen, sitä käyttämällä. se kun kuitenkin toistaa alempiakin taajuuksia vielä aika hyvin.. sillä saa sen bändin soittajat ja laulajat asennettua äänineen sinne ylös kojelaudalle ilman äänen aikaviive muutoksia jne. mitä matalempi taajuus sitä huonompi on ihmisen kyky huomata mistä suunnasta se ääni tuleekaan. ja kaiuttimien ääniaalto on keilamainen, sivulta säröytyy helpommin, siksi kaiuttimen kohdistus tekee usein ihmeitä äänialaan. (lopullinen suunta voi tosin joskus yllättää heijastuksien takia)

    ja kyllä se perus kaksitie setti on se normaali tapa rakennella. vanin oviin mahtuu kyllä kolmitietkin hyvin muistaakseni alas mahtuu se 8" midi.. ylös ne 5-6.5" midit ja ikkunapilareihin tai kojelaudan päälle ne diskantit..
     
  7. Karpov

    Karpov Gearhead

    Nojoo juu. Jos kuulijaa kohden tulee 3" niin upotus ja kotelointi vie tilaa vs pieni diskantti (mikä nyt onkaan nimeltään)

    8" subbareihin en usko vaikka nekin kehittyneet. En edes pickuppiini sellaista laita vaikka tilan ahtaus on siinä läsnä aikalailla täydellisesti.
     
  8. wiwwe

    wiwwe 2nd gear

    Mulla on nyt edessä ja takana Rainbown 6,5" erillissarjat dls:n cc44i vahvistimen perässä. Äänenlaadullisesti mielyttää omaa korvaa mutta subbarin vaatis vielä. Miettinyt just noita 8" subeja kun menis pienessä kotelossa takapenkin alle.

    Epäilyttää vaan just se että tekeekö noilla pienillä mitään? Tää on Express vani jos sillä on väliä.
     
  9. Karpov

    Karpov Gearhead

    Paljon se sais maksaa? Express eli väliseinälllinenkö?

    Mun fläti 12" vaatii "vain" 14l kotelon mutta on sekin jonkun kokonen jo jos ei tilaa ole.
     
  10. wiwwe

    wiwwe 2nd gear

    Väliseinällinen joo, siinä on penkkien alapuolella keskellä tyhjätila minkä vois täyttää. En nyt muista mittoja paljonko oli.

    Ei nyt budjetti mikään kovin kummoinen ole, vahvistinkin pitäis hankkia. Jokusen satasen.
     
  11. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    joku litteä 10" tai 12" vaatii silti noin 20cm korkeutta laatikolle ja elementille jos aikoo jonkin penkin alle tms asentaa.

    siitä menee noin 10cm elementin magneetille ja rungolle. sen lisäksi mieluiten vähintään pari senttiä ilmatilaa sen taakse, (kaiuttimen kelan jäähdytyksen jne takia) ja sitten laatikon seinämien vahvuudet. ja hyvä olisi jos kaiuttimen yläpuolellakin olisi vapaata tilaa että ei ota mihinkään kiinni kun sen kalvo kuitenkin liikkuu.

    ja kotelon sisätilavuus johonkin hieman alle 20litraa (riippuu kaiutinelementin ohjeista). vaikka ohjekirja lupaa että soi jopa vain 15litrasessa kotelossa, paremmin se soi jos saa ainakin vähän isompaan sen laitettua. eli optimi vs minimi juttu. mm. pioneerilla on hyvin soivia litteitä subbareita, niiden 10" soi jo noin 10litran kotelossa jo mutta aika tunkkaisesti vrt optimiin joka on jossain 17-19litran kohdilla.

    mitä pienemmäksi mennään kotelon kanssa niin sitä tarkemmaksi tulee sen sisätilavuus tietää.. ja se että kuinka monta litraa siitä tilavuudesta lähtee pois kun sen elementin rungon ja magneetin sinne laittaa sisälle. eli ei tee vain 10l koteloa sisätiloiltaan vaan tekee 10l +kaiuttimen runko (1-2litraa?) että pääsee siihen minimiin.

    ----------------
    bassoa saa jo 6.5" elementillä ja pienemmälläkin tehtyä niin että sen kuulee.. jos haluaa että puntti lepattaa ja taustapeli tärisee pitää jo alkaa kaiuttimeen sijottaan enemmän, joko kokoon, erikoiseen isompaan koteloon sekä tehoon mitä sille syöttää.

    itsellä oli silloin hifi aikoina edessä focalin 5.25" subbari keskikonsolissa (ja 6.5 midit ovissa hah) äänenlaatua ja sointia hakiessa. sitten kun halusin vähän oikeen soittaa lujempaa kytkimellä napsautin sen pikkusen pois päältä ja 12" subbarin päälle takaluukusta.

    mulla on ollut yksi 6.5" subbari, yksi 5.25", pari 10", ja puolenkymmentä erilaista 12" subbaria.. ja pari 15". (ja ainoo aika jolloin mulla on ollut 2 subbaria oli tuo focal ja se 12" soundstream, ja nekään eivät soineet samaan aikaan. eli muuten menin yhdellä elementillä, en ollut koskaan ns. luukuttaja vaan enemmän tasapainosemman musiikin harrastaja.) mun subbarien perusta on lähes aina ollut 12" hifi subbari. pienessä/optimi suljetussa kotelossa (lähes kaikki alle 30l koteloissa.. jopa silloin kun niin pienet kotelo koot oli harvinaisuuksia.. mä tykkäsin takaluukussa että on myös tilaa muullekin kuin hifin kuljetukselle)
     
  12. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Peerless xls lituska, maksaa parisataa mutta on hyviä.
    Lisäksi tangbandilla oli se testivoittajaelementti, joka oli 6.5" mutta hifitalolla ei sitä nyt ole.
    Usko pois mulla on jonkinmoista tolkkua äänentoistosta, isällä oli äänentoisto yritys ja olen jatkanut hifin harrastamista koko elämäni, toi mun setti on monille se optimi, jonka kuullessaan monet sanovat, että nyt vasta tiedän mitä stereokuva oikeasti tarkoittaa jne. lausuntoja jota mulla on ollut kotihifin kanssa.
     
  13. Karpov

    Karpov Gearhead

    Joo pitäähän siinä vähän syvyyttä olla juu. Käsittääkseni silti flätit voi aika kiinnikin seinään laittaa.

    Yhtä kaikki, puolet pienemän kotelon sellasella aikalailla saa kuin millään ok kokoisella normaalilla.
     
  14. J.J.

    J.J. 3rd gear

    Jos on tilaa niin mahdollisimman iso subbari kehiin.
    15" saa edukkaasti herkkiä ja hyvin soivia, tulee ääntä jo pienellä vahvistinteholla.

    Vaniin en omien kokemusten perusteella alle 12" elemmenttiä laittaisi tai menee kalliin puolelle tai jää äänenpaine isoon koppiin melko valjuksi.

    Väliseinään free airina pari 12" JBL:län geeteetä olis aika retro ja toimiva ratkaisu.
     
  15. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Se olisi ehkä retro, mutta jos taakse saisi 200 litran koteloon 18" subbarin, niin se olisi aika cool, mulla on ollu sisällä 300litran kotelossa 18" elementti, joka soi kyllä niiin kovaa, ettei sitä täysillä voinut edes kuunnella.
     
  16. KajS

    KajS Gearhead

    Väliseinällisen vanin penkin alle kun tekee lattiaan reiät kahdelle 12" subille niin kuulemma soi. Joku Hippi, joka vaikutti täällä vuosikymmen sitten teki tuollaisen.

    Edit: Kaiutinelementit "naamalleen" lattiaan. Magneetit kabiinin puolelle.
     
    Muokattu: 12.12.2018 klo 09:44
  17. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Lattiaan, ai sillain että magneetit laahaa maata??? :D
     
  18. Karpov

    Karpov Gearhead

    Kyllä mulla ainakin piisas 12" vaniin missä oli väliseinä ja penkit. Farmariinkin esimerkiksi on saanut helpommin pauhun tuntua kuin kontilliseen autoon.
     
  19. J.J.

    J.J. 3rd gear

    Joo kyllä se piisaa. Mulla on nyt tuossa starcraftissa yksi 12" suljetussa kotelossa ja pelaa normaali kuuntelussa ihan ookoo.
    Mitään jytkettä ei saa kyllä aikaan, tosin koko konttori on auki alkuperäiseen malliin.
     
  20. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Autossa kannattaa käyttää melkein aina refleksikoteloa. Ainut syy miksi en moista käyttäisi on tarvittalan tilan pienuus.
     

Kerro tästä muillekin!