Vanin Alipainepumpun vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja uubb, 24.3.2004.

  1. uubb

    uubb 1st gear

    vm-98 vani.Alipainepumppu pitäisi innostua vaihtamaan...ostin koko uuden pumpun,vaikka kalvon vaihdollakin olisi ehkä päässyt...

    minkähänlainen olisi tuon pumpun vaihto töinä? missä se edes sijaitsee koneessa,kun en ole viellä uskaltanut kurkistaa :smile:
     
  2. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Vasemmalla alhaalla laturin alla. Kohtuullisen v-mäinen homma, muttei mahdoton. Joudut avaamaan pari kiinnityspulttia pumpun hihnapyörän reikien läpi, ja asentamaan ne pultit sitä kautta. Kolmas pultti on pitkä laturin alla.
     
  3. W-31

    W-31 1st gear

    Mitä kautta onistuu helpoiten -94 6.5 Chevy vanin alipainepumpun vaihto. Se vissiin hirtti kiinni, remmipyärä seisoo paikallaan ja remmi luistaa vaan ohi. Apua
     
  4. MikaelT

    MikaelT Gearhead

  5. W-31

    W-31 1st gear

    -94 pumppu ei oo laturin alla. Vaan ilmastointikompuran ja ohaustehostimenpumpun välissä vasemmallapuelella, ( jos autoa kattoo niinkun takaa päin.
     
  6. aesvi

    aesvi Gearhead

    Nyykähti alipainepumppu minullakin -98 Vanista, oireina: 1) lämmityslaitteen suutinvalinta ei toiminut ja 2) antoi vikakoodia turbon hukkaportista. Ei muuta kuin uusi pumppu tilaukseen Rockautosta.

    Vaihto:
    1. paisuntasäiliön imu tyhjäksi ja irrotus
    2. ilmansuodatinkotelon irrotus
    3. tuulettimen ylemmän muovisuojuksen irrotus (6 pulttia)
    4. tuulettimen hihna irti
    5. alipaineputken irrotus turbon magn.venttiilin lähellä olevasta T-haarasta. Putkeen kannattaa vaikka lanka, ettei karkaa laturin taakse
    6. alipainepumpun irrotus 10mm pienellä hylsyllä hihnapyörän 'läpi'
    7. alipaineputken irrotus kärkipihdeillä työntämällä
    8. pumppun saa pois yläkautta vähän 'pyörittelemällä'
    9. hihnapyörä oli akselilla tiukassa - ulosvetäjän lisäksi piti antaa lämpöä

    Olisi ehkä kannattanut pumpun lisäksi ostaa hihnapyörä, niin ei olisi tarvinnut taivutella sen irrotuksen kanssa.

    Uuden asennus:
    1. hihnapyörä paikalleen 3/8"UNC-kierteisen pultin (mutteri+aluslevy) avulla, laippa akselin pään tasalle
    2. pumpun 'pujotus alas'
    3. alipaineputki kiinni
    4. pumppu sijoilleen, samalla ap-putken veto ylös
    5. pultit kiinni - pikkaisen hankalat kiertää tuulettimen ja hihnapyörän haitatessa
    6. ap-putki T-haaraan
    7. moniurahihna paikalleen ja tuulettimen suojus paikalleen
    8. ilmansuodin ja paisuntasäiliö paikoilleen
    9. magn.venttiililtä turbolle menevä ap-putki kannattaa myös tarkistaa - näyttää suojaputkikin hankaavan sitä paikoitellen ohueksi. Putken voi korvata vaikka 4 mm kovalla pneumatiikkaletkulla.
     
    Muokattu: 30.12.2018
  7. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    sen pumpun voi halkaista kahtia niin sopii paremmin pois.
     
  8. aesvi

    aesvi Gearhead

    Alipainepumppuhan se taas meni, alkoi "naputtaa" ja lämmityslaitteen läpät eivät toimineet.

    Ei muuta kuin uusi Rockautosta ja tällä kertaa otin lisäksi hihnapyörän. Onneksi oli tuo 3/8" pultti tallessa, että sai hihnapyörän paikalleen.

    Kaivoin rikkoutuneen prässätyn pumppuosan auki - sieltä oli toisesta kumisesta venttiililautasesta katkennut "keskitappi", jolla se on kiinni.
     
    Muokattu: 7.1.2019
  9. aesvi

    aesvi Gearhead

    Laitoin tuon katkenneen venttiiliin pienellä ruuvilla (lautanen+varsi) yhteen paikalleen ja naputtelin pumpun kasaan. Tuntui toimivan. Tuo katkennut venttiili oli se ulostulopuolen venttiili siinä yhdyskumiletkun alla. No onhan tuo nyt varalla :).
     
  10. TuomasU

    TuomasU 1st gear

    Tere,
    Vanhoja keskusteluja selatessa ja juutuupistakin vinkkejä etsiessä ei ole tullut yhtään vastaan irroitusvinkkiä koneen tällä puolen sijaitsevaan alipainepumppuun.
    Itsellänikin on tuossa v****maisessa välissä. Kyseessä g30 ja rekisteröintivuosi -97, mutta vanhempaa koppaa kuitenkin ja luonnollisesti ilman turboa.

    Eilen tein diagnoosia ja pitääkö tosiaan irroittaa koko tuo "runko", jossa on kiinni niin ilmastoinnin kompuraa kuin ohjauksentehostajaakin. Pumppuun kyllä pääsee yllättävän hyvin käsiksi, mutta kiinnityspulteista ei näy kuin jenkojen päät. Pulttien toiset päät katoavat kuin se kuuluisa pieru saharaan.
    Vuodesta 2014 kärvistellyt kesäisin pelkästä tuulilasipuhalluksesta.. Taidan kärvistellä jatkossakin. Toki voi se vuoto olla letkuissakin jossain päin kojelautaa.
     

Kerro tästä muillekin!