Vanin boksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja magenta, 15.4.2008.

  1. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi
    Chevy van -90 bensa vasemmassa etu lokasuojassa on tämmöinen boksi.
    Mikähän se on ?
    Ja miten toimii ?
    En ole löytänyt mistään mitään kaaviota. ABS ei kai tuon ikäisessä pitäisi vielä olla...
    Vastaavan ikäisessä dieselissä ei boksia ole.
    Mika

    [​IMG]
    Mikähän tämä toinen alumiininen systeemi on ?
    Liittyykö jotenkin tuohon toiseen boksiin ?
    [​IMG]
     
  2. kojo

    kojo Gearhead

    Äkkiseltään näyttäs abs:n esiasteelta, RWAL järjestelmältä = Rear Wheel Anti Lock.
    Noita on ainakin jo 80 luvun lopun pikupeissa ja astroissa.
     
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Aika lähelle osuit...se on RWAL-moduli eli Rear Wheel Anti Lock module,kotoisammin kutsuttu takajarrujen ABS-boxi.

    Tällä EI OLE mitään tekemistä oikean ABS-jarrujärjestelmän kanssa kuten usein luullaan,autossa EI OLE siis ABS-jarruja vaan tämä järjestelmä estää takajarruja lukkiutumasta jarrutuksissa...seurauksethan tietää jokainen mitä käy jos pyörät menee lukkoon siinä tilanteessa..

    Pääsylinterin alla pitäisi olla pääsylkyn kaltainen toinen sylinteri (Isolation Dump Valve),joka on kytketty takajarrupiiriin siten että takajarruille lähtevä putki kiertää tämän läpi,lisäksi siihen tulee johtosarja tältä RWAL-modulilta joka ohjaa sitä jarrutuksissa...nopeustiedon se saa VSS anturilta kuten nopeusmittarikin.

    Tuo toinen kuva onkin jotenkin outo...vasemmanpuoleinen näyttäisi olevan Combination Valve (CV) jonka läpi molempien jarrupiirien putket kiertävät heti pääsylinterin jälkeen.
    Se sulkee rikkoutuneen jarrupiirin pois ja sytyttää koelutaan varoitusvalon karan liikkuessa sisällä toiseen laitaan (johto kuvassa)...päissä kumitulpat jotka saa pois...toisaalta tuo oikeanpuoleinen on ulkonäöllisesti myös aivan kuin CV,mutta siitä puuttuu tuo johto...onko se vain joku liitäntä bloki...mitä VATTUA ???

    Onko VAN:ssa tämän näköinen Isolation Dump Valve...ei kai sentään,näyttää liian pieneltä ollakseen se...selvinnee kun tutkii mitä jarruputkia siihen tulee ja tuleeko sähköjohtoja, mistä, kuinka monta jne.
     
  4. _Late_

    _Late_ 3rd gear

    eikös tuossa 1 kuvassa ole ecm..? kyllä tuo diiselistäkin löytyy.
    ja 2 kuvassa on pelkästään venttiilit mitkä putken rikkoutessa sulkee toisen piirin ja johto siitä menee varmasti jarrujen häiriö välolle
     
  5. freeride

    freeride Gearhead

    mulla oli d-vanissa ecm kuskin penkin takana sivuikkunan kohdalla verhousten alla.
     

Kerro tästä muillekin!