Vanin break-valo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Vani-91, 24.8.2003.

  1. Vani-91

    Vani-91 1st gear

    Eilisen vaasan reissun aikana rupes tuo jarrujen "break" valo ajossa yhtä äkkiää palamaan. Mitä kaikkea mystistä se pitää sisällään ja mistä alkaa etsiä syytä sen palamiseen? (käsi jarru eio jumus..) Jarrut kyllä tuntuu toimivan normaalisti.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mikäs toi tommoinen oikein on? Ton "break" -termin olen nähnyt vain ranskalaisten autojen yhteydessä ja tarkoittavan farmaria.

    Ehkäpä ton palaessa autosi muuttuu keskiyön kuutamossa Citroen BX Breakiksi ? :smile:

    PS. Mitäs jos tarkistaisit jarrunestetason? Tai sitten, jos se on OK, sen anturin toiminnan. Siis jos kyse ei ole tosta "Break"- varoitusvalosta?
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    On siinä kans "asiantuntia". Ei vaneissa oo mitään jarrunestepinnan tunnistimia ja niissä lukee paljon muitakin teksktejä mittaritossa. Tuntuu että et ole vanin mittaristoa koskaan nähnytkään.. Jos et tiedä muutakuin euro-kipoista kannattas pitää turpa kiinni ja mennä jonnekkin "vokki-pannu" foorumiin antamaan lausuntoja.
     
  4. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Jarrujen varoitusvalon anturi löytyy jarrupaineensäätimestä ainakin pickupeissa, blazereissa ja burbeissa. Se säädin on noissa em. laitteissa toiminnaltaan seuraava:
    1. rajoittaa jarrupaineen takajarruille
    2. estää etujarrujen toiminnan kunnes takajarrukengät osuvat rumpuun-->hidastaa jarrupalojen kulumisen.

    Muistaakseni toi rajoitín toimii niin että jos takajarruissa on liikaa väljää, boksin sisällä tappi liukuu sivuun ja katkaisija sulkeutuu--->jarrujen varoitusvalo syttyy.
    Mulla ei ole koskaan ollut vania, mutta kaverin vania jonkin verran roplanneena muistelisin että sieltä vasemmasta runkoaisasta se jakoboksi löytyy konetilasta?

    _________________
    1990 K5 6.2
    IFS: InFerior Suspension

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: RockHQ 2003-08-24 21:36 ]</font>
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Se sama anturi ainakin farmarissa näyttää myös sen, jos etu- ja takapiireissä on paine-eroa eli vuoto jommassakummassa. Kunnolla kun painaa niin silloin valo syttyy ja kevyellä polkemisella saattaa sammua.
    Vuoto voi olla putkistossa mutta myös pääsylinterissä.
    Minulla oli farkussa pääsylinterin takapiirin (eli takaosa) stefa mennyt ja se vuoti ovelasti tehostimen ja sylinterin välistä suoraan maahan, mitä ei meinannut huomata. Ja aina reippaamman jarrutuksen jälkeen syttyi brake-valo.
    Eli ne vuodot kannattaa tarkistaa
     
  6. JTR

    JTR Gearhead

    Vanissa BRAKE valo ilmoittaa myös takajarrujen ABS:n viasta. Tarkasta löytyykö vikakoodeja.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jep ja sen valon saa sammumaan kun kaivaa ylemmän akun takaa ABS boxin johdon irti.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    No voi voi.. Menikö hernu nenukkiin? No eurokipoista (jos pahnapuhaltimia ei lasketa) tai riisinpolttimista en tiedä
    yhtikäs mitään, mutta valitettavasti jenkeistä jotain.

    Siinä mittaristossa kyllä lukee "Brake"..
    Ja kyllä se enturi siitä pääsylkystä löytyy, ja kyllä sinne joskus palojen ja hihnojen ollessa lopussa täytyy lisätä nestettä. Tosin parempi on vaihtaa koko litku kerralla kerran kolmeen vuoteen :smile:

    Mutta ranskanautoilija en ole, ellei jostain löydy hyvää Vedetteä :wink:
     
  9. Vani-91

    Vani-91 1st gear

    Eli vikana vois olla siis myös kuluneet takajarru kengät. Pitääpä alkaa illalla tutkimaan noita vaihtoehtoja. Kiitoksia vihjeistä!
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siis jos se valon palaminen johtuu vähistä jarrunesteistä, eikä systeemisi vuoda..

    Eli jos pinta on matalalla lirauta säiliö täyteen.. Ja jos valo sammuu ja takahihnat ovat lopussa imase säiliö lähes tyhjäksi ja vaihda uudet hihnat. Samalla kyllä suosittaisin nesteenkin vaihtoa, ellei siitä ole alle 2-3 vuotta tai edes tiedät, milloin se on viimeksi tehty..
     
  11. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    No ei mun kaverin '91 G20 starcraft vanissa (350+th700) ole mitään anturia pääsylkyn säiliöiden kansissa. Enkä oikeen ymmärrä missä muualla se vois olla siinä?
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei se missään kannessa ole, missään autossa. Eikä se ole mikään tasoanturi. Lukekaa mitä on kirjoitettu.
     
  13. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    ?????
     
  14. kane

    kane 1st gear

    Älä mene kysymään tuommoisia ääneen... saa näpeilleen...heh. :odroll:
     
  15. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Näköjään joo :grin:
    No, Toyopet muisti sen paineenrajotusboksin toiminnan oikein, joten Vani-91 kannattaa lähteä tutkimaan sitä mahd. vuotoa tai sitten takajarruhihnojen kuluneisuutta. Nimettömät voi huudella toisilleen.
     
  16. Vani-91

    Vani-91 1st gear

    Yes! Sen varoitus valon sai kyllä sammumaan ku otti akun piuhan hetkeksi irti mutta nyt ilmeni että toinen takapyörä ei jarruta lukkoon asti.. eli jotakin siellä on. No uudet jarrukengät on jo tossa lattialla. Kävin eileen kossulta hakemas. Eikö tämä tästä selviä.Kiitoksia avuista!
     
  17. Vani-91

    Vani-91 1st gear

    Ny olis remontti ohi. Oli takajarrukengät tosi lopus (ei ihan rauralla..). Vikavalo eio enää syttyny että kaipa se niistä kuluneista kengistä sit johtui.
     
  18. kojo

    kojo Gearhead

    Ja ainakin samanikäluokan pu:ssa jossa on RWAL (lukkiutumattomat takajarrut) On sellanen ominaisuus että jos jarruvalokatkasija hajoaaa sopivasti tai on peräti irti, brake valo syttyy vauhdin kiihtyessä jonkun tietyn rajan yli, ja sen saa sammumaan vaan irrottamalla jarruboxista piuhat vähäks aikaa (tai akusta)
     
  19. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Sitaatti:
    No voi voi.. Menikö hernu nenukkiin? No eurokipoista (jos pahnapuhaltimia ei lasketa) tai riisinpolttimista en tiedä
    yhtikäs mitään, mutta valitettavasti jenkeistä jotain.

    Siinä mittaristossa kyllä lukee "Brake"..
    Ja kyllä se enturi siitä pääsylkystä löytyy, ja kyllä sinne joskus palojen ja hihnojen ollessa lopussa täytyy lisätä nestettä. Tosin parempi on vaihtaa koko litku kerralla kerran kolmeen vuoteen :smile:

    Mutta ranskanautoilija en ole, ellei jostain löydy hyvää Vedetteä :wink:
    [/quote]

    Täyty ihan ottaa lamppu mukaan kun en sitten millään löytänyt sitä enturia siitä "PÄÄSYLKYSTÄ" :lol:
    Paineensäätimessä olevan anturin kyllä tiedän ja sen toiminnan, mutta tuota yllä mainittua en vielä ole löytänyt.
    Ja kyllä itse mielummin vaihdan palat/kengät jos nestepinta niiden kulumisen vuoksi laskee, ei toi nesteen lisäys taida kovin paljon kitkapintoja auttaa.

    Sorry, oli ihan pakko.

    _________________
    WHATEVER

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: just for fun 2003-09-21 21:20 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: just for fun 2003-09-21 21:21 ]</font>
     
  20. No mikäs se siinä.. Ole onnellinen ja editoi :wink:
     

Kerro tästä muillekin!