vanin jarrut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Anonymous, 1.4.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Osaisitteko aavistella tai tietää mikä olis 99 vanin etujarruissa vikana ku ne välillä ravistaa ihan perkeleesti niin kylmänä kuin kuumanakin. Tasaisesti ne on levyyn ottanut molemmilta puolilta ja tänään käytin leimalla, jossa jarrut toimi nätistä eikä viisari vatkannut ollenkaan, joten levyjenkin pitäs ollat suorat. Inssi ainakin sanoi että näkyy näytössä heti jos on kierroutta levyssä.

    Testailin jarrui tänään ja mun mielestä ne ei ravista niin paljoa kun kääntää rattia samalla ku jarruttaa. Ja tota ravistamista se ei kuitenkaan tee koko aikaa, joten ei tiedä nyt mistä johtuu.

    Voiko tollainen vika johtua esim renkaista, renkaat on aika isopalaiset ?
     
  2. keijon

    keijon 1st gear

    jarrut

    Moi
    Ittelläni juuri samanlainen vika/samanlainen auto.Tekee sitä kaikilla renkailla, mutta leimatessa ei haistelijaukko huomannut mitään.Joskus ravistaa jarruttaessa aika lailla ja joskus ei ollenkaan???. Kuinkas ABS:ät autossas toimii talvella?? :eek:
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    kyllä absit toimii ihan normaalisti, eihän ne mitenkään tehokkaat oo, mutta kyllä mä niillä viimme talven pärjäsin, vaikka kesärenkailla päästelin menemään.

    Mä aattelin vaihtaa noi jarrupalat ensin ku inssi sanoi että niissä vois olla vikaa. todella ärsyttävä vika, mutta melkeimpä mäå aavistelen että vika on kuitenkin itse jarrulevyissä. Ne on jo kerran vaihdettu takuuna uusiin.

    Juuri noin se tekee, eli joskus ravistaa niin maanperkeleesti ja joskus ei mitään huomaa. Tänään ku tosissaan testailin niin mun mielestä se ei niinkuin ravistanut ku käänsi rattia samalla ku jarrutti ?
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Moroo

    Eli nyt löytyi se vika.. eli jarrulevyt oli kierot, jotka sorvautettiin suoriksi ja samalla säädettiin takajarrut, jotka oli kehinnastään aika kaukana. Auto on kuin eriplaneetalta tälllä hetkellä.

    Ei ravista enää ollenkaan ja jarruttelee tosi jämäkästi. Eli eiköhän sulla ole sama ongelma jarruissa keijon ku mullakin. Uudet levyt muistaakseni maksoi 200-250e ja sorvaus maksoi 70e molemmat, joten jonkin verran tuossa säästi sitten. Toivottavasti nyt pysyvät suorina seuraavat 130tkm..
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    toivottavasti,omassa vanissa kieroutui uudelleen n. kuukauden kuluttua sorvauksesta.oli tosin alkujaan huonommat varmaan ku sulla.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    just.. miten pahasti sulla täristeli ja meniks ne samanlaisiks ku olivat olleet ?
    Mä kanssa pelkään että ne levyt menee uudestaan kieroks, vaikka sanoivat etteivät mene.. joku viel sanoi että sorvaamalla niistä tulee kaikkein parhaimmat, mutta tiedä sitten.

    Voiko ne jarrulevyt jäädä jotenkin sillein jännitteeseen että ne uudestaan pamahtaa kieroks vai onko se levy esim jo väsähtänyt tms ?

    Mun levyt oli muuten tip top kunnossa eli ei ollut mitään ylinmääräisii urii tms.
     
  7. keijon

    keijon 1st gear

    jarrulevyt

    Kiitoksia vinkistä.Mistäkään peekele noi kieroon vetää.Tuhdilta tavaralta kun näyttää.Pitääpä tarkistaa ku vaihtelen täs kesärenkaat alle.kesänodotuksia :odroll:
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    kiristelkää etupyöränlaakerit.. :)
     
  9. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Ettei vain olisi kuumia jarruja suihkutettu vedellä vanteita pestessä?

    Yksi sankari kerran tomotti urheiluautollaan pidempään mutkatietä ja alkoi heti pestä autoaan. Oli suihkuttanut vettä toiseen etuvanteeseen jolloin oli kuulunut hemalaton kihahdus, piti tietysti tarkistaa toinenkin etujarru painevedellä ja samoin kihahti. Tosin molemmat levyt oli mennyt kieroon. :-?
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    No ei oo ainakaan etupyörän laakerit olleet löysällä ja minä en ainakaan ole pessyt autoa silloin kuin levyt olisivat olleet niin kuumat, jotta ne olisivat kieroon sen takia menneet.

    Käsittääkseni toi kieroon meneminen on uuskoppaisissa vaneissa jonkinsortin tyyppivika ( taas ) sillä ainakin mun ja parin kaverin vaniin niitä on vaihdettu takuuaikana takuuseen.

    Tavara on tosissaan aika tuhtii, muistaakseni yksi levy painoi 14kg, joten ihan hentoisista möhkäleistä ei ole kyse.
     

Kerro tästä muillekin!