vanin jarruvaroitusvalo palaa koko ajan

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja spike, 14.11.2012.

  1. spike

    spike 3rd gear

    Tuossa minun vm 90 chevy vanissa palaa jarrun varoitusvalo koko ajan. Jarrut toimii kuten pitäisi. Yritin lukea vikakoodit löytämilläni ohjeilla mutta ei vilkuta. Eli h ja a liittimet diagnoistiikkatöpselistä yhteen virrat päällä. En usko että on pysäköintijarrun katkaisia koska kun laittaa pysäköintijarrun päälle valo voimistuaa ja kun ottaa pois niin valo himmenee. Onko kenelläkään tietoa miten ohjausyksikön voi testata? Mikä muu tuossa voisi olla? Jarrut on muuten OK. Joku aika sitten katkesi jarruputki ja samalla kun vaihdoin sen niin kävin läpi jarrut muutenkin ja kaikki on OK.
     
  2. mesev8

    mesev8 2nd gear

    onko tarpeeksi jarrunestettä säiliössä
     
  3. spike

    spike 3rd gear

    On
     
  4. spike

    spike 3rd gear

    Olinpa tyhmä. Tuo hyppy johto piti olla paikoillaan kun virrat kääntää päälle. Antaa vikakoodia 7 eli Shorted isolation valve or defective ABS module. Missä tuo isolation valve on? Onko se jompi kumpi noista kahdesta "mötikästä" pääsylinterin alapuolella? Toiseen menee yksi johto ja toiseen 4 johtoa. Miten sen voi testata?
     
  5. spike

    spike 3rd gear

    Vika taisi ratketa. Putsasin neliliittimisen mokkulan ulkoapuolelta (järkyttävän paskainen) ja tarkistin että josko on liitin a (löytyi netin syövereistä) maissa, ei ole. Liitin ohjausyksiköstä irti n. 20 sekuntia. Auto tulille, valo sammui. Testi lenkki, ei syttynyt uudestaan. Oliköhan vain likaa liittimessä??? Näytti kyllä aika tiiviille tuo liitin että en usko...

    Seurataan tilannetta....
     
  6. spike

    spike 3rd gear

    Väärä hälyytys. Syttyi uudestaan. Kokeilin irroittaa tuon nelinapaisen liittimen ja nollata koodit. Kuitenkin sama vika koodi tuli takaisin. Miten tuo todentaa tuo oikosulun? Voiko olla että vika todella on tuossa ohjausyksikössä eikä venttiilissä?

    Irroitin ohjausyksikön edestakaisin. Ei ole kovinkaan helposti avattavissa tuo. Jos vika on siinä niin taitaa olla pakko vaihtaa.
     
  7. spike

    spike 3rd gear

    Katsoin noita vikakoodeja läpi ja tuossa on oma vika koodi avoimelle piirille eli ohjausyksikkö sökö?
     
  8. slote

    slote Gearhead

  9. always bb

    always bb Gearhead

    ilmaa jarruissa
     
  10. spike

    spike 3rd gear

    Valo paloi jo ennen putken katkeamista.
     
  11. slote

    slote Gearhead

    Eikös vanissasi ole tuo RWAL jarru systeemi....eli ABS takajarruilla ilman antureita rumpujen luona. Noitten vianhaku ohjeitten mukaan luulisi ongelman löytyvän ainakin paremmin kuin lonkalta heittämällä erilaisia vikoja....ja jos pelkkä valo kiusaa niin sen saa pois ja siihenkin on ohjeet samassa paikassa. Jarruthan jarruttaa silti mutta ilman tuota ABS toimintoa...ellei ole muuta vikaa!! Tuolla alempana kyselit missä nuo mötikät on tai mikä on mikäkin.....samassa osoitteessa on kuviakin aiheesta tekstissä alleviivattuina linkkeinä http://www.handen.us/rwal.html.
    Aika usein taitaa jäädä ilmauksessa vaille huomiota ns. yhdistelmäventtiilin ilmaustappi, joka tulisi olla lukittuna ulos kun ilmataan jarruja ! Moni ei edes tiedä, että siellä on sellainen :wink:
     
  12. spike

    spike 3rd gear

    Pitä huomenna tutkia noitten sloten ohjeitten mukaan.
     
  13. spike

    spike 3rd gear

    Vika diagnosi näyttäisi viittavaan ohjausyksikköön mutta ei sittenkään. Vikavalon saa sammumaan ja se pysyy sammuneena kunnes moottorin käynnistää. Sitten syttyy takaisin. Lisäksi kun moottori on sammuneena poljin tuntuu normaalille mutta kun moottorin käynnistää poljin tuntuu pehmeähkölle ja välillä polkimen saa pohjaan asti kun polkee kunnolla. Tuo jarrujärjestelmä on kyllä aika syvältä. Liikaa likkuvia osia. Kohta vien tuon paaliin ja ostan hiacen.
     
  14. slote

    slote Gearhead

    Tuollahan oli jo hyvä heitto aiemmin "ilmaa jarruissa"......kunnon ilmaukset alkuun voisi auttaa asiaa.
     
  15. spike

    spike 3rd gear

    Ilmattu on. Ja varmuuden välttämiseksi uudestaan. Ei auta. Alkaa epäilyttää josko tuo sähköhydraulinen venttiili systemi todella on rikki. Johonkin karkaa painetta. Pakko pitää tauko nyt loppuviikon tuon kanssa ja keskittyä työntekoon.
     
  16. caprice305

    caprice305 Gearhead

    häviikö nestettä? jos vuotais pääsylinteristä? tai ettei sulla ole pääsylinterin toisen männän stefat paskana? itsellä kävi näin capricessa.
     
  17. caprice305

    caprice305 Gearhead

    se tosin veti jarrunesteen mustaks ku se stefa korkkas.
     
  18. slote

    slote Gearhead

    .......jos poljin kaikkien ilmausten jälkeen ja tehostimen tullessa peliin mukaan on "pehmeä" niin yksi paikka minne voi vuotaa paineita -jos ei ulos vuoda tai pääsylinterissä sisäisesti - on juuri tuo sähköhydraulinen venttiili, jossa on eristys- ja tyhjennysventtiili sekä pieni paineakku. Eli sinne paineakkuun.... jos tyhjennysventtiilissä on jotain hämminkiä.

    Pitäiskö se ensin tutkailla että pääsylinteri on kunnossa? Elikkäs erottaa tuo takajarrujen linja siitä tulppaamalla...no joo ohjeet on siihenkin edelleen samassa paikassa.

    .....onhan se sellaista lutraamista ja päreet palaa joskus.....aina ne viat kuitenkin joskus on löytyneet jostain.
    Ja vielä jos tekee "pohjolan liikenteen tallissa".....
     
  19. -TH-

    -TH- Gearhead


    oliko sulla pääsylinteri irti tai purettuna? joskus uusi tai tyhjä sylinteri ei ilmaudu paikoillaan ollesaan vaan se tarviaa ilmata ensin vaikka ruuvipenkissä pystyssä.... toki ei aina, mutta pariin otteeseen on tarvinnut tehä niin ja sitten toimii. erittäin pirullinen "vika" . toki capricessa kun valo vilkkui, niin ilmata sai pitkään, ennenkuin takaset oli valmiit, sitten valokin sammui.
     
  20. spike

    spike 3rd gear

    En ole purannut tuota viellä. Nyt talvi tuli ja yllätti. Pitää katsoa jos pääsisi jonnekin sisälle jatkamaan tuota projektia. Pitää ensin tulpata tuo taka järjestelmä ja sitten katsoa mistä jatkaa.
     

Kerro tästä muillekin!