Vanin jouset

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Anonymous, 24.4.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Liekö kukaan tilannu Hämeenlinnasta käytettyjä jousipakkoja vanikkaan? Huomasin tuossa jot on yx lehti poikki ja ainakin köyhästä tuntuu jot uudet pakat on sika kalliit. Suunnittelin ostavan käytetyt pakat ja laittaa uudet helat ja U-pultit niin eiköhän ne mene... :odroll:
     
  2. Vani-91

    Vani-91 1st gear

    Saman tyylisiä murheita.. Vielä aiheeseen liittyen: Meneekö G30 takajouset suoraan G20:seen vai pitää tehdä jotakin muutoksia? Ne ainakin pitäisi kestää kun en kärryäkään vedä.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jouset

    Tietääkseni käy g-30 jouset koska vallilan takomo tarjosi 5 lehtitsiä ja mikäli olen hokannut oikein niin ne on kyseisen mallin. Itse kyllä meinaan laittaa ihan normi pakat.
     
  4. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Se voi olla ihan hyväkin vaihtoehto se käytetty pakka ainakin jos vaihtaa vaan toiselle puolelle. Hyvällä säkällä väsynyt samalla tavalla kuin toinen. Auto pysyy suorassa.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jouset

    Oli kyllä meininki vaihtaa molemmat pakat kerralla. Ei ole kovin häävit ne toisen puolen. Jos laittais esim käytetyt pakat ja uudet iskarit. En kuitenkaan tuu kuljettaa mitään raskasta sillä autolla.
     
  6. Joukka

    Joukka 1st gear

    Vallilan takomos teetin joku vuosi sitten "perän korotuksen".
    G20 alusta+keula, muuten as.autoo, perä laahas maata.
    Sanoin vaan, et pankaa vaateriin.
    Niin laittoivat millilleen, eikä lehdet oo painunu pätkääkään sen jälkeen.

    Samalla vaihtovat samaan rahaan poikkimenneet lehdet.
    Hinta oli muistaakseni mummojen aikaan 1000 tai jotain.

    Kierrejouset sit kuoleentuukin venytyksyn jälkeen reippaanlaisesti...
    Mut sitähän ei täsä kysytty. niin ei niistä sen enempää.

    Tarkootan tällä sitä, että on helppo ja vaivaton ja toimiva tapa,
    ajaa auto Vallilan Takomoon ja sanoo, et laittakee kuntoon.
    (heh, siis jos on kyse lehtijousista...)
     
  7. ipe

    ipe Gearhead

    kannattaa kysyy uusienkin pakkojen hintaa vallillan takomosta :wink:
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Van jouset

    Ite vaihdoin 70-luvun G30 vaniini kolaroidun 80-luvun Blazerin takajousipakat. Norran keskireikä piti vain siirtää oikeaan kohtaan, siinä meni pari poranterää, mutta kannatti, sillä Blazerin jousipakassa alimmaisena oleva paksu "kantojousi" kannattelee uskomattomia yli2tonnin kuormia ja samalla toimii taka-akselin kiertymisen estäjänä vähän samaan tapaan kuin traction barsit... eikä enää jää asfaltille katkoviivaa, niinkuin orgis "sahapukki"-jousipakoilla jäi ! Pelkkää plussaa, hintakin oli "ruttutukussa" sopiva. Punkalta ( Vallilan Takomosta ) hain uudet nailonit lehtien väliin. Siis vaihtoehtoja on useita.
     
  9. akizone

    akizone 1st gear

    Kierrejouset?

    Moi!

    Kysäsempä täältä että millanen vani on ajaa kun etujouset kuoleentuu?

    itselleni vaihdoin iskarit eteen kun ajattelin että ajettavuus paranisi mutta ei kun ei...melko vaappu auto kun ajaa mutkiin.

    oon tossa hiukan ajellut isukin vanilla kun se on etelässä lomailemassa ja totuus on että sen kärry on paljon parempi ajettava mutkissa ja käyttäytyy töyssyissä paaljon paremmin??

    Mitä siis kannattaisi tehdä,olisko vinkkejä ja vielä jos joku osais sanoa kierrejousille hintaa olisin kiitollinen?
     
  10. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    No moi, mä olin toi edellämainittu Blazer-lehtipakat laittanu "vieras"...

    Vanin etujousia mä olen dyykannu romulavalta. Mul on 2 satsia kierrejousia, omat vuodelta 1975 G30 kierteen lanka 21mm halk. Toinen jousisatsi on vuosimallia 1976 G30 myös mutta jostain syystä jousen lanka on ohuempi: 19mm. Noi ohutlankaisemmat jouset on vapaana pidempiä, mutta kun ne laittaa alle niin keula putoo tyhjänäkin tuuman verran alemmas... ovat paljon löysemmät. Niinpä kokeilun jälkeen vaihdoin takaisin omat alkuperäiset paksummat ja jäykemmät jouset. Jäykemmät on paremmat ajaa ja kantaa kuormaakin kivasti.
    Lisähuomautuksena kallistuksen vakaajan kumit (uretaani) ei paljon maksa, ne on helppo vaihtaa ja niiden kunto vaikuttaa ajomukavuuteen myös... ovat kulutustavaraa.
     
  11. Koistinen

    Koistinen 1st gear

    joo huomasin saman niiden kallistuksen vakaajien kumien vaihdolla. Muuttu miellyttävämmäksi keula ja loppui jopa se kolina sieltä.
     
  12. akizone

    akizone 1st gear

    juu nekin olen jo vaihtanut hienoihin sinisiin mutta joo vaappu kun vaappu :(
     
  13. jussi34

    jussi34 1st gear

    Hanki ilmajouset...

    Hanki ilmajouset...
    Seppo Niemensivu Ulvilassa myy...
    Etujousille noin 130€ sarja...
    Niihin 5 baria painetta, niin ei vaapu keula enää...
    Asennus ottaa noin tunnin. Nopeamminkin käy jos sormivoimat riittää...
     
  14. Koistinen

    Koistinen 1st gear

    Millainen paketti tulee jos ne ilmajouset hankkii? Onko iso homma laittaa alle? Tuleex joku kompura mukana jot tekee ilmaa sit kuten raskaassa kalustossa?
     
  15. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Jos meinaatte laittaa niitä muovipusseja kierrejousen sisään niin varautukaa siihen ettei ne kestä ympärivuotista käyttöä ku pari vuotta. Kunnon ilmajousi-palje korva kierrejousen, laadukkaimmat kestää 300psi =yli20bar ja kantaa riittävästi, vaniin sopii 6"palkeet hyvin, älkää sortuko max7bar palkeisiin ellette halua ajaa aina lowriderilla.
    Kunnon palkeita löytyy mm täältä:
    http://www.airgasmkustomz.com/
     
  16. Bomber#1

    Bomber#1 Double Gearhead

  17. Koistinen

    Koistinen 1st gear

    onx kukaan laittanu tuon MVA huollon ilmajousia vaniin? Reilu 200 on pyynti ja mahtaako olla mistään kotosin?
     
  18. Vani-91

    Vani-91 1st gear

    Vieläkin asiaan palaten, Missähän hinnoissa nuo G30:n uudet ja käytetyt takajousipakat ovat? En ole vielä ehtinyt soittaa tuonne hämeenlinnaan hinta tiedustelua mutta onko kellään tuoreita kokemuksia tämän hetken hinnoista?
    ps.
    Jos jollakin on 30G:n ehjät käytetyt ylimääräiset takajousipakat nurkissa makaamassa niin ilmoitelkaa mulle.. (sais tuon "hetekan" rauhoittumaan) :lol:
     
  19. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

  20. dumbovan

    dumbovan Gearhead

    seinäjo jousella maksaa 200€/kpl takajousi ja on sitte hyvä
     

Kerro tästä muillekin!