Vanin kattokorotus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja tnt73, 29.10.2007.

  1. tnt73

    tnt73 1st gear

    Elikkäkelikkä.

    Vanissa (77 sportvan) on melko rivakka kattokorotus, joka on leivottu lasikuidusta. Ed. omistaja on maalannut sen rehdillä automaalilla ja seureuksena kämmenen kokosina läimäreinä irtoava maali. Lisäksi maalin alla oleva pakkeli (???) on vissiin vuosien saatossa nitkunut, notta on halkeillut kauttaaltaan. Vissiin joudun rassaamaan nuo pakkelit lattialle ja hankkimaan jonkun sortin (puoli???) elastista kittiä, millä tuon kuitukopan tasoittaa ja sen perään sitten ehkä jotain venemaalia?
    Venemaalin päälle vois sitten ehkä käydä automaali, vai pitääkö olla jokin väliväri?
    Jeleppikääpä kokeneemmat, kiitosh!
     
  2. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Kyllä se kannattaa maalata automaalilla. Joukkoon vaan lisäainetta, jota pistetään mm. muovipuskureita maalattaessa. Se pitää maalin elastisena..

    Tavaraa saa maalikaupoisa ja on suunniteltu toimimaan automaalin kanssa noissa muoviosissa. Phjamaaliksikin löytyy muoville tarkoitettu tartuntamaali.. Eli sitoo paremmin joustavaan materiaaliin ..
     
  3. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Van kattokorotus repeää

    No ei tuo ensimmäinen lasikuitukorotus ole joka alkaa repeillä... lasikuitu ei kestä vuosikymmenten vääntörasituksia, lasikuitukorotus ei ole koskaan ollut GM tehtaan optio vuosimalleissa 1971-1996, vaan niitä on asennettu jälkeenpäin "tähtireki-"yms pajojen toimesta.
    Tehdas on suunnitellut korirakenteen niin että matala peltikatto tukee koria vääntörasituksilta. Kun tukeva peltikatto poistetaan ja tilalle asennetaan korkea lasikuitu koppa (joka ei tue) niin on mahdollista että lasikuidun myötörajat ylittyvät. Valitettavasti.
    Tilanne pahenee oleellisesti jos kylkiin sahataan ne korkeat ikkunat ja samalla katkaistaan pituussuunnassa keskilinjalla kulkeva jäykistepalkki, mahdollisesti katkaistaan vielä yksi tai useampi pystypilarikin ikkunan tieltä, "tueksi" jäljelle jää vain pintapeltiä... lopulta ainut mikä pitää kopan ryhdissä on vanerinen väliseinä, älkää helvetissä poistako sitä väliseinää jos em isot ikkunat ja kortukset on asennettu!!!
    Sen lasikuitukorotuksen voi toki korjata, venepuolelta löytyy hyviä laminointiohjeita...
     
  4. Hantte

    Hantte 1st gear

    Onkohan kellään tietoa/kokemusta kattokorotuksen vaihdosta takaisin peltiseen, kuinka suuri operaatio ja onnistuuko kohtuudella?
     
  5. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Mulla ei ole kokemusta (mistään?), mutta sama homma kuin pelötisen kattopalan poisto ja uuden kiinnitys...?

    Eli riippuu ihan hitsarin taidoista.
     
  6. paja1

    paja1 Double Gearhead

    onnistuu se... nimim: kattopellin vaihtanut.... pitää vaan ensin leikata toisesta autosta niin reilu pala että saat hiottua ikäänkuin alapuolelta sen pellin irti...helpompaa kuin pistehitsin poraaminen. ja ne poikittaisjäykkärit tietysti pitää kans järjestää sinne.
    http://kuvablogi.com/nayta/227337/
    http://kuvablogi.com/nayta/227341/
     

Kerro tästä muillekin!