Vanin öljynlauhdutin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Stargraft-91, 12.10.2002.

  1. Stargraft-91

    Stargraft-91 Gearhead

    6,2 D Vanissani on öljynlauhduttimen putkissa olevat kumiosuudet kovettuneet ja haurastuneet. Niistä tihkuu öljyä läpi molemmista pätkistä. Nyt kysyisin asiantuntijoilta semmoista juttua, että millainen paine näissä putkissa on. Eli voiko uudet putket laittaa klemmari liitoksella kiinni. Alkuperäiset ovat prässätyt hydrauliputkien tapaan.
    Sitten toinen kysymys. Millä tavalla kanavat kulkee koneen lohkossa, eli voiko putkiremontin ajaksi laittaa lauhduttimen putkien lähtöihin sokeat tulpat.
     
  2. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Siis moottoriöljyn lauhdutin????? Tekstistä sai tämmöisen käsityksen.Vaihdelaatikon lauhdutin toimii kyllä letkunkiristimillä.Mulla on toiminut chevyssä jo kuus vuotta.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: mjo33400 2002-10-12 19:50 ]</font>
     
  3. Stargraft-91

    Stargraft-91 Gearhead

    Joo teksti jäi epähuomiossa vähän epäselväksi. Kysymys on siis moottoriöljyn lauhduttimen putkista. Eli jos esim. paluupuoli menee suodattimen kautta kiertoon, niin nostaako se paineen lauhduttimen putkissa sellaiseksi että se vaatisi kunnon prässiliitokset kumiputkien liitoksiin.
     
  4. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Valitettavasti tohon ei tiedot riitä.Moottorin öljynpaine on kai jotain 2-3kilopondia.Mun mielestä klemmarikiristys ei kestä.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei ne niin paljon maksa kun käyt tekemässä jossain hydrauliikka firmassa ne letkut,oma turbolle menevä letku oli 30erkkiä liittimineen,mut se oli silikoniletkua,jos tekee normaali öljynkestävästä kumista ei varmaan maksa puoliakaan tosta.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Putkien teko ei onnistu paikallisissa hydrauliikka firmoissa johtuen prässäys liitoksesta. Purkaminen onnistuu mut yhtä hyvin myös epäonnistuu. Letkuja saa ainakin UsPartsilta, Us-Center ja maahantuojan merkkiliikkeestä ( n. 150 e ). Omaan bensa vaniin vm.-90 vaihdoin kesällä alimmaisen uusiksi toinen pitäs vaihtaa ennen talven tuloa vielä.
     
  7. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Nimenomaan paikallisissa hydrauliikka firmoissa prässäys liitokset onnistuu, ainakin meilläpäin, semmoinen sorvin pakan näköinen hydraulipuristin.
     
  8. B 49

    B 49 Gearhead

    Noissa putkissa on semmonen outo O-rengas tiivistys.Hydrauliikka liikkeet ei saa tehtyä oikeanlaisia päitä niihin putkiin, eikä ne voi puristaa vanhoihin putkiin uusia letkuja koska putket on suht ohutta alumiinia.
    Näin on mulle kerrottu.
     
  9. kostaja

    kostaja Gearhead

    mulla oli reilu vuoto letkuissa (6.2 D)ja hydrauli liikkeessä snoivat että voi yrittää mutta tuskin onnistuu.Tilasin uudet letkut vaikka hinta hirvitti.Eikö mitä!Ekat ei sinne päinkään ja toisekkin ois vaatinut työstämistä joten totesin että annetaan olla.
    Letkut kainalossa kaverin sorvin ääreen ja se sorvasi nipat joissa toiset päät sopi lohkoon/putkiin ja toiset hydr.liittimiin.
    Jälkeenpäin harmitti kun ei tullut tehtyä nippoja suoraan jäähd.kylkeen ja olisi samalla korvannut alum.putket yhtä mittaisella letkulla.Tehkää te niin.
     
  10. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Kerro mitä varten sä tarvitset chevy vaniin moottoriöljylauhduttimen?
     
  11. Stargraft-91

    Stargraft-91 Gearhead

    Joo sanokaas se, miks siinä muuten pitää olla öljynlauhdutin. Mulla on ollu varmaan parikymmentä autoa, sekä bensa, että diiselkäyttöisiä ja tää vani on ensimmäinen jossa on öljyn lauhdutin. Kyllä mä mieluummin heittäisin ne putket romukoppaan ja tulppaisin kanavat koneen kyljestä, jos vain tietäisi että se varmasti pelaa. Eli vaikuttaako kanavien sulkeminen suodattimen toimintaan.
     
  12. blueice

    blueice 1st gear

    Eikös tuo ole vanissa jo alunperinkin..
    On vaan tapana alkaa vuotaan alum. putken ja letkun liitoksista..
     
  13. blueice

    blueice 1st gear

    Jos ääriolosuhteissa moottoriöljyn lämmöt ovat +-200 ast.C ja syylari on kunnossa niin kyllä sillä varmasti on viilentävä vaikutus. Tässä tapauksessahan öljy kiertää syylarin päädyssä olevassa kierukassa.
     
  14. kane

    kane 1st gear

    Kysykää Koskiselta Hartolasta, mun kone kun on siellä tehty (asennettu)ja ei ole öljyputkia syylärille vedetty => hyvin pelittää.
    Kyllä se täällä Pohjoisessa tuntuu hieman ylimitoitetulta kun ei ole +40-50 ulkolämpöjä
    Eipä tosiaan ole tullut katsottua miten se on tulpattu...
     
  15. Stargraft-91

    Stargraft-91 Gearhead

    Tuli nyt kaikesta huolimatta käytyä siellä hydrauliliikkeessä. Siellä mies vilkaisi ohimennen putkia ja sanoi että kyllä onnistuu. Nyt uudet putket on paikallaan, ja liitokset pitää. Maksoi muuten 10 euroa yhteensä. Kysyin aiemmin uusien hintoja, ja ne oli 97 euroa kappale, joten säästö oli prosenteissa mitattuna huikea.
    Sen verran vihjettä, että jos jossain sanotaan että ei onnistu, niin käykää Kotkan paineosassa, siellä onnistuu.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei se moottoriöljy vielä 200 asteessa kiehu, joten lauhdutin on aivan tarpeeton kapistus.
     
  17. Stargraft-91

    Stargraft-91 Gearhead

    Minäkin olen sitä mieltä, että lauhdutin on tarpeeton näillä leveysasteilla. Mutta kun ei oikein uskaltanut suoraan tulpata kanavia, koska toisen kanavan lähtö tulee aivan öljynsuodattimen yläpuolelle, ja epäilin josko öljy kiertää lauhduttimesta suodattimen kautta koneeseen.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Öljy kiertää vaikka letkulähdöt tulppaisi, ja öljynjäähdyttimen käytössä ollessa osa menee silloinkin ohitusventtiilin kautta. Venttiili on suodatin jalassa, aika samantyyppinen kuin suodattimen ohitusventtiili, josta siitäkin jatkuvasti virtaa öljy. Suodattimen pitäisi olla ämpärin kokoinen jotta kaikki kiertävä öljy siitä kerkeäisi mennä läpi.
    Öljynlämpömittarin avulla voi tehdä mielenkiintoisia havaintoja jäähdytyksellä ja ilman. Tosin anturi on asennettava järkevään paikkaan.
     
  19. Stargraft-91

    Stargraft-91 Gearhead

    No joo, tää oli hyvä tieto. Jos putket alkaa vielä vuotaa, niin nakkaan ne ilman muuta romukoppaan. Niin ja kiitos kaikille mielenkiinnosta.
     
  20. 454SS

    454SS 3rd gear


    koskiselta tulee välillä mitä sattuu. on sekä hyviä että huonoja kokemuksia firmasta. en teetä siellä enää mitään nykyisin koska haluan olla varma että saan sitä mitä tilaan
     

Kerro tästä muillekin!