Vanin ohjaussimpukan kiristys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja NymiS, 8.1.2009.

  1. NymiS

    NymiS Gearhead

    Kumpaan suuntaan kiristysruuvia pitää kääntää jotta kiristyis?
     
  2. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ei kumpaankaan, jos ei ole hajua kunnolla. mitä on tekemässä. Ja niitä säätöruuvejakin taitaa olla ihan kaksi?

    Jos pelkällä mutulla alat "säätämään", niin todennäköisesti päästelet simpukan finaaliin. Perehdy hommaan kunnolla, ennen kuin teet mitään.
     
  3. NymiS

    NymiS Gearhead

    No selvä homma, kerroppas sitten mitä ruuveja pitää kiristää ja mitä löysätä niin saan homman tehtyä, nyt keskialueella on väljää niin että simpukan varsi liikkuu tyhjää 3-4mm ilman että ratti liikkuu kun pyörästä kääntää ja ohjaus ei takertele mistään kohtaa, varaa olisi siis hieman kiristää sitä.
    Tarve olisi nyt on vain pienelle hienosäädölle enään.

    Haku ei antanut kovin kummoisia tuloksia tältä foorumilta, joten viisaat kertokaapas nyt niin että tyhmätkin ymmärtää.
     
  4. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Kuule on parempi, että en neuvo virtuaalisesti ruuvijenkiristelyä, kun moista en ole tehnyt kuin pentuna puolipeltoautoon.

    Täällä on parikin suht laajaa ja yksikohtaista ketjua GM ohjaussimpukan säätelystä. Ne lie olisi fiksu kaivaa ensin esiin.
     
  5. NymiS

    NymiS Gearhead

    No ei sitten tarvii kommentoidakkaan jos neuvoja ei löydy. Selvitän tämän sitten itse ja pidän tiedon omanani. Kiitos vain taas.....
     
  6. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Ole hyvä! Ja kiva että parku-iivarit eivät maailmasta lopu. Täällä on ollut / on laaja ketju GM simpukan säätämisestä. Ilmeisesti tätä ei olisi saanut kommentoida. Olisi vaan pitänyt neuvoa vääntämään ruuvi myötäpäivään ja niin tiukkaan, että suoni katkeaa otsasta :poff: Kiittämättömyys lie maailmanpalkka?

    How to adjust the steering gearbox
    by: Jim Forbes

    Since the steering adjustment is similar, I'll go thru a quick layman's version...but, you will of course eventually need to overhaul the gear, as the bushings are most likely worn out, at the least. There are two adjustments, the worm bearing tension, and the gear mesh adjustment. First, jack up the truck so the front wheels are off the ground, so the steering is free to turn. Put jack stands under the frame!

    The worm bearings are adjusted by loosening the big lock nut, then turning the bearing housing. On the 59 and older trucks, this adjustment is at the bottom of the box, at the front. On the 60-newer trucks, look at the top of the box, where the steering shaft (to the steering wheel) sticks out. Usually a hammer and blunt punch will loosen the locknut. The bearings should be adjusted to get a few inch-pounds of drag on the worm gear (steering wheel), but you can adjust it by tightening up to remove the play, then go just a smidgen tighter..and tighen the locknut securely.

    Then, adjust the gear mesh, which is a slotted screw with a 5/8" hex locknut. Get the steering centered (wheels straight ahead), and loosen the locknut. Gradually tighten the adjusting screw in, while frequently checking the steering play by turning the steering wheel back and forth a turn or two...but leave it centered when adjusting. Evenually, you will take up the slack, unless the gears/bushings are really worn, in which case the adjusting screw will go all the way into the box! (not good). Tighten till the slack is all gone, then add about a half turn of preload to it. If all is well, you should feel the steering get just a little bit harder as you pass thru the center of the steering wheel's travel. Tighten the locknut securely, and enjoy the "new" feel of driving your truck.

    Also, when you finally get around to rebuilding the gear, you will want to have the shop manual for reference, so you can accurately adjust it. A few years ago I bought a few tubes of GM steering gear lube from the local dealer...The correct GM part # for steering box lubrication is 1052182--you can get it from you local GM dealer..This lube is neat, it's half way between grease and oil. Oil is too thin and leaks out, but grease is too thick and won't properly lube the re-circulating balls. Use the right stuff!
     
  7. Naula

    Naula 3rd gear

    Tyypillistä "neuvomista" tällä ja varmaan yleensäkin suomalaisilla nettifoorumeilla. Täältäkin löytyy pitkiä ketjuja täysin turhanpäiväistä jauhantaa, mutta kun joku kysyy neuvoa teknisissä asioissa niin yht' äkkiä onkin hiljaista. Taitaa olla niin, että ne jotka oikeasti tietävät asioista, eivät paljon täällä juttele. Voin antaa vinkin, että jos netistä etsii tietoa, niin kannattaa moni asia selvittää jostain jenkkifoorumilta. Tuntuu olevan toi avuliaisuus sillä kansalla paremmin hallussa.
     
  8. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    No eikös tuossa ole pitkä ja kattava ohje? Ja ihan samalla kielellä kuin jenkkifoorumissa? :odroll:

    Täällä vaan on ihan suomeksikin pitkä ketju GM-simpukan säätämisestä, joka on vanhempi kuin tämä ketju? Jos sen etsit ensiksi?

    Ja tossa sitten esimerkki siitä avuliaisuudesta nettipalstoilla. Ole hyvä:

    [​IMG]
     
  9. kassinen

    kassinen 1st gear

    epäonnistumisen vaara on suurin kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Minun oma näkemykseni tiivistettynä.

    Ensin tarkastetaan/säädetään pitkittäisen akselin välys oikeaksi, iso mutteri
    rattiakselin pässä.
    Sitten etsitään ns. high pitch, eli simpukan oikea keskikohta. Se kohta, missä
    sektoriakselin välys on pienin.
    Sitten vasta säädetään sektoriakselin päältä ruuvista sen välys oikeaksi.

    Jos säätää sektoriakselin tiukalle jossain muussa kohdassa, kuin "high pitch"
    kohdassa, niin luultavasti pilaa simpukan lopullisesti.
     
  11. Naula

    Naula 3rd gear


    Suurinpiirtein näin sen käsitin tuosta Forbesin tekstistäkin, kiitoksia neuvoista.
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Huomaa, että simpukan oikea keskiasento voi olla ihan jossain muualla,
    kuin siinä missä NYT on pyörät suorassa.
     
  13. Naula

    Naula 3rd gear

    Ok, kiitos.
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kai nää nyt olis voinu kerrallakin laittaa, eikä pätkissä. :odroll:

    Sen jälkeen kun se varmasti oikea keskiasento on löytynyt, käännetään
    ratti suoraan ja säädetään auraus keskelle. Siis irrottamalla ratti ja sen alla
    olevat mahdolliset lukkolevyt, jotka ovat vuosien aikana menneet väärään
    kohtaan. Maantieajo muuttuu mukavammaksi, kun simpukka on suoraan
    ajaessa siinä tiukimmassa kohdassa, mikä lienee selviö.

    Jos on aivan varma, ettei mikään osa ohjausakselista ole ollut irti, näitä
    kuivoita ei titenkään tarvitse suorittaa. Ellei epäile sen tehtaalla akselin
    kasanneen Josen kykyjä.
     
  15. jake81

    jake81 Gearhead

    oliskos tohon oikean keski kohdan hakuun mitään hyvää vinkkiä??
     
  16. L.P.

    L.P. Gearhead

    Pyöritetään ratti ensin jompaan kumpaan suuntaan ääriasentoon, sitten pyöritetään vastakkaiseen suuntaan ääriasentoon ja lasketaan montako kierrosta pyörähti. Pyöritetään puolet edellälasketusta takaisinpäin. Tällöin simpukka on keskikohdassa ja seuraa ratin asentaminen suoraan ja aurauksen säätö.

    Eturenkaat kun nostaa ilmaan, niin pyörittäminen käy kevyesti.
     
  17. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Minenny ymmärrä jotain asiaa. Tehdäänkö tässä perussäätöä vai kulumakompensointia? Jos jälkimmäistä, niin eikö simpukan hampaat kulu siitä keskialueelta (missä siis eniten ajetaan) enemmän kuin äärialueilla jolloin keskellä säädettäessä, miksei se sitten ole liian tiukka ääriasennoissa? Vai onko hammasgeometria sellainen että välys on keskellä pienempi kuin laidoilla?
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Uudessa välys on keskellä tiukempi.
     
  19. juko7

    juko7 Double Gearhead

    OK kiitos!
     
  20. jake81

    jake81 Gearhead

    kuinkas tiukaks se pitkittäinen akseli tarvii ruuvata ja mistä sen välys mitataan??
     

Kerro tästä muillekin!