Vanin peräölyt

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja van99, 24.11.2010.

  1. van99

    van99 1st gear

    Nyt kun motti pelaa(ilma vuoto suodattimella ) kysymys perästä, kuinka usein öljyt tulisi vaihtaa ja onko kova homma ?? Entäs stefat perään tulisko vaihtaa jonkun tietyn kilometrimäärän jälkeen, vai kun alkaa vuotaa
     
  2. Kartsu

    Kartsu Double Gearhead

    Noi peräöljyt kannattais kai vaihtaa parin vuoden välein riippuen tietysti kilometreistä mitä tulee ajeltua. Eihän ne sillleen nokeennu ku moottoriöljy joten ei kai ole järkevää ihan 5000 kilsan välein vaihtaa. Jotkuthan ei vaihda noita koskaan ja jossain vaiheessa se alkaa perä ääntämään.
    Taitaa siellä laakerit kulua väkisinkin ku tulee tarpeeks kilsoja vaikka kui
    lutrailisit öljyjen kanssa.
    Eihän se ole sen kovempi homma kun laskee kannen välistä vanhat vex ja liruttelee täyttöropusta uutta ölskiä tilalle.
    Ihan kaikki perusölpät ei välttämättä käy koska lukko saattaa vaatia lisäaineistuksen.
    Stefat kai vaihdetaan sit ku ne alkaa vuotaa ja jarrut kastuu öljystä. Hätäsemmät vaihtaa tietenkin aikasemmin.
     
  3. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    80w-90, gl5

    ei mitään lukkolisäaineita, jos on kynsilukko. sen ei kuulu luistaa vaan tarttua heti. ei haraa vastaan normiajossa, sillä aktivoituu vain n. 100 rpm pyörimisnopeuserosta renkaiden välillä, mutta vain mikäli nopeus on alhainen, sillä keskipakomekanismi ottaa lukon pois pelistä kun nopeus ylittää joitakin kymmeniä km/h.

    aja perä lämpimäksi ja ime öljyt pois täyttöpropun kautta tai ota takakansi irti ja valuta vanhat ulos. pyyhi kansi ja putsaa magneetti ja kaikki muu mahdollinen moska pois. putsaa tiivistepinnat ja sivele niihin tai toiseen niistä moottorisilikonia, anna nahoittua ja kiristä tasaisesti vähän kiinni. anna kuivua yön yli, kiristä napakasti ja tasaisesti kiinni. täytä perä öljyllä auton ollessa tasaisella alustalla täyttöaukon alarajaan asti. n. 2,5 litraa. ei mikään paha homma. vaihda imemällä vuoden välein ja kansi auki ottamalla harvemmin. 8)
     
  4. -TH-

    -TH- Gearhead

    niin ja muista tarkistaa se hengitysventtiili jos sellanen on, se kun menee tukkoon, niin voipi liukkarit koittaa pihalla sieltä mistä pääsee, eli stefan kautta.
     
  5. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    ^hyvä pointti :D , unohtu mainita, että sen letku kannattaa vaihtaa puhtaaseen tai putsata ja lyödä päähän sen pillin tilalle suodatin, vaikka tommonen (3):
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!