Vanin puhaltimen moottorin sähköt.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Chevy-A, 1.10.2016.

  1. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Eli vani on -89 g20 6.2d missä lakkasi puhallin toimimasta.

    Mittasin puhaltimen moottorin johdot ja yleismittari näytti katkaisin täysillä ,et molempiin tulee virta, eli siihen maa johtoonkin ja muissa asennoissa virta tulee vain siihen virtapiuhaan ja maa tulee maapiuhaan. Kuuluuko virrankulun olla noin?
     
  2. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Vanhemmassa Vanissa (1975) kytkentä on tosi simppeli katso allaolevan linkin sähkökaavio
    Luultavasti samanlainen kaikissa vanhakoppaisissa vuosimalleissa.
    Vastus on tulipellissä, siten että Blowerin ilmavirta jäähdyttää vastuslankakieppiä. Vastus irtoaa auton sisäpuolelta. Jos vastuslank ao poikki voi sen liittää popniitillä takaisin. yleensä toi katkeaa tärinästä juuri niittauskohdan vierestä.

    http://www.resistorguide.com/applications/blower-resistor/
     
  3. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Tuossa kaaviossa ei ollu sitä relettä mikä on siinä puhaltimen kotelossa sen vastuksen yläpuolella. Eli tässä on erillailla mitä vanhemmassa...

    Mistä tuohon releelle tulee nuo piuhat, niissä piuhoissa on jossakin häiriö, kun liikuttelin niitä, niin rele naksahti ja virta hävis maajohdosta (eli palas oikellaiseksi). Uudelleen heiluttelin johtonippua, niin tuli kontaktihäiriö ja maa johtoon tuli virta taas ja rele naksahtaa pois päältä. Mistä tulee puhaltimen moottorille maa.

    Mikä virka tuolla releellä on, et voisiko toimia, jos tuolle puhaltimelle laittas suoran maan rungosta, eikä sitä omaansa mikä menee oikosulkuun? Vastus ehjä, kun katkaisijan joka asennossa tulee virta puhaltimen moottorille.
     
  4. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Puhallin toimii, kun laitoin korista suoraan erillisen maajohdon suoraan puhaltimeen.

    Jätin sen puhaltimen oman maajohdon irralleen mikä vetää samantien oikosulkuun, kun laittaa puhaltimeen kiinni ja rele naksahtaa pois päältä samalla. Johtonippua heiluttelemalla ja vääntelemällä sai taas releen päälle ja oikosulun pois.

    Jäi vielä mysteeriksi minkä takia se menee oikosulkuun, kun en viitsinyt repiä sitä paksua hohtonippua levälleen seuratakseni mihin se johto menee ym...
     
  5. T.

    T. 3rd gear

    Eihän ollut se releen kanta vain hapettunut, tai johto poikki ihan liittimen juuresta? Oikosulussa se tuskin on ellei polta sulakkeita eikä piuhat käryä. Hyvä tietysti että nyt toimii ja saa lämpöä, mutta onko mitään tietoa mitä se rele tekee? Kun siellä on se rele välissä niin sitä puhallinta on todennäköisesti ohjattu jollakin, tai se puhallin on ohjannut jotakin.
     
  6. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Rele on ok ja kokeilin toistakin. Releen liitin oli ehjä, mutta hapettunu vähän. Putsaus ja toinenkaan rele ei vaikuttanu asiaan.

    Aika omituinen tosiaan, kun kääntää sen virran kulun silleen, et siitä maasta tule virta ja rele naksahtaa pois päältä, eikä polta sulaketta ym. Ihan kun olis maa johto poikki ja johtonippua kääntämällä se koskettaisi virtajohtoa mistä on kuori rikki siltä kohti..? Lisää ihmetystä vielä se, kun sen virrankulun on saanu oikeanlaiseksi vääntelemällä johtonippua, niin Heti kun johdot laittaa puhaltimeen kiinni ja tulee kuormitus, niin rele naksahtaa ja virran kulku taas perseellään.

    Hitto, kun tietäis mistä se maajohto tulee ja ne muut piuhat siihen releelle???

    Releestä en tiedä minkä takia se on, mut jos siitä nyppää liittimen irti, niin virta häviää puhaltimelta ainakin. Voisko liittyä jotenkin ilmastointiin?
     
  7. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    No niin vika löytyi, kun uusin silmin valosassa tutki johtonippua. Vika oli imuilmatorven yläpuolella rintapellissä olevassa johtonipunkiinnikkeessä, sen alla oli piilossa ton systeemin kaksi maapiuhaa. Oli hapettunu ja löysällä. Ne kun ei saanu kosketusta, niin rele lähti pois päältä ym.
     

Kerro tästä muillekin!