Vanin sähkösohva

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Jarde1, 16.2.2004.

  1. Jarde1

    Jarde1 Gearhead

    Mulla olis Vanissa sähköllä toimiva sohva, mutta ongelma on siinä että katkaisialta on johdot pois. Kokeilin antaa suoraan moottorille sähköä ja se kyllä toimii (siellä on kaksi johdon paikkaa ja johdot kiinni). Mutta kaikaisialta siis johdot on pois. Se on keinukatkaisin ja takana on neljä liitintä. Kun painaa Ylös niin se kytkee yhteen vasenman puoleiset liittimet (1 ja 3) sekä oikean puoleiset liittimet (2 ja 4). Ja kun painaa Alas, niin vasen yläkulma ja oikea alakulma yhdessä (1 ja 4) sekä oikea yläkulma ja vasen alakulma (2 ja 3) yhdessä. Ja "lepoasennossa" mikään ei tietenkään ole yhdessä.
    Eli mihin liitimeen pitää laittaa plussaa ja mihin miinusta? Tässä on pari kuvaa katkaisiasta.
     
  2. 454SS

    454SS 3rd gear

    Tossa katkaisijapaketissa on ilmeisesti yhteensä 8 liitintä. Virta, maa, ja jokaiselta toiminnolta kaksi johtoa moottorille. Mulla ainakin on johtojen värit ihan loogisesti eli oranssi on virta ja musta maa. Loput sitten (sinistä vihreetä ym.) on niitä moottoreiden ohjaus signaaleita.
     
  3. Jarde1

    Jarde1 Gearhead

    Tuo katkaisia mikä mulla on, on vain neljälle johdolle. Vasta kun piirsin paperille tuon katkaisian toiminnan, niin huomasin että plussa ja miinus vaihtaa paikkaa katkaisian asennosta riippuen. Eli silloinhan moottori pyörii joko myötäpäivään tai vastapäivään. Joten mun ei tarvitse vetää kuin plus ja maajohdot katkaisialle.
     

Kerro tästä muillekin!