Vanin saranat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja douglas, 13.3.2003.

  1. douglas

    douglas 1st gear

    Onko cevyn etuoven saranoissa jonkinlaiset puslat vai pelkät tapit.
    Millaisia tappeja puslia olette omiinne laittaneet.
    Omassani tosi väljä alatappi..
     
  2. 454SS

    454SS 3rd gear

    Poralla reikä vähän suuremmaksi ja sorvaten uusi sopivan tiukka tappi.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vanin saranassa on saranatapin lisäksi 2 puslaa saranaa kohti. Saranatappeja puslineen on myytävänä. Puslia on myös ylikokona. Tappien ja puslien vaihto tosin on yleensä työlästä. Syynä on vanhojen saranatappien ruostuminen, vääntyminen tai kuluminen siten, että ura ottaa saranan laitaan kiinni. Vaikeimmissa tapauksissa olen joutunut irrottamaan koko saranan ja sen jälkeen paloittelemaan tapin sarana kappaleiden väleistä (paineilma käyttöisellä sahalla, jolla peltimiehet leikkaavat peltiä, rautasahallakin voi onnisua). Pätkityt palat ovat usein olleet paloittelun jälkeenkin tiukassa saranan sisällä. Tällöin on joutunut poraamaan tapin läpi reiän ja poistamaan tappi muruina.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    vaihdoin juuri omaan vaniin kaikki saranatapit.Paikat on ahtaat mutta pitkä hylsy tai normaali hylsy+lyhyt(5cm)pitkä jatko helpottaa.Sarana tukevaan ruuvipenkkiin ja lekaa irtoo helposti.Itse vein saranat kaverille et lämmittäs ja vaihtais,mutta sanoi et lähti helposti ilman lämmitystä.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kun saranatappi on kunnolla jumittunut niin leka ja ruuvipenkki systeemi ei toimi. Mutta tosi on että joskus tapin ja puslien vaihto onnistuu ilman ongelmia. Mutta mitä itse olen vaihtanut niin enemmän on ollut ongelma tapauksia kuin helppoja.
     
  6. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Sama homma mutta eri auto. Huomasin, että -81 Skylarkissa on saranat hitsattu kiinni sekä oveen, että karmiin. Onko kokemuksia, miten ovi istuu tappien vaihdon jälkeen, kun mitään ei pääse säätämään?
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Voi olla tyhmä kysymys, mutta auttaako pelkkä saranatappien vaihto kun ovi roikkuu? Itselläni vm90 vani ja kuskin ovi roikkuu sen verran että oven alareuna ottaa alareunastaan jo "portaaseen" kiinni. Mitäköhän mahtaisi maksaa jossain korjaamolla jos veisi osat mennessään niin saisivat vaihtaa tapit?
     

Kerro tästä muillekin!