Vanin taka-akseli IRTI????

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja NymiS, 5.1.2009.

  1. NymiS

    NymiS Gearhead

    Huh kylläpäs oli läheltä piti tilanne taas, jo kuukauden päivät kuulunu vanin takapäästä kolahdus kun ajaa kuoppaan, meinasin et iskarit on loppu ja ne siellä kolisee.

    No tänään kerkis sit jo auton alle kurkistamaan, U-Pulttien mutterit pyöriny melkein auki asti ja kiinnitys levyn ja mutterien välissä oli 1cm!!!!
    Ei ihme jos hieman kolisee kuopissa hyvä että ei irronnu koko akseli !!

    TARKISTAKAA NE U-PULTIT VÄLILLÄ !
     
  2. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ja yleensä kun niissä on jengat niin jumissa, ettei niitä muttereita meinaa saada pyörimään jatkovarrellakaan... :eek:
     
  3. ripe

    ripe 1st gear

    Aivan uskomaton juttu.
    Minkä ikäinen vani ja onko siitä ollut perä tai jouset hiljattain irti?
     
  4. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Niin, poikki ne menee yleensä jos niitä auki yrittää. Jos lämmittää kaasupillillä mutterin punaiseks niin sillon voi saada ehjänä auki. Kumma jos itekseen on löystyny, vissiin on uusi U-pultti ja mutterit.....
     
  5. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ei tossa oo mitään uskomatonta, ei ole oikeastaan edes kovin harvinainen vika.
    Ja tosiaan, se neuvo että tarkastaa välillä ne U-pultit on asiaa.
    Ja mopari miehet (ja naiset) kattelee ne U-profiilista tehdyt kiinnikkeet, ettei ole reunasta puhkiruostuneet....
     
  6. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Tai sitten sulla on ollu ne alumiiniset kiilat siellä valissä ja suolavesi on ne nyt syöny pois!!
     
  7. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Tuttu juttu. Peräremontin yhteydessä putsasin ja rasvasin kierteet, ja puolen vuoden päästä alkoi kardaani täristää kiihdytyksissä. Kaikki U-pultit oli enemmän tai vähemmän löysällä. Kyllä mä ne olin 3/4" vääntiöllä olevalla räikällä mielestäni kiinni vetänyt.
     
  8. weard_racing

    weard_racing 1st gear

    Tossa land cruiserissa oli takaa menny toiselta puolelta kummatkin pultit poikki mutta akseli pysy paikallaa kun pultit oli hitsattu yhteen!
    Nyt uusilla pulteilla on saannu kahdesti kiristää ku oli löystyny aika reilusti.. Tojossa voi vaikuttaa asiaan kyllä sekin että on isot kumit..
     
  9. kime2

    kime2 Gearhead

    Sulla on liian vähä voimaa :lol:

    Ei mullakaan ole,mut sikatiukalle vedettävät pultit kiristytän joko "transitmiehellä" tai eräällä palstalaisella ja auki sit vaan katkasemalla :)
     
  10. NymiS

    NymiS Gearhead

    -91 G20 on kyseessä.
    Auto on ollu mulla vasta pari kuukautta joten historia ei niin tiedossa.
    3/4 väätiöllä riuhtomalla lähtee pyörimään, voimaa joutuu kyllä käyttämään ja irroitusöljyä.
    Ite kiersin ne ensin auki kokonaan ja teräsharjan kanssa putsailin u-pultit ja sit takas kiinni niin kovaa kuin vaan uskaltaa vetää (lue niin kovaa kun ne saa kiinni) :D

    JAMANT:lla oli kyllä hyvä pointti, jos siellä on ollut jotkut alumiini kiilat niin eipä ollu enään.
     
  11. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Mulla on khyl semmonen käsitys ja kokemus ettei semmosta pulttia ookkaan mitä ei sais vääntämällä poekki... Yleensä ne menee niin ettei huomaakaan! :oops:
     
  12. weard_racing

    weard_racing 1st gear

    Niin no.. itse vetelin 70cm putken kanssa ne kireellee :D
     
  13. CH3OH

    CH3OH 1st gear

    Eipä noita kiristämällä saa helposti poikki, koska pultit venyvät koko sen U:n kaaren matkalta. Se on eriasia, onko ne sitten optimikireydessä sillon kun pultin venymä on jo "plastista"
     
  14. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Jos nuo u-pultit on ollut löysällä, niin on suuri vaara!!! että ne katkee kokonaan, kun sinne tulee pientä napua koko ajan kun autolla ajaa.

    Mä vaihtaisin ne kyllä uusiin, kunnon kiristys ajoasennossa, ei pyörät roikkuen, jos ei muuta mainita. Ja sitten jälki kiristystä tarpeen mukaan. Kaikkien löystymään päässeiden pulttien kanssa kannattaa toimia näin, pöyrän pultit mukaan lukien.
     
  15. mke77

    mke77 Gearhead

    yhteen vaniin ja kahteen....ellen kolmeen vaihtanu noita "aluslaatoja" mist u-pultit tuleeläpi/tai mihin kiristettään ne mutterit kiine!!!!!

    ......se levy ruostuu ihan uskomattoman kovin, hiukan kun vasaralla kolkuttaa ni mutterit ei olekkaan "missään kiinni" :rotfl:
     
  16. JJu

    JJu 1st gear

    Itse olen laittanut kutistesukkaa päälle ja saa siten myös ens talvellakin pultit auki. Kannattaa kokeilla.
     

Kerro tästä muillekin!