vanin takapyörän laakeri

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja thomaso, 28.4.2005.

  1. thomaso

    thomaso Gearhead

    Olis siis takapyörän laakerin vaihto edessä. Mites sen vanhan saa kaivettua ulos sieltä pesästään? tarviiko erikostyökaluja? Kaikki muut vaiheet vaihtoon liittyen on hallusssa.
     
  2. Vani-91

    Vani-91 1st gear

    Jos on alkuperäis laakerit nii pitäisi lähteä jollakin koukulla nytkyttämällä, mutta jos siellä on jokin sorvattu akseli+laakerilukite+muut patentit.. sitten saattaa olla tiukenmassa. Kannattaa kysyä edelliseltä omistajalta(jos on tiedossa) onko laakerita vaihdettu ja onko tilalle laitettu alkuperäiset vai "muut patentit"..... Yleensä liian loppuun ajettu laakeri pilaa helposti sen akselin (akseli toimii sisäkehänä alkuperäis laakereissa).

    Uudet laakerit stefoineen maksaa vain alle 100€, mutta uusi akseli onkin sitten jotakin 350€-->
     
  3. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Pitäis lähteä kotikonstein eli lämpöä ja vasarointia. Liukuvasara on hyvä keksintö tälläisiin paikkoihin.
    Alfamerin kirja väittää että joissain vanhemmissa akseleissa on sellainen rakenne, että tarvitaan korjaamoa. Ihmettelen suuresti koska mielestäni niissä korjaamoissakin on ihmisiä töissä. No joo, meni vähän sivuun.
     
  4. Qjet

    Qjet 1st gear

    Liukuvasara tuli hankittua just peräremontin takia, pätevä peli ja sopivan vähillä liikkuvilla osilla varustettu mun osaamista ajatellen.
    Jatketaan sitten sivuraiteella:
    Tarkoittanet tuolla Alfamerin kirjalla niitä suomenkielisiä versioita? Niistäkin sellaista "pikku-vika-helppo-korjata"-tietoa löytyy. Ihan hyviä opuksia omistajan käsikirjan jatkeeksi ja "ensiapuun",joksi lienevät tarkoitettukin.
    Englanninkieliset korjausoppaat ovat yksityiskohtaisempia ja niissä on tarkempaa ohjetta pajoitukseen mahd. tarvittavien erikoistyökalujen kuvia ja tunnuksia myöten. Esim. GM tool No. J-861401 ( tässä tulee se korjaamon tarve, ei niinkään työläinen/ihminen vaan erikoistyökalu ) ja sitten yleensä maininta " or equivalent" (...jota ohjetta tulee toteutettua niin,jotta nykytaiten museokin olisi varmaan kiinnostunut saamaan tuotteen kokoelmiinsa)
     
  5. thomaso

    thomaso Gearhead

    Taidanpa hakea tuon liukuvasaran ja kokeilla sillä. Laakeri vaikuttais olevan alkuperäinen. Ulkoapäin ehjä, pitää vain kunnon soirotusta.
    Vaihdoin tossa talven aikana toiselle puolelle laakerin. Irroitus oli helppo koska laakeri murtui ja putos kupistaan jyrsien samalla hyvät naarmut vetariin. Pistin tilalle korjauslaakerin.

    Ja noista oppaista; se alfamerin suomenkielinen "opas" on vähän liian yleisteos, löytyykö siitä edes esim öljytilavuutta tai syylärin nesteen määriä? Ei taida.
     
  6. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Itte olen oppaat ostanut yleis juttujen vuoksi eli kuvat kertovat mitä pitäisi irrottaa mistäkin. Monet rempat on tehty mututuntumalla piirtäen tai kuvaten paikat kasausta helpottaakseni. Eikä näiden täyskokoisten autojen kanssa ole paljon ongelmia kun ovat tehty pääasiassa isoista metallinpaloista, ei mitään elektroniikkahimmeleitä. Sitten taas täältä netistä löytyy ainakin olssiin todella tarkat tiedot.
     

Kerro tästä muillekin!