Vanin takapyörän laakerin vaihto, apua!?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja vannika, 6.11.2005.

  1. Teba

    Teba 3rd gear

    Pitää se keskitappi olla pois.. ite porasin pikku reijän siihen et sai pukittuu lukkoruuvin pätkän pois sisältä ku katkes ja hyvi onnistu..
     
  2. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Muista :wink: Ensin PAINETAAN sisään ja sitten............. Ihan samoin perän purku :rotfl:
     
  3. Prosessor

    Prosessor 1st gear

    Käykö tuohon ihan tavallinen tuumakierteinen 8mm pultti vai pitääkö alkaa tilailemaan oikea pultti? Huomenna pitää käydä ostamassa vastakierretappi ja yrittää saada se katkennut pois,dremelillä jo sitä tänään kairasin.
     
  4. voittol

    voittol 2nd gear

    Jaa niin keskitapin lukkopultti ,niitä taitaa saada ostaa ameriikantarvikeliikkeistä , jos ei kavereilla satu oleen ylimääräsiä(esim . myyntipalsta) kai sen hätä tapauksessa joku sorvaajakin tekee, mutta pikkurahalla sen kyllä saa.
     
  5. voittol

    voittol 2nd gear

    Ittellä kans joskus oli lukkopultti(autosta) poikki ja se muistaakseni auttoi, kun keskitappia kolhi voimakkaasti lekalla pois reiästään, en muista miten lukkopultin jämille kävi ,mutta mitään ei kyllä tarvinnut porailla eikä kierteittää.
     
  6. Prosessor

    Prosessor 1st gear

    Ei kauheena aaamerikanautoliikkeitä täällä pohjosessa oo :p Tilaamallahan ton sais 3 euron hintaan ja 3 päivän odottelulla,mut sitä mietin että käviskö siihen joku rautakauppa pultti. Noh just tässä lähössä kauppaan kattomaan joskos löytys samanlainen pultti.
     
  7. Prosessor

    Prosessor 1st gear

    Vielä sellanen kysymys, kun jo eilen kokeilin tuota keskitapin hakkaamista, että tuleeko se ulos kummastaki päästä vai toisesta ja kummasta? :D
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Se lukituspultti on sellanen, missä on päässä ohuempaa kierteetöntä osaa.
    Eli ihan suoraan rautakaupanpultit ei käy.
    Jos sitä ristitappia kovin hakkaamalla irrotat, niin kohta se ei tule ulos
    kumpaankaan suuntaan. Ehjänä sen pitäs tulla kumpaankin suuntaan nätisti.
    Paitsi jos on jo yhdellä pyörällä suditeltu niiden pikkurattaiden kohdalta
    se akseli ruvelle. Tahtoo tehdä siihen kulumakohdan viereen sellasen olan,
    ja se ei sitten mahdu tietenkään tarkasta reiästä ohi...
     
  9. Prosessor

    Prosessor 1st gear

    Eipä ne lukituspultin jämät halunnu tulla ulos sieltä, hermot meni.... Luovutan ja kiroan vanit syvimpään helvettiin :mad:
    EI auta tilaan huomenna hinausauton ja lähimpään korjaamoon, 3 päivää jo maannu lumisessa maassa vanin alla ja 10 cm liikkumatilaa, voi olla helpompaa siellä korjaamolla kun nosturille saavat.
     
  10. dart-73

    dart-73 1st gear

    joo täytyy tehdä tarkentava kysymys tuosta akselin pois ottamisesta eli olen nyt kairannut katkenneet lukituspultin jämät pois mutta akseli liikkuu vain sentin sisään ja ulos hereästi sitten jämähtää kiinni, lyömälläkö se on sieltä otettava ?

    Mites kun akselin ottaa melkein kokonaan ulos ja kierittää perän niin että se akseli nojaa perän runkoon , irtooko rattaat niinkun joku väitti, vai irtooko ne vasta kun akseli on kokonaan irti ?

    Sitten siellä sisällähän on, ainakin mulla pieni pakka ikäänkuin kytkinlevyjä repsikan puolella, tippuuko ne jos jotain tunaroi vai täytyykö ne jollain lukittaa liikkumattomiksi ? millä ?

    Tässä nyt muutama kohta joka jäi askarruttamaan mieltä nimimerkillä: ensimmäistä kertaa pappia kyydissä...
     
  11. VesQ

    VesQ 1st gear

    Joko sitä lukkopulttia kairatessa on tullut joku purse tai naarmu tappiin tai rungon reikään pultin kohdalle tai sitten siellä pikkurattaan alla on kulumaaa ja olake joka ahdistaa

    Lyömällä se sieltä tulee jos on tullakseen, se että missä kunnossa tappi ja tai reikä on senjälkeen joutuu arvailemaan ?
     
  12. tatu77

    tatu77 1st gear


    Onko tuossa enään muuta vaihtoehtoa kuin uusi tai käytetty perä? Näin ilmeisesti käynyt kun perän laakereitten korjaaja kertoi että alussa oli perä hiljainen ja sitten vähänajan päästä alkoi taas ääntämään. Oli myös öljyt aika vähiin päässyt takapyörän stefan vuotaessa jarrurummun sisään.

    Oireet on muuten sellaset että huutaa vapaalla rullatessa ja moottorijarrutuksessa mut ei ihan hiljasessa vauhissa. Veto päällä hiljenee
     
  13. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Mites jos on toi "käkikello-perä"; eikö siinäkään tartte käännellä mitään ja tartteeko niitä lukko-osia ottaa irti vai saako vetarin irti muutenkin??
     
  14. leksa

    leksa Gearhead

    Tarkista pinionin mutterin tiukkuus vielä varmuudeksi !
     
  15. mick

    mick Gearhead

    Käkikello perästä näköjään lähtee C-klipsit irti senkummemmin perän sisuskaluja purkamatta. Riittää että sen keskitapin päästi irti.

    Keskitapin lukituspultti poikki. Milläs sen katkenneen pään sieltä sais pois?
     
  16. micheebb

    micheebb 1st gear

Kerro tästä muillekin!