Vanin viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jasse, 14.3.2004.

  1. Jasse

    Jasse 1st gear

    Olsin kiinnostunut kyseisestä aiheesta ja kuulisin mielelläni käyttäjien kokemuksia aiheesta.

    Itselläni on Kempsu G25 -86 täysin orkkis kunnossa 305/th350 ja olen tuossa pohdiskellut pikkasen ja päätynyt semmoseen lopputulokseen, että pitäs tosta pikkasen enempi saada irti ku mitä se nyt antaa...

    Ottaisin mielelläni vastaa neuvoja, vinkkejä ja kyseisistä vaihtoehdoista suorittaa kyseistä opraatiota. Eli tarkoituksena olisi saada auto joka toimii myös normaali liikenteessä ei siis mitään 700+ hp, vaan mielellään tuonne vääntöpuoleen perustuvaa viritystä etsiskelen, mutta toki kaikki mielipiteet otetaan huomioon.

    Eli kannattaisikohan aloittaa uuden koneen hankinnasta esim 350? Vai piisaakos tuo 305? Mikäs on vanille ~ puristussuhde max? 350 laatikon kestävyys? Komentit kyseisistä asiosta olisi myös tervetulleita.

    Saa myös ehdotella mahdollisia kokoonpanoja viri osien suhteen ja mitä dyno on tykänny kyseisistä kokoonpanoista. Onkos nuo valmiit viri paketit millaisia vai kannattaako itse ennemmin rakentaa eri osista, myös kustannusarviot ja muu yleinen tieto on tervetullutta.

    Ps. Toivon tästä keskustelusta olevan hyötyä myös muille asiasta kiinnostuneille ja toivonkin tänne vain asiallisia kommentteja. Yritin myös etsiä vanhoista viri juttuja, mutta ei ainakaan minun silmiini sattunut yhtään pelkästään vaneihin kohdistuvaa kattavaa ketjua, joten päätin avata uuden.

    Pss. Laittakaa mielellään yksityiskohtaista tietoa omista kokemuksistanne.
     
  2. Jarde1

    Jarde1 Gearhead

    Täällä olis yksi kiinnostunut lisää...
     
  3. Jasse

    Jasse 1st gear

    Onkos tämä totta, ettei kukaan palstan lukija oo ikinä mitään viriä vanilleen tehnyt? :smile:

    No pankaas nyt vaan reilusti yleiseen jakoon kaikki niksit ja kokemukset, niin positiiviset kuin negatiivisetkin. Älkääkä prkl pantatko tietojanne :razz:

    Ps. Hyvät linkit on myös tervetulleita.
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Tollainen rohjo tarttee eritoten vääntöä. Helpoiten sitä irtoaa suuremmasta koneesta.
    Jos silti 305 pitää säilyttää niin ruttua lisää, truck-nokka ja hyvin virtaava pakopuoli.
     
  5. KajS

    KajS Gearhead

    Vanin viritys on salatiedettä, kaikille ei kerrota.

    Vanin virittäjät voidaaan jakaa kahteen kastiin: niihin, jotka sovittaa isolohkon sinne kaappiin, jotta lähtis kunnolla ja sitten niihin nassukkaperheenisävanikuskeihin, joille uusi ilmanputsarikin on jo "viritystä" :smile:

    Käyttöautoilijavannarille bensanmeno on ilman viritystäkin riittävällä tasolla!
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    502-BB Crate kone.. Sopivat palat siihen koneeseen ja kenkälusikalla keulalle.. = Saaadaan viri-vani..
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin tulin tuossa aamuna eräänä ajelleeksi sen ikkunaliikkeen Letukan "Sep in" -vanin (siis se liukuovellinen laatikko) perässä Manskulla. Autosta oli juttua V8:ssa muinoin. Omistaja tilasi sen uutena 6.2D :llä. Lopulta hän kyllästyi dieseliin ja upotti keulille 454:sen. Äänet olivat ihan mukavat jokapäiväisessä käytössä olevalle ikkunalikkeen asennusautolle :wink:

    Toiset tekee ton dieselöinnin käänteisenä.
    Ja tuollainen isolohko olisi tavan vanissa vähemmän janoinen kuin tossa step in -laatikossa..
     
  8. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Kyllähän tuo aihe kiinnostaa.

    Eritoten NE eroavaisuudet, mitä pitää ottaa huomioon, kun rakentaa konetta vaniin eikä kevyempään henkilöautoon. Ei varmaankaan kannata mitään kierroskonetta rakentaa. Eli nokka vinkit ja kansivinkit on tervetulleita.

    Mulla on 305, mutta tarkoitus on joskus heittää sinne 350. Nyt rakennellaan putkistoa jo tulevaa silmällä pitäen, eli peltisarjat ja riittävät tuplaputket. Jos ei muuta, niin ainakin saundit pitää saada kohilleen :smile:!

    Seuraavaksi ajattelin muokata tuota TBI-yksikköä, koska käsittääkseni suuttimia lukuunottamatta ne ovat 305:ssa ja 350:ssa samat? Ilmanottoa paremmaksi (se TBI:n tötterö, mihin huohotusputki tulee kiinni muutetaan kartioksi jolloin ilmaa "mahtuu" virtaamaan enemmän), säädettävää bensanpainetta, suuttimia hieman ylemmäs ja spacerpalikkaa väliin. Luonnollisesti kannattaa se tbi muutenkin samalla käydä läpi (uudet tiivisteet, o-renkaat ja suotimet). En tiedä onko edellä mainituista kuinka paljon hyötyä, mutta eri paikoista tuommoista tietoa on herunut.

    Nyt kun taala on halpaa myös tilapäisratkaisuna nokkakepin vaihto voisi olla ihan jees ratkaisu. Ei tunnu Summitilla paljon paketit kustantavan.

    Vinkkejä saa paljon just TBI myllyihin kaikenmaailman Camaro ja Firebird-sivuilta
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Just noita aivan perusjuttuja; niistä kannattaa lähteä. Eli se TBI kuntoon ja virtaavaksi, ilman saanti kuntoon, vääntö nokka kunnon sarjat, väljempi putki. Hyvä alku ja toimivampi kone alhaalti asti ja samalla muutama hepo lisää. Lastun vaihto kannattaa miettiä vasta muiden toimien mukaan.
     
  10. weripuo

    weripuo Gearhead

    Mitäs sitten pitäis tehdä kun tuo vajaa 300hp ei enää riitä käyttövanissa.(nyt vielä kulutuskin järkevällä tasolla 13-25l).
    Alussa sekin tuntui hyvältä mut nyt kaipais jotain lisää eli nokka vaihdettu, performer sovitettu kansien väliin, 350porattu 060ylikokoon, putket kunnossa, yms. Siis noi perusviritykset tehty mut ei riitä enää tuntuu vaan niin tylsältä.oisko ahdin mitään tosin maksavat paljon mut sillä sais lisää voimaa ja vauhtia. HMMMMMM taidanpa tästä...
     
  11. Destroyers

    Destroyers 1st gear

    Niin kuin aikaisemmin on mainittu, iso kaappi tarvii vääntöä. Väännöllä se lähtee.

    Ruuviahdinta kehiin tai Lisää kuutioita.
    stroukkaa 350:n tai vaihda suosioilla 454:n.

    Tiuhempi perävälitys, varsinkin jos käytössä od laatikko.
     
  12. Flathead

    Flathead 1st gear

    Mitähän se V8:ssa tässä joskus myynnissä ollut Vani oli mahtanut saada osakseen, myyntiteksti ainakin taisi lupailla 1000Nm vääntöä... :smile:
     
  13. ilettävä

    ilettävä 1st gear

    502 isolohko tehdas-uus ruiskupeli. Sillä liikkuu 15.. varttimaili.
     
  14. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Eilen tuli Summitin uus luettelo, mistä vilkaisin pirruuttani nokkapakettien hintoja. Miten on mahdollista, että nokka+nostaja paketti helvimmillaan reilusti alle 100$?

    Ken kaappia on viritellyt, voisi ohjeistusta jakaa nokan valinnan suhteen? Kiitos!

    Niin ja Edelbrock:n imusarjoja, jonka (kiva, kiva)mukana kaikki saastelaitteetkin voi säilyttää! Käypi 305/350 TBI suoraan, joten tulevaisuuden moottoriswappia ajatellen kannattaisko hankkia?
     
  15. Jasse

    Jasse 1st gear

    Voiskos joku ees hihkasta mikä otetaan Kempsu G25 -86 mallissa vertailumoottoriksi? Ja mitä motteja tässä mallisarjassa on 305/350 ja ???
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eiköhän se ole 454 ole; parhaimmillaan -95 255 hp.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    meneekö vaneissa homma niin että jos suurin mallin kone on 6.5 dsl. niin voiko sinne laittaa 20% suuremman bensa koneen eli 7.3L!!!!?
     
  18. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    KAi se niin menee, mutta matikassa vois olla pikkasen hiomista.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    7.8L?
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Suurin EI ole 6.5 diesel, vaan 7.4 bensa (454)
     

Kerro tästä muillekin!