vanissa ei ole etujarruja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja sanaksen, 24.11.2008.

  1. sanaksen

    sanaksen 1st gear

    Tuli tossa joku aika sitten hommattua tollanen m89 6,2 vani. Autossa on ollut koko ajan pirun huonot jarrut ja takapää lukkiutuu kun kunnolla jarruttaa. Kyllähän sitä kuivalla kelillä pärjäs, mutta nyt on aika hengenvaarallista toi meno. Tuota etupäätä ei saa lukkoon jäälläkään! Ilmeisesti männät jumissa tuolta keulasta. Onko keinoja millä noin jumiutuneet männät saa liikkeelle ja onko toi jarrupaineensäädin vain takapiirissä (ei vaikuta etujarruihin?)?
     
  2. Duju

    Duju 1st gear

    Jarrusatula irti, poljinta pumppaamalla mäntä ulos, letku irti, sylinterin puhdistus/herkistys, korjaussarja paikoilleen, paketti kasaan ja ilmaus. Näin itselläni alkoi jarrut toimimaan
     
  3. RIELE70

    RIELE70 1st gear

    Mulla oli aikoinaan sama ongelma scotarissaa!
    Tehtiin kaikki mahdollinen eikä siltikään ruvennut toimimaan.
    Auto jarrutesterille ja todettiin että ei pidä paineita kun makaa jarrun päällä.
    Pääjarrusylinterissä oli pieni kuluma ja se päästi paineet etupiiristä pois.
    Uusin pääjarrusylinterin ja ongelmat loppu saman tien.
    Jos mahdollista kannattais käydä testerissä niin et hukkaisi turhaan aikaa ja rahaa vian löytymiseen.
     
  4. MH

    MH 3rd gear

  5. sanaksen

    sanaksen 1st gear

    Etusatulat ei ollut jumissa. Vaikutta siltä, että pääsylkässä tai jarrupaineen säätimessä/takapyörienabshässäkässä on häikkää. Voiko toi säädin olla jotenki jumissa ja estää paineen pääsyn etujaruille?
     
  6. syrkö

    syrkö 1st gear

    Onko ongelma ilmennyt pakkaskelien jälkeen, itsellä aerostarissa samanlaisia ongelmia, tänään vaihdetaan jarrunesteet, epäilen että jarrunesteen seassa kosteutta(auto seisonut kauan) joka jäätynyt, sitten sulanut ja jättänyt ilmaa kiertoon, mulla jarrut normaalisoituu parin kunnon pumppauksen ja jarrutuksen jälkeen, eli ensin toimii vain takapyörät ja sitten paine siirtyy eteen ja kaikki tasaantuu.

    No illalla oon taasen viisaampi, laitan infoa jos mulla vika korjaantui.
     
  7. syrkö

    syrkö 1st gear

    ilmasin foortin jarrut (oikealla takana ilmaa) ja ainakin mulla auttoi, varoitusvalot hävisi ja jarrut nyt balanssissa!
     
  8. RIELE70

    RIELE70 1st gear

    Oletko jo käyttänyt autoa jarrutesterissä? Oliko siellä mitään poikkeavaa?
     
  9. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Jarruletkun sisällä oleva rökönen osaa myös suorittaa jos jonkin näkösiä temppuja...tietysti jos molemmat puolet on yhtä huonot ni kuulostaa epätodennäköseltä... :odroll:
     
  10. herrakani

    herrakani 1st gear

    9/10 tällasesta tapauksesta jarrupaineen säädin rikki.
     
  11. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi
    Suosittelisin jarruletkujen vaihtoa eteen ja taakse.
    Tukkeentuu sisältäpäin varsinkin edessä kiinnityskemmari kohdasta.
    Ulkoa voi näyttää ihan hyvältä.
    Mika
     
  12. sanaksen

    sanaksen 1st gear

    En ole dynossa käyttänyt. Selvää on että painetta etupäähän ei tule. Tilasin pääsylkän kumit, siitä lähdetään.
     
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Olisikohan niin että Combination-venttiili estää paineenpääsyn etujarruille...?

    [​IMG]
    Ilmauksen yhteydessä se pitäisi lukita päässä olevan kumitutin alta sopivalla työkalulla tai vaikka "vinkalla" auki asentoon.

    Olen kuullut että toisinaan tuo kyseinen venttiili on aiheuttanut "hiustenlähtöä" joillekin jarrujen ilmauksen yhteydessä...

    http://www.autozone.com/az/cds/en_us/09 ... oPages.htm

    Sen tarkoitushan on estää etujarrujen toiminta kunnes takajarruilla on riittävästi painetta ja vasta sitten etujarrut voivat toimia.

    Mahdollisessa jarrujärjestelmän vuototilanteessa se sulkee vuotavan piirin pois ja sytyttää varoitusvalon koelautaan.

    Olisiko sinulla käynyt nyt niin,että venttiili estää paineen pääsyn etujarruille jarrupiirien paine-eron vuoksi ? :eek:

    Sinulla on Diesel ja Hydroboost...ei ole kokemusta vaikuttaako se mitenkään tuohon,tuskin koska myös ABS-jarrullisessa homma tehdään lukitsemalla venttiili.
     
  14. sanaksen

    sanaksen 1st gear

    Pääsylinterissä oli vika. Siitä toisesta männästä oli kumit menny.
     
  15. RIELE70

    RIELE70 1st gear

    TERVEHDYS!

    Hyvä että vika löytyi! :D
     

Kerro tästä muillekin!