Vanne offset työkalu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja jaketin, 18.10.2015.

  1. jaketin

    jaketin Gearhead

  2. PauliR

    PauliR 3rd gear

  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Perskeles tollanenhan täytyy tehdä iha ite

    Ja vaneerista varmaan, vaan nyhä se tuli rautaa haettua joskos niistä askatelisi
    Kuinka usein tarttee mittaus mahdollisuutta, et kuinka ulos rengas voi tulla, tietysti maastureissa pitää olla mahdollisuus renkailla kääntyä ilman, et ottaa koriin tai puskuriin
     
  4. JTE3

    JTE3 Gearhead

  5. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Olen tehnyt mittausvälineen pätkästä kulmarautaa, kahdesta pätkästä M8-M10 kierretankoa ja niihin neljästä mutterista. Lisäksi tarvitaan rullamitta tai vastaava.

    Alapäähän kulmarautaa poraa reikiä pyöränruuveja varten, yläpäähän samalle sivulle halutuille etäisyyksille vähintään kaksi reikää kierretangoille.

    Alapäästä kulmarauta kiinni napaan pyöränruuveilla. Yläpään rei'istä kierretangot muttereilla paikalleen halutulle kehälle mitaten sädettä navan keskeltä. Kääntää navasta mittalaitteen haluttuihin kapeimpiin kohtiin ja säätää toista kierretankoa sisäänpäin (esim. lehtijouseen) ja toista ulospäin (esim. pyöränaukon sisäkaareen) ja lukitsee tangot muttereilla paikalleen. Tarvittaessa mittalaitteen voi kääntää alas tai irrottaa navasta ja tehdä mittaukset rullamitalla vaikka pöydällä, jos ei mahdu tai halua pyöräkotelossa mittailla asetettujen kierretankojen päiden etäisyyksia.

    Maksaa alle kaksikymppiä vaikka ostaisi tarvikkeet rautakaupasta olettaen reiäntekovälineiden löytyvän ennestään...
     
  6. jaketin

    jaketin Gearhead

    Ajattelin, että voisi itse väsätä. Mutta duunipaikalla tehtiin eräänlainen päätös. Työkoneet, tarvikkeet ja kaikenlainen rauta-aines poistettiin. Tyhjästä joutuis taikomaan :x
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kuulostaa hyvältä, mut miten ton tulkinta sitten?

    Vai kummi ostoksille rullamitan kanssa?


    Mites ET-mitataan tosta kierretanko mittalaitteesta vai sen verran sisäpuolen etäisyydestä pois kun valittu vanne on?

    Esim. 15" ET35 (kumpi se keskeltä ulos päin oleva ny oli - vai +)


    Ja sit se tärkein eli miten profiili mitataan? Leveydestä mahtuu varmasti 195, mut se korkeus 55-65 :odroll:
     
  8. niklas_ve

    niklas_ve 3rd gear

    Multa tollanen löytyy ja special fälgar noita aikoinaan ainakin myi.
     
  9. dart -66

    dart -66 Gearhead

    ei näkynyt Fälgarin sivuilla, täytyy soittaa ja kysyä...
     
  10. niklas_ve

    niklas_ve 3rd gear

    Tuotenimi on 357 Inch Tool Box ja hinta 75€. Löytyy ainakin painetusta hinnastosta.
     
  11. LPV

    LPV 3rd gear

    Eiköhän ET:n, eli Offsetin, saa niistä kahdesta erisuuntaan olevasta kierretangosta mitattua. Niistä saadaan autoon mahtuvan vanteen kokonaisleveys, joka jaetaan kahdella, jolloin saadaan vanteen keskikohta selville. Tuo on ET=0, jos navan kohta poikkeaa tuosta suuntaan tai toiseen, otetaan rullamitalla mitta siihen navan linjaan. Tuo mitattu etäisyys on ET. Kato vaikka tuolta: http://www.vannehaku.fi/site_media/info/et.html
    Profiili taas on suoraan prosentteja leveydestä, eli antamallasi 195 leveydellä 55=> 195x0,55=107,25mm ja 65=> 195x0,65=126,75mm. :D
     

Kerro tästä muillekin!