Vanteen ja pyörännavan väliset spacerit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Fastback, 1.9.2008.

  1. Fastback

    Fastback Gearhead

    Mitä laki sanoo vanteen ja pyörännavan välisistä spacereista? Kuulin varmaa essonbaari tietoa, että a) tehdastekoiset spacerit b) jotka eivät irtoa navasta vannetta irroitettaessa ovat lailliset? Pitääköhän miten paikkaansa? Tämmöisiä olisi tarjolla esim. Summitilla.

    [​IMG]

    nim. tiedosta kiitollinen
     
  2. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Mitäs jos Essonbaarin sijaan kysäiset esim. Akesta tai joltain konttorilta?

    Uskoisin vastauksen olevan, että eivät ole. Kielto tuli 70-luvulla juuri kuvaamanlaistesi siihenkin aikaan tehdastekoisten spacereiden vuoksi - joita tuolloin kutsuttiin "raideleveyden leventäjiksi". Jos ovat nykytulkinnalla lailiset, niin lehmät ovat alkaneet lentelemään Aken toimistossa. Kiellon perustelu oli laakereille aiheutuvan lisärasituksen estäminen.

    Laillisia nykyään kai ovat vain vanteenvalmistajan kyseisiä vanteita varten toimittamat sovitteet.. Eli esim. knock off-vanteiden napaan pultattava sovitinboori + kierre.. Samoin isojenvanteiden mukana tulevat sovitteet.

    Käytännössä jos pulttaat moiset etkä huutele hirveästi - tai annat olettaa, että ne tulivat vanteiden mukana - ne voivat mennä huomaamatta, ellei kyse ole kovin radikaalisti levittävistä. Jos sitten liikenteessä rengas irtautuu syystä tai toisesta ja noi havaitaan, pääset suurella todennälöisyydellä maksumieheksi. Ota tämäkin huomioon.
     
  3. Fastback

    Fastback Gearhead

    Juu! Kyselen kyllä yleensä suoraan omalta katsastusmieheltä, mutta tähän kellon aikaan en sieltä vastauksia saa ja kun jotain haluaa tietää niin pitää saada heti informaatiota... :wink: Katsotaan mikä on virallinen kanta, kiitos vastauksesta.
     
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Aken sivuilta:

    "Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita. Vanteiden vaihdon seurauksena auton akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm ellei auton valmistaja muuta ilmoita."
     
  5. RB-440

    RB-440 1st gear

    Voiskos ton sitten tulkita niin, että jos Hra Summit myy tehdastekoista spaceria, joka on tarkoitettu vanteen ja pyörän navan väliin ja koska vanteet ja navat on yleismallisia, niiden vois katsoa tarkoitetun siihen automalliin, mihin ne sopii ja toisaalta tiedetään, että Hra Summit myy myös vanteita, jotka sopii siihen automalliin ja lisäksi ton spacerin päähän, niin sitä sais jopa käyttää?
     
  6. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Ei -lue; Auton tai vanteenvalmistajan tietyssä mallissa käytettäväksi tarkoitetut kelpaavat. Herra Summit ei ole kumpikaan, ei auton tai vanteenvalmistaja.

    Ja ne kiellon aikoinaan aiheuttaneet "leventäjät" olivat myös tehdastekoisia ja yleismallisia tietylle jaolle.. Niitä myytiin autotarvikeliikkeissä, esim. erityisesti esim. mallikohtaisesti käytettäviksi. Kielto silti tuli juuri noille . Eli.. Jos moiset autoon ruuvaa ja haluaa ajaa niillä, ainut mahdollisuus on pitää pää kiinni. Lailliseksi eivät varmasti muutu juuri niillä samoilla perusteilla, joilla ne kiellettiin, ihan pelkästään siksi, ettei Akella ole pokkaa perua kieltoa ja "menettää kasvonsa".

    Syy kieltämiseen lie ollut muutama onnettomuus, jossa teinipojat eivät olleet osanneet kiristellä spacereita kunnolla napoihin tms? Verrannollinen tapaukseen - siihen törkeän rattijuopumustason kännissä mutkaan ja ilokaasut päälle ja auto pihalle - joka riitti ilokaasujen kieltämiseen.

    Oikein käytettynä maltillinen spacer tuskin on vaarallinen.. Mutta. Päätöksiä ei peruta, elli esim. EU siihen pakota - vrt. tapaus lisäjarruvalo, jonka kekkosslovakian ARK kielsi "vaarallisena" 80-luvulla. Yksi Karpon nauhalle saamista perusteluista kiellolle oli ikimuistoinen - "takana ajava voi luulla edässä jarruttavan auton syttyneen tuleen" . 90-luvulla taas takajarruvalosta tuli pakollinen turvallisuusvaruste EFTA:n / EU-jäsenyyden myötä. :poff:

    EDIT: Kun tässä fundeeraa, niin tuntuu, että ainut keino lie saada kumottua ko. kielto on EU. Pitää vedota ko spacerikiellosta keinotekoisena kaupanesteenä - jos moiset ovat muualla EU.ssa sallittuja, kuten taitaa olla? :poff:
     
  7. rustbucket

    rustbucket 3rd gear

    Tuleen syttyminen on kyllä perustelu lennokkaammasta päästä. :D Saisi Karpo tehdä best-of -kokoelman vuosien varrella tekemistään virkamiesten haastatteluista. Sasi nauraa kunnolla.

    Tosin, ne 80-luvun "ruotsalaismalliset" lisäjarruvalot oli sijoitettu hattuhyllylle irti lasista ja pimeällä jarrutettaessa ne valaisivat autoa hauskasti sisältä. Ja olihan niitä kaksi jolloin takana ajava autoilijaparkahan saattoi luulla edessä olevan jopa kaksi autoa yhden sijasta... :rotfl:
     
  8. Jome

    Jome Gearhead

    Tossahan se on selkeesti. Yhdet vanteet ku ostin, jotka vaati spacerit(tuli vanteitten mukana)niin sain liikkeestä mukaan vannevalmistajalta todistuksen joka piti näyttää konttorilla muutoskatsastuksessa.
     
  9. RB-440

    RB-440 1st gear

    Ja kuten on tullut muutaman kerran kerrottuakin, meikän 89 Capricen takaikkunalla on hra GM:n asentama alkuperäinen kolmas jarruvalo, joka ei tietenkään saa Suomessa toimia, ei ainakaan katsastuksessa. No, kyllähän se tietty keljuttais, jos palokunta tulis ja repis risteyksessä "palavasta" kärrystä katon auki parhaaseen ruotsalaistyyliin :rotfl:
     
  10. putkikardaani

    putkikardaani 3rd gear

    mulla on jemmas tommoset seitkytluvun spacerit ja ihan "tehdastekoiset" leventää sen verran että tarvii ihan jatkomutterit. kerran kokeilin kun oli vanne sovitukset menossa, mutta eihän noilla uskaltanut pihasta lähteä. ihan hyvä että ne kiellettiin
    http://i114.photobucket.com/albums/n262 ... pultti.jpg
     
  11. Nomad59

    Nomad59 1st gear

    Mulle tuli tommoset joskus aikoinaan yhdessä autossa. Jossain vaiheessa aloin tekemään siihen jarruremonttia, niin ne spacerit piti irrottaa => meni 2 pyöränpulttia kummaltakin puolelta poikki...
    Jostain kumman syystä spacerit ei tullu enää käyttöön...
     

Kerro tästä muillekin!