Vanteen maalaussapluunat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja hyde, 15.12.2011.

  1. hyde

    hyde Gearhead

    Onkos viellä jossain myynnissä sellaisia pahvisia vanteen maalaussapluunoita. Niitä sai aikanaan ainakin 13'',14'' ja 15'' ja olivat 4-sarjassa.
    Olivat tosi käteviä kun maalaa vanteita renkaat päällä mutta onko niin
    että kukaan ei enään maalaa vanteita kun en oo nähnyt moisia aikoihin myynnissä.
     
  2. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Re: Vanteen maalaus sapluunat

    Tinnerillä pyyhkii renkaan puhtaaksi ja maalarin teipillä suojaukset, tulee hyvät kunhan teippaa hyvin. Sapluunat on tietenkin nopeat, mutta jos et montaa sarjaa aio maalata niin turhat.
     
  3. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    pakkausteipillä vetää renkaan pintaan kierroksen
    ja elmukelmu päästä kiinni teipillä, sitten vetää elmun tiukasti pyörän ympäri ja teippaa reunat,
    elintarvike kelmu on vaan turhan kapeaa mut pari kierrosta riippuen renkaan leveydestä ja korkeudesta.

    tai jätesäkkiin ja leikkaa vanteen reunoilta auki ja teippaa vanteen reunaan asti,
    tässäkin tapauksessa jätesäkki varmaan liian pieni
     
  4. Uoti

    Uoti 2nd gear

    :rotfl: tää menee samaan sarjaan tarinan kanssa minkä pomo kertoi... Eli sillä oli vieraina ystäviä amerikasta ja päättivät tehdä hamppareita lapsille ja jenkit lupasivat käydä kaupassa... Meinasi mennä grillailut pieleen kun jenkki soitti pomolleni että ei onnistu, täällä ei ole kuin kokonaisia hamppari sämpylöitä, halkaistuja ei löydy mistään!
    Pomo sitten varovasti että meillä on kyllä veitsiä millä leikata sämpylä halki... :odroll:
    Tästä loistavasta ideasta sitten keskusteltiin illallisella, tuo kuulemma ison säästön kun halkaistut ovat reilusti kalliimpia amerikassa!
    Täysin offtopic oli tämä tarina, mutta eiköhän teippirulla ja puolikas hesari tms. aja ihan saman asian ja toimii jopa paremmin kuin joku sapluuna! Luultavasti juuri tästä syystä kukaan ei tuollaisella sapluunalla voi businesta tehdä!
     
  5. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Lutraa fairia tai nestesaippuaa kumiin ja maalaa. kun kuiva ninn peset renkaan puhtaaks :D
     
  6. janiluo

    janiluo Gearhead

    Ai tää keskustelu olikin idiooteille no minäkin haluan sitten osallistua:
    - maalaa sormiväreillä niin voit pestä pois kun kyllästyt sävyyn.
    - upota koko rengas maaliin, kyllä se ajamalla kuluu pois renkaasta,
    - tunkkaa auto ylös, moottori käyntiin, vaihde päälle ja maalaa vanne pensselillä.
    - upota koko auto maaliastiaan.
    - anna ruostua äläkä tee mitään.
    - Ota maalatut vanteet kaverin autosta ja laita omat ruosteisesi tilalle.

    Vieläkö on lisää neuvoja vai tietääkö kukaan vastausta kysymykseen?
    Onko automaaliliikeissä sapluunoita?
    Kiinnostaisi tietää kun olen itsekin monesti kaivannut sellaisia...
    :odroll:
    - Jani -
     
  7. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Onko vaihtoehtoisten toimintatapojen ehdottaminen aina idioottimaista?

    Tässä vielä yksi: veivaa renkaat pois vanteilta,muuten ei tuu hyvä. Kaikkia edellä esitettyjä tapoja on tullut kokeiltua, kun kaikissa 30 vuoden aikana persaukisena ostamissani autoissa on kauppaan kuulunut kaksi sarjaa ruosteisia vanteita. Teippi ei tahdo tarttua kumiin, kun siinä vanteen lähellä on aina kohotekstiä ja muuta röpelöä. Kumin lutraaminen nestesaippualla on muuten hyvä, mut saippuaa tarvii olla paksusti ettei maali tartu ja sitten sitä saippuaa valuu renkaan ja vanteen väliin jolloin vanteen reuna jä ilman maalia. Paras sapluuna tulee ohuesta pellistä, puolen kierroksen pituisena sen saa tungetuksi tiiviisti vanteen reunan ja kumin väliin. Kaikissa tapauksissa oikeastaan on tuo ongelmana, että sinne vanteen ja renkaan väliin ei saa kunnolla menemään maalia ja jos vanhat maalit on hiekkapuhallettu pois tai vanne on jo valmiiksi ruosteessas, niin alkaa nopeasti ruostua uudelleen.
     
  8. Hai

    Hai Double Gearhead

    Bussivarikolla kun olin töissä, niin firman silloisesta emoyhtiöstä kävi joku tyyppi katsomassa Englannista. Ihmetteli, kun Suomessa ihan ruiskulla korjausmaalataan linja-autoja. Siellä kuulemma pienemmät kolhut mekatsu penslaa ja isommissa maalauksissa maalari maskeeraa ensin vaselini pensselillä ja sit vaan ruiskulla yli. Pesun jälkeen linjalle.
     
  9. TiM

    TiM 1st gear

    Eihän tollaista sabluunaa montaa minuuttia askartele:

    -hae jostain askartelutarvikepuljusta riittävän iso arkki kartonkia
    -piirrä siihen keskelle vähän isompi ympyrä kuin vanteen ulkohalkaisija
    -ota sakset käteen ja leikkaa ympyrän keskusta pois
    -leikkaa ulkoreunasta reiän keskustaa kohti halkio
    -ota pala maalarinteippiä käteen, laita pahvirinkula vanteen reunan alle ja laita halkion päät lomittain kunnes pahvi on hieman kartiona tiukasti vanteen sekä renkaan välissä ja teippaa pahvin halkion reunat kiinni

    En nyt muista kuinka paljon vanteen halkaisijaa isompi ympyrä toimii, mutta niitähän voi kokeilla ja heti aluksi piirtää vaikka sentin välein ja aloittaa kokeilu pienimmästä ja leikkaa sitten tarvittaessa isomman.

    On muuten sitten jo kahdessa vanteessa nopeampi kuin ruveta teippirullan kanssa ähertämään... 8)
     
  10. mke77

    mke77 Gearhead

    miks ei voi autoo ajaa rengas liikkeeseen ja sanoo "uudet vanteet ja renkaat, NYT"...

    ..ja kas, ei tarvinnu suhrii maalin kanssa :eek:
     
  11. TiM

    TiM 1st gear

    Siks ku toihan on ihan persaukisten hommaa, tosimies ajaa autoliikkeeseen ja sanoo "uusi auto, NYT", ei kai nyt kukaan renkaita ja vanteita pelkästään ala vaihtamaan .... :rotfl:
     
  12. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    se on liian helppoo ajaa liikkeeseen, pitää olla haastetta vaikka elmukelmulla ja teipillä 8)
    [​IMG]
     
  13. sakke

    sakke 1st gear

    ^

    :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    ...Nii just,vittuukos sitä harrastaa autoja ollenkaan,ajelee vaan uusilla vehkeillä ni ei tarttee tollassii miettii... :mad:
     
  14. mke77

    mke77 Gearhead

    NII , PERKALA!!! :rotfl: mitä sitä teippaamaan ja maalaamaan ku "sapluunat ei maksa mittää", ainaki vähempi mitä teippi ...se o varma :poff: :poff: :poff:
     
  15. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Oliko huono päivä? Huono näköjään ja sen kyllä huomaa.

    Ne jotka harrastaa voisi kuunnella niitä jotka tekee näitä työkseen. Vai oliko se toisinpäin...

    Oli miten oli, mitään uniform sapluunoita ei voi käyttää, jokainen vanne ja rengas paketti on omanlaisensa suojata ja maalata. Sapluunat olisi muutenkin kertakäyttöisiä vaikka niitä käyttäisi.

    Edes raskaankaluston vanteisiin ei ollut maalaamossa mitään valmista sapluunaa, koska sitä ei kannattanut tehdä. Helpompi vaan suojata rengas ja tehdä maalaustyö vanteeseen. Helppoo ja halpaa.
     
  16. hevimies

    hevimies Gearhead

    jatkan tähän
    Kannattaako teistä lähteä ottamaan renkaita pois vanteelta.
    kun meinasin jos nuo vanteet puhalluttaisi ja sitten pulverimaalilla päälle.
    Vai kestääkö yhtä kauan kuin "pensselimaalaus"
     
  17. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    No onko se nyt niin ylitsepääsemätön kustannus ottaa ne kumit pois päältä?! Huh huh.. Se pieni panostus kyllä näkyy lopputuloksessa. Jotkut prkl häkkitarha-autojobbarit maalaa vanteita kumit päällä ainoastaan... :rotfl:
     
  18. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    renkaat vanteilla myyntimaalaus,
    renkaat irti ni kestää ilmatkin paremmin sisällä ja saa ruosteet joka paikasta pois.
     
  19. hevimies

    hevimies Gearhead

    selvä sitten lähtevätten pois kumit samalla saa uusittua nuo venttiilitkin niin ei ainakaa ilmasto karkaa kumeista sitä kautta. :lol:
     
  20. vespa68

    vespa68 Gearhead

    Mitenkähän käy renkaille siinä lämpötilassa kun pulverimaali uunitetaan? :eek:
     

Kerro tästä muillekin!