Vanteen offsetin muuttaminen.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Turnn, 7.1.2008.

  1. Turnn

    Turnn Gearhead

    Mulla on etuvanteina kasari :D 15x7 romiset viispuola Mangelssit ,joissa levitys lähes pelkästään ulospäin (-offset).Juu vetelee urissa ja vähän kornin näköisetkin kun mukavuus-syistäkin vain 225/60 renkailla.
    Onko joku muuttanut/muutattanut vanteen keskiötä ulospäin.Sehän on tietty hitsattu kehään kiinni.
     
  2. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    On tehty. Tietenkään niillä vanteilla ei ajeta tiellä, kun se on kiellettyä! :soosoo: Periaatteessa ihan simppeli homma, mut tarkkana pitää olla, ettei purkaessa rälläköi kehään haavoja, mistä voi alkaa repeäminen. Mulla ei ollu sorvia missä ois voinut tarkastaa, että keskiö tulee suoraan. Mut oli irtonainen peräkärryn napa, mihin vanne kävi. Siihen hitsasin viisarin, mikä näytti vannetta pyöritellessä suoruuden. Ja uudelleen hitsausta ei kannata tehdä valovirta-migillä, millä ei noin paksuun rautaan saa kuin kylmän sauman, mikä tarttuu vain toiseen liitettävistä kappaleista ja siihenkin huonosti. Mä vedin puikolla.
     
  3. Fleetsider

    Fleetsider 1st gear

    joku volkkaripaja mainosti tekevänsä tuon homman muistaakseni 30e (?) kappalehintaan.. joskus surffaillessa eksyin niille sivuille, en vaan muista mikä firma se oli.
     
  4. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Entäs jos pistät myyntiin epäsopivat ja ostat sopivammat tilalle?
     
  5. Turnn

    Turnn Gearhead

    Nii varmaan olis viisainta.Käyn vielä paikallisella pajalla noiden valssien kanssa.
     
  6. lehmikangas

    lehmikangas 1st gear

    Olisko:
    http://www.siteyard.net/v-wauhtipiste/firma.php
     
  7. Turnn

    Turnn Gearhead

    25€/kpl. muutostyö kustantaa.Kokeillaas sitä.
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Aika halpa hinta toi 25€/kpl tuosta muutostyöstä! Meinaan siihen nähden mikä vaiva siinä on jos ilman sorvia kaivaa ne saumat irti, noin niinkuin mekaanisesti käsin... :odroll:
     
  9. Fleetsider

    Fleetsider 1st gear

    joo, just toi.
    ei mun mielestä ole liian kallis, kun vertaa työn määrään ja siihen ettei ole itellä tallissa sopivia vehkeitä työn suorittamiseksi.
     
  10. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    On se sairasta,tuollainen osa,kuinka ihmeessä samat hitsarit saavat turata ydinvoimaloita ,kuorma-autojen peräkärryjä ,traktoreita ja lisäksi minun laiseni ammattitaidottomat kuorma-autojen runkoja.Niillä on ajettu hesassa miljoonia kilometrejä ilman yhtään vahinkoa.Nykyiset hitsauslaitteet ovat niin kehittyneitä että puikkokoneet valovirralla toimivina antavat samanlaisen työnlaadun kuin voimavirrallakin.Tietysti jos hitsari on sellainen turoshevicentleman,lienee sama vaikka hitsaa robotilla.Oikeat säädöt,oikeat aineet hieman ammatti taitoa.Itse sain Utriaisen Ekin hitsaamossa 70-luvulla hitsausoppini: Eki näytti yhdellä 2,5 millisellä puikolla kuinka hitsataan pystysauma.Tällä opilla piti hitsata sitten runkoja.Ois inssit tienneet tämän niin auton omistajat olisivat olleet nesteessä.Silloin sai muistaakseni vain merkkikorjaamot suorittaa tämän työn,ainakin piti olla luokat ajettuna.Tuollainen vanteen levitystyö on yksinkertainen homma tuollaisille tekijöille.On kyllä tiedossa eräs harrastaja ,jonka matka tyssäsi valovirtamigillä hitsattuun vanteen saumaan.Onneksi auto säilyi ehjänä.
     
  11. Catiska

    Catiska Gearhead

    Aihe on ikivanha, mutta niin ajankohtainen edellen.

    Minulla olisi kaksi peltivannetta joille pitäisi tehdä tuo sama, eli siirtää 20mm vannekehiä sisäänpäin. Omaan sorviin nuo ei mahdu. Tietääkö kukaan pajaa mikä noita nykyään tekee, tuota 15v takaista pajaa tuskin enää on olemassa.
     
  12. Tämä?

    https://www.vannepaja.fi
     
  13. max

    max Double Gearhead

    Kuukausi takaperin teetin juuri tuolla vannepajalla 15x8 tuumaisista vanteista 15x15 tuumaset.Levitys oli ulospäin eli eli ei tarvinnut kajota offsettiin.
    Tuli suorat ja vähän tarvittiin painoja.Maksoi 65e per vanne.
    Hyvä jälki ja nopea toimitus joten suosittelen.
    Vannepaja tekee mitä tahansa muutoksia peltivanteisiin.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 7.9.2023
    Seevu tykkää tästä.
  14. No nyt on härskit levipellit..:cool::cool:

    Kuinka leveät noi on?
     
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ”15x8 tuumaisista vanteista 15x15 tuumaset.”
     
  16. max

    max Double Gearhead

    15x15,ilman kumia ja kumin kanssa.
     
  17. Ai sori..Olin vaan niin läppä auki, etten huomannut lukea kunnolla..

    Edit: Tässä vähän vanhan koulun meininkiä vanhemmilta herrasmiehiltä :cool::

     
  18. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    ja tässä ei niin vanhaa ja ei mies
     
  19. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Siinä välttämättä mitään sorvia tarvita rälläkällä saumat auki ja vähän hiontaa. Autoon päin koputtelee suoraan ja haluttuun Offsettiin ja hefteillä kiinni
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Voi tulla yksilökohtaisia eroja suoraan koputtelun kanssa ilman mittalaitteita. Vanteiden muokkausfirmat ottaa kymppejä per vanne tommosista töistä ja ... no kun mun vaan vähän levitetyt meni kiinan kumeilla muutaman kymmenen gramman painoilla ja ilmat pysyy, vaikken laittanut mitään liimoja hitsisaumoihin, niin teettäisin toisetkin samalla laittajalla.
     
    Seevu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!