Varikkopaikat Nitroissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Jukka Kivineva, 26.7.2007.

  1. Jukka Kivineva

    Jukka Kivineva 1st gear

    Outlawin säännöistä keskustellessa poikettiin itse asiaan: ainakin minua säälitti Outlawin puolesta kun katselin heidän ns. pilttuitaan. Junnuvehkeet ym. paistattelivat päivää paraatipaikoilla ja Outlawit oli pistetty varikon perälle kuin autokaupan museorivi. Kuljetuskalusto hiekalla nokka kotia kohti!
    Voisiko joku valaista ko. päätöksentekoa? Oliko tämä hyvää kohtelua vai mitä?
    Outlaw on sentään yksi näyttävimmistä, kiinnostavimmista ja nopeimmista autoluokista!
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Oho. Ai kyse olikin nitrokisoista. no, siellä oli streettivarikolla tilaa, olis ollut myös outlawlle. Tosiaan, tuolla nitorissa EI käynyt outlawta kateeksi.
     
  3. Mrs Sippi

    Mrs Sippi 1st gear

    Putte on Mantorpissa tällä hetkellä, joten virallista vastausta saapi odotella.
    Senverran kuitenkin haluaisin junnujen äitinä sanoa, että tuo heidän vähättelynsä alkaa tympiä. Vehkeet ei hurjan kovaa kulje, myönnetään, mutta sieltä se innostus lajiin alkaa ja kiihdytyksen tulevaisuuden turvaaminen uusien harrastelijoiden myötä. Itse koen myös tekeväni erittäin paljon työtä kiihdytyksen markkinoimiseksi tätä kautta, senverran matala kynnys lapsilla ja heidän vanhemmillaan on tulla kyselemään ja juttelemaan asiasta.
    Lasten kanssa kyllä mielellään majoittuu jonnekin, jossa on vessat lähellä, sähköä ruuanlaiton helpottamiseksi ja öisin suht rauhallista. Siksi onkin mukava, että junnut usein sijoitetaan enempi sellaisten lähelle, jotka keskittyy kilvanajoon enemmän kuin siihen makkaranpaistoon ja sen oheistoimintoihin.
     
  4. mika112

    mika112 1st gear

    Ei junnujen vauhteja pidä yhtään vähätellä....jos junnuauto pyörii ilmassa kierroksen ennen kuin tulee alas kyljelleen niin silloin on kyl vauhtia aivan tarpeeksi.....tämän pääsin suhteellisen läheltä todistamaan Kalajoella.
    Junnut vetää noissa kisoissa kovalla asenteella ja vain voitto kelpaa....ihan kuin "isot" pojat, pettymys ottaa koville ihan niin kuin "isoilla" pojilla ja voiton jälkeen riemulla ei ole rajaa. Moni "iso" kilpailija voisi junnuista ottaa mallia. Jos junnut sitten "isona" kisaavat samalla asenteella niin tulevaisuus näyttää erittäin hyvältä.


    Varikkopaikoista en lähde kommentoimaan kun en sillä silmällä niitä ole seurannut.
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead


    Miksei? Nappaa ne kuitenkin aika ison osan ajasta tuolla kisoissa, jolloin siellä voisi ajaa ihan oikeillakin autoilla. Noi ei aikuisten oikeasti kiinnosta ketään muuta pätkääkään, kuin ko. kuskin äitiä, isää ja muita tuttuja.

    Sitäpaitsi, jos verrataan noita vaikka mikroautoihin, niin on ne semmoisia mopoja, että naurattaa kaikki putkikehikot ja turvasysteemit, kun toisella vehkeellä vedetään miljoonaa kovempaa ja vielä mutkaradalla. Eikä ole edes vöitä!
     
  6. mika112

    mika112 1st gear

    ja muut autotko ei nappaa sitä aikaa, vaikkapa heittämällä öljyt koko radan matkalle= kuuselta jarrualueen viimeiselle sentille....niin kuin Kalajoella. Kyl ne junnut kuuluu tonne kisoihin siinä missä aikuisetkin eli just niin kuin Mrs Sippi totesi niin junnuista lähtee se innostus lajiin ja sieltä ruohonjuuritasolta opitaan käyttäytyminen j.n.e.
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei mikroautoilu ja drag racing oo millään lailla vertailukelposia keskenään, sama kun vertailis kuulantyönnön ja maratoonin vaativuutta keskenään; ne on ihan eri lajeja. Mulla ei oo mitään junnujen ajamista vastaan, päinvastoin noista ylläkin mainituista syistä, mutta keskiverto suuren yleisön edustaja ei pidä noita kauheen viihdyttävinä. Se on tosiasia, joka on syytä tiedostaa, eikä sitä oikeen voi muuttaa. Ne on osa tätä lajia ja paikkansa ansainneet, saattaa olla niinkin, ettei moni "oikeita" autoja ajavista viittis edes kisata jos ei myös jälkikasvulla olis mahdollisuutta ajaa, joten kenties ton 10 minuutin junnukierroksenkin just ja just kestää.
     
  8. mika112

    mika112 1st gear

    ja on se laji mikä tahansa niin aina on lajin tulevaisuus kiinni enemmänkin nuorista kuin aikuisista.
     
  9. BUMBA

    BUMBA Gearhead

    Saanen sen verran korjata tuota juttua varikkopaikoista että kyllä siellä varikon perällä samassa rivissä outlawien kanssa oli mm. junnuja,spettejä sekä pari s/ss:ää, ja hyvin näyttivät keskenään pärjäävän. Kilpurit ainakin oli hyvin esillä yleisön katsottavina, ne kai on pääasia eikä kuljetuskalustot..? Tila on rajallinen, eikä kaikkia voi laittaa eturiviin.
     
  10. Käkö

    Käkö Gearhead

    Yep, olihan varikolla vähän ahdasta mut eipä tuo tuntunut haittaavan, ainakaan meitä.
    Ylävarikolla missä me oltiin, siis siellä mutkaradan lähellä oli kyllä tilaa ja tulihan sinnekin pari stockki autoo ja yx sg-autokin, olishan sinne mahtunut enemmänkin mut eihän sitä voi etukäteen tietää kuka jää tulematta...
    Ja mun mielestä noi junnut on hyvä lisä kisoihin samaten junnubike, hauskaa seurattavaa ne on, ne todella oppii ajamaan kisoissa ja niiden käyttäytyminen varikolla ja paluuradalla on esimerkillistä, sais monet ottaa oppia niistä!
    Ja aikas harvoin junnut rasvaa rataa, muuten on kyllä jännitysmomentti kohdallaan kuten just Kalajoen kisoissakin.
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ne on todellakin ihan eri lajeja. Toisella pelillä pitää oikeasti osata vähän ajaakin ja toinen peli kulkee aika ankarasti kovempaa.

    Junnudragsteri ja mikro kun pistetään samalle viivalle, niin se mikro ajaa kahdeksikkoa sen "dragsterin" ympärillä ja vetelee vielä parin sekunnin donitsit maaliviivalla ennen kuin jälkimmäinen on maalissa.
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei mun ainakaan tarvinut mikroautola osaa ajaa yhtään, ja silti ajoin sellasella. Otetaan sitten esimerkki tuolta yleisurheilupuolelta caikkapa satasen ja maratonin juoksussa; jos on hyvä toisessa,ei välttämättä oo hyvä toisessa. Se, että osaa ajaa mikroautoa, ei välttämättä tee hyvää junnudragster kuskia, eikä junnudragsterkuski välttämättä ole kädetön mikroauton ratissa. Mikroautoilussa on varaa pieniin virheisiinkin, joita pystyy matkan varrella paikkaamaan. Dragissa siihen ei oikeen oo varaa, Drag suoritus on mun mielestä vaativampi henkisesti kun mikroautolla pärtsääminen. Mut samaa mieltä oon siitä, etteihän ne mitenkään tuhottomaan lujaa mene, ja se pitää voida sanoa siinä missä hieman tummempaakin kaveria neekeriksi.. Joskus olis kiva vähdä noita mikroautoja ja junnudragstereita viivalla rinnakkain, antais ehkä vähän perspektiiviä, ja miksei mahdollisuutta myös kehittää noita junnupelejä nopeemmiks mikäli tarve näyttäis niin vaativan. tulee vaan mieleen se jonkin vuoden takainen parilähtö 850 bemarin kanssa, että kyllä ne junnucompit ainakin jonkin verran menee.
     
  13. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Kysymys Jza:lle ja / tai muillekkin ketä tietää.
    Kuinka kovaa kulkee alle 12v tarkoitettu microauto? Esim. pääsuoran päässä? Kiihtyvyyttähän niille on aika huono mitata, sillä eikös ne ole suoravetoisia = työntämällä käynnistettäviä?
    Entä 125cc. Mikä on kiihtyvyys 0-100km/h. Entä paljonko tuollainen kulkine painaa?
     
  14. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Pikkufaktoja:
    85 Raket eli alle 12 v. vehkeet kulkee radasta riippuen noin 100 km/h
    100 cc Jammut (13-15 v.) radasta riippuen 125-135 km/h
    100 cc Junior A (13-15 v.) noin 160 km/h
    vaihteellinen 125 cc (15-17 v. ) menee sit noin 170 km/h

    Ja toi radasta riippuen johtuu sit siitä että joka radalle valitaan sille sopiva välitys, yleensä niin että auto saa juuri ja juuri huiput pääsuoralla.

    Vaihteellinen 125 cc kiihtyy 0-100 km/h n. 3.5 sekunnissa ja painaa kuskeineen 160 kg (minimi). Tehoja niissä on noin 50 hp, parhaissa laitteissa ylikin.

    Tollasta 100 cc Jammuakin löytyy vapaakytkimellä jolloin sillä voi lähteä paikoiltaan ja semmoselle on mitattu kiihtyvyyttä 0-100 km/h hiukka alle 5 sekuntia mut vapaakytkin syö osin sen tehoja joten suoravetonen kiihtyy oikeesti mutkasta polkastaessa hiukka ripeemmin ja kykenis ehken johonkin 4.5 sekunnin 0-100 km/h aikoihin.

    Tossa suuntaa antavasti :wink:
     
  15. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Jep Jep. Tota vähän arvelinkin. Lujaa kulkevat. Asennettiin tollanen v2 (jolla ajettiin junnuissa n.8,8 sek. aikoja) mikroautoon. Paikallinen ratayrittäjä testaili sitä ja arveli että kulkee paremmin kuin 100cc junior A, mutta huonommin kuin 125cc. Arvio oli "takapuolituntuma", ja oma arvioni on että v2 vääntö saatta hieman vääristää sitä.
    Gps:llä mitattuna junnucomp kiihtyy 0-100km/h n. 5sek. Kun et n.8,5sek. Paino n.220kg kuljettajineen.
    Epävirallinen oma ennätys on 7,98sek. vähän päälle 140 loppunopeudella
     
  16. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tollasen V2:n vääntö voi olla aika vinkeetä mikroautossa :D Noi niiden omat koneethan on lähinnä kierroskoneita ja en muista ihan tarkkaan paljon Junnu A kiertää mut vaikkapa ICA:n 100 cc koneet kiertää yli 20 000 rpm :eek:
    Nythän kaikkia mikroautojakin on alettu muuttaa tulevien EU direktiivien mukasesti nelitahtisiks ja se tulee toteutuessaan varmaan muuttamaan sielläkin juttuja aika paljon.

    Kattelin muuten kerran uteliaisuuttani noita Junior Compin sääntöjä niin eihän siellä tainnut olla mitään tiukkoja määräyksiä viritysasteesta tai tehoista niinkuin Junior Stocksissa eli eiks niitäkin periaatteessa sais noiden sääntöjen puitteissa vielä melkolailla kulkevammiks jos haluais?
     
  17. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Jep. MUTTA kiinteä indexi 8,5sek
    Niin ja alkais junioritkin rasvailemaan rataa, jos nykysäännöillä ei olis tota indexii :eek:
    Vähän alle 8,5 ajat riittää hyvään kilpailukykyyn.
    Junnu Stockissa on muuten myös index 12.9sek. jota ei saa alittaa. Nopeimmat noista menee reilusti alle 12 sek. aikoja (ehkä jopa 10 puolelle?)
     
  18. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ai niin, ei se sit oikein hyödytä :-?
    Mut oikeesti mä oon sitä mieltä että kilpailullisesti homma olis vielä mielekkäämpää hiukka kulkevammilla laitteilla ja junnut itekin luultavimmin tykkäis entistä enemmän mut se on vaan yks oma hajatelma aiheesta ja hyvä noinkin kuten on nyt, pääasia on että junnutkin pääsevät ajamaan nuoresta pitäen :wink:
    Eli päinvastoin kuin jotkut on joskus luulleet nin mä en oo koskaan vastustanut junnujen mukana oloa, päinvastoin. Mut ainahan jossain asioissa näkee kehittämisen varaa, yhtälailla noissa junnujen säännöissä kuin isojen kuskienkin luokissakin ja siks nääkin jutut on joskus nousseet esille.
    Tsemppiä siis kaikille junnutiimeillekin ja hauskaa niillä tenavilla siellä näyttää olevan yhdessä niin radalla kuin iltaisinkin peuhatessaan keskenään. Ja vanhemmillekin noi yhteiset kisaviikonloput ja harrastaminen jälkikasvun kanssa on harrastuksen lajista riippumatta sitä todellista laatuaikaa mitä voi vaan olla :D
     
  19. Jza

    Jza Double Gearhead

    Sama täällä. Junnut on ihan jees lajissa kuin lajissa, mutta toi nykymeno on vaan aika munatonta. Itte oon monesti jäänyt pällistelemään esmes mikrokisoja, tai crossia, missä pikkujätkät vetää miljoonaa rataa ympäri. Mageeta puuhaa, kun 150 kiloinen kikkara tulee 150 vauhtia pääsuoraa ja taittaa sladissa mutkan läpi. Kuskina joku +10 jannu :eek:
    Mutta junnudragsteritouhua en kyllä oo jaksanut seurata minä, eikä kukaan tuttukaan. Lisää potkua noihin ja indeksit widduun! Rajais vaikka kuutiosentit sataseen ja sallis vapaan viritysen, niin tulis vähän lisää jännää touhuun.
     
  20. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Aikamonta vuotta tossa touhussa mukanaolleena, väittäisin että nykysäännöt ovat aika kohdallaan.
    Kun homma aloitettiin, ajettiin 125cc crossipyörän koneilla Siinä oli ns. "munaa" (manuaali kytkin ja kuusilovinen laatikko) Mutta parin vuoden jälkeen moottoriksi vaihtui B&S V2 max 500cc ja max 18mm kaasarit. Silloin ajettiin headsuppia (oli ne aikoja :D )
    Kääntöpuolella oli kuitenkin että kilpailijoita ei tahtonut tulla juuri lainkaan lisää, koska nuo moottorit vaativat jatkuvaa ruuvausta = aikaa. Eli se rajasi aikapitkälti pois itsekilpailevien junnut. (Esim. Branderin Toni. Tuskin kukaan epäilee etteikö Tami olisi saanut autoa kulkemaan, mutta kun aika ei yksinkertaisesti riitä)
    Tuo headsup vaatii aikapaljon enemmän aikaa/vaivaa (ja rahaa?) mitä tuo nykyinen käytäntö.
    Olen sitämieltä ettei meillä olisi juurikaan junnuautoja, jos niillä ajettaisiin headsuppia. Olisko se parempi, jää jokaisen itse pääteltäväksi.
     

Kerro tästä muillekin!