Varikkopaikat Nitroissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Jukka Kivineva, 26.7.2007.

  1. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Enpä oo nähnytkään noita lähtöjä mut kuulostaa mielenkiintoiselle. Noi crossikoneet ja niiden lootathan on siitä hauskoja ja kuskiystävällisiä ettei niissäkään kuitenkaan tarvi kytkintä kuin lähdössä, muuten vaihteet saa tökkästyä niinkuin shifteriä käyttelis yks kerrallaan isommalle :D
    Ja tossahan se on se iso ongelma että mikäli junnujen laitteet on liika kilpureita niin silloin nekin tosiaan vaatii ihan yhtä paljon säätämistä ja laittamista kuin isotkin kilpurit jolloin sellanenkin iso+pieni auton tiimi on kyllä aika työläs.

    Mut mennääs taas tyylikkäästi alkuperäisen asian vierestä toiseen off topic asiaan eli tietääks kukaan mikäs sen yhden Junnu Compin kippas siellä Kalajoella? Meniks se vaan rengasrikon takia ympäri vai lähtiks homma siitä liikkeelle ja sit jatkokuvioista ympäri? Kattelin ite silloin vaan silleen puolittain radalle ja yht'äkkiä se vaan olikin siellä kupeellaan :eek: Aika yllättävästi kuitenkin kun kyseessä on niinkin pitkulias ja matala ja painopisteeltäänkin alhaalla oleva laite.
    Vaan eipä siinäkään onneks käynyt kai kuinkaan eikä noi junnut ite tunnu yleensä olevan moisista kuperkeikoista moksiskaan :wink:
     
  2. gremlin

    gremlin Gearhead

    Meilla oli joku vuosi sitten tommonen mikroauto ajamassa kisoissa. Joku vaihteellinen se oli, eli olisko sitten ollu 125cc :odroll: Se tais menna huimaavan 14s ajan. :eek: Tommonen junnudragsteri kun menee 1/8 milen 8.8/130 niin siita voi joku kyvykas laskea etta mika olis 1/4milen aika jos se mennee samaa nopeutta maaliin. Saati sitten jos se kiihtyis viela hiukan.
    Eli kylla se mikroauto varmaan olis voinu vetaa kahteksikkoa junnun ympari mutta vaan line-upissa :soosoo: Ja donitsin olis voinu vetaa kaffeen kanssa varikolla
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    junnun kippas taka-akselin leipominen.
    oli ilmeisesti leikannu kiinni jotain toisella puolella tai irronnut. ne jotka siitä tietää vois kertoo enempi.
     
  4. Jza

    Jza Double Gearhead


    No se on hyvä verrata mopomikroa ja kovinta junnudragsteria keskenään :odroll: Esmes tommoinen F250 kapistus kuitenkin kimpoaa noin kolmeen sekuntiin nollasta sataan, niin siitä voi laskeskella, että mitä olis aika puolivartilla.
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    mikäs toi f250 on? joku junnu mikro vai mikä?
     
  6. Jza

    Jza Double Gearhead

    No se on F250 luokka. http://www.formula250.fi/index.php?id=77

    Mutta myönnetään, että tossa tappovehjeluokassa kuskit on kyllä yleensä vähän wanhempia... Siltikin pienemmätkin autot kulkee omien kokemusten mukaan aika perkeleesti, kun piikistäkin revitään melkein 50 kaakkia ja se putkikasa ei paljoa paina kuskin kanssakaan...

    Ja minusta tommoinen 14 sekkaa vartilla ei ole kauhean huonosti autolta, jossa ei ole ympärillä kaaria sen enempää, kuin vöitäkään. Ja niillä vedetään vielä mutkaankin aika kovaa.
     
  7. mika112

    mika112 1st gear

    ei tarkkaa tietoa miks junnu kippas, mut heti maaliviivan jälkeen takapyörät lukkiutu ja sladiin ja ympäri......kierros ilmassa ja alas kyljelleen.
     
  8. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Oukei, hyvä ettei käynyt mitään kuitenkaan, siis kuskille. Eikä ilmeisesti autollekaan sen kummempia :wink:

    Tosta kiihdyttelystä vielä niin 125 cc mikrolla loppuu välitykset eli nopeus pahasti kesken koko matkan kun semmonen ottaa huiput jo 200 m kohdalla ja menee sit loppumatkan tasavauhtia isoimmalla vaihteella sen minkä kyseinen laite niillä välityksillä kulkee eli yleensä noin 170 km/h. Eli kartingvehkeisiin pitäis vaihtaa normaalia isompaa ratasta tai ajaa sit vaan 1/8 matkaa kun ne on suunniteltu sen mukaan ettei radalla oo 200 metriä pitempiä suoria.
    Ja noi tuolla myös puhutut F250:t on sellasia että kisaa niillä ei saa ajaa alle 18 v. kun voimaa niissä on harrastetasosissa 70-80 hp ja kovimmissa kisalaitteissa siitä sit ylöspäin aina yli 100 hp ja kokonaispaino kuskeineen 180 kg eli teho/painosuhteet aika kohdillaan 8) Semmosella sit taitais päästä jo 1/4 matkankin ripeään kun vaikka sekin ottaa vakiovälityksillä huiput puolimatkassa niin koneen hyvyydestä ja tehoista riippuen se huippunopeus on välillä 200-250 km/h :D Ja noi muuten poistuu paikoiltaan hämmästyttävän hyvin kun painopiste on kai niin hyvässä kohdin, sutimaan mokomia ei meinaa saada vaikka yrittäis, ne vaan vähän pyöräyttää ja poistuu-u-u-u :wink:
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Noita 250 mikrojakin on nähty varttimailia suhaamassa Suomessa, jo aikalailla lajin alkuvuosista lähtien. Jos en ihan väärin muista, niin 12 sekan ajat on parhaimpia, mitä oon nähnyt kelloa vastaan noilla ajettavan, ja jos en väärin muista niin loppunopeudet jossain 180 korvilla. Toi 8.5 indeksi varttimailiajaksi muutettuna on suunnilleen 13.3. Vois olettaa, että junnucompit lähtee paikaltaan vähän isoja mikroautoja paremmin, mutta puutuu enempi matkan varrella?
     
  10. supo

    supo Double Gearhead

    Kyllä JUNNUKUSKIT niin auto/pyöräpuolelta kuuluu kisoihin,minulta eivät ole vieneet sekuntiakaan ajoaikaa pois.Tulkaa ajamaan kisoihin niin että huomaakaan niitä junnukuskeja kun odottelette lineupissa kun joku rasvaa radan lähdöstä maaliin!!!!Terv:Kari Laitinen,Pro Et 1337,Kuopio.Ps.Radan rasvausta sattuu varmasti kaikille joskus kun sahaa ratoja tarpeeksi kauan.
     
  11. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo. Paljon turhemmankin tuntuista odottelua kisoissa joutuu harrastamaan. Radan rasvaaminen ei liene kenenkään itsetarkoitus ollut, ainakaan vielä. Mä luulen, että 100% ennustajanlahjoilla varustetuista kuskeista jättäis sen lähdön ajamatta, jossa se rata rasvaantuu. Jos se vituttaa katsojia ja ehkä muita kuskejakin, niin takuu varmasti se eniten vituttaa sitä rasvaajaa. Eikä seuraukset useinkaan jää pelkkään vitutukseen, vaan pikkasen joutuu yleensä lämiskääkin raottamaan.
     
  12. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Piti oikein vanhoja papereita selata (senikäisistä aikakorteista ei nää enää mitään) Vuonna -94 paras aika vartilla 13,82 loppunopeus 148 km/h. Vuonna -95 kun ei enää saatu virallisesti ajaa varttia, niin testipäivillä vartin aika 13,25 loppunopeus 140 (ratastettu paremmin 1/8 sopivaksi) Nämä siis 125cc
    V2 testipäivillä -96 tai -97 vartti 14,3 / 132km/h (silloin näillä ajettiin juuri ja juuri kasin puolelle)
    Pari? vuotta sitten GTI päivillä ei saanut ajaa varttia, mutta aikakortti antoi kuitenkin ajan 14,26 / 76km/h = jarrutettu jo radalta poistumista varten (Alastaro heti vartin maaliviivan jälkeen)
    Kalajoella BMW:tä vastaan ei otettu aikaa vartille, mutta kuski sanoi bemarin hurahtaneen ohi aivan maaliviivalla. Kuskille oli ohjeistettu että max kierrokset 7500rbm (1/8 parhaimmillaan 7900rbm)
     
  13. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Kuski jarrutti takapyörät lukkoon yrittäessään pysäyttää aikaisempaan ulosmenoon.
    Katsastusmiehet tutkivat auton aika tarkkaan onnettomuuden jälkeen, eivätkä löytäneet siitä mitään syytä onnettomuuteen.
    Yli 120 vauhtia, takapyörät lukossa, hieman kalteva rata. Ainut millä siitä edes teoriassa selviäisi, olisi helpottaa jarrusta, mutta paniikkireaktio oli päinvastainen.
    Onneksi ei käynyt pahemmin. Onneksi meillä on turvamääräykset. Jotkut jopa naureskelee "tommosilla vehkeillä nuo varusteet"
    Mitä tuossakin olis sattunut jollei kuskilla olis ollu arm strappeja, niskalenkkiä ym.
     
  14. mika112

    mika112 1st gear

    miksiköhän yritti jarruttaa aikaisempaa ulosmenoon? kyseessä oli junnuComppi ja poistuivat viimeisen poistumistien kautta

    en ehtinyt edes auton luokse kun jo kuului "ei tässä mitään hätää"
    ei muuta ku tsemppiä tytölle tuleviin kisoihin
     
  15. Masa71

    Masa71 Gearhead

    F250 säännöissä: ohjaajan vähimmäisikä 18v, et semmone "junioripeli" :)
     
  16. HCollector

    HCollector 1st gear

    No hyvä ettei ole käynyt kuinkaan vaikka onkin kipannut dragsteri, oli varmaan aika hurjan näköstä meininkiä.. ei osunut omiin silmiin kyseinen tapahtuma, koska mahto tällänen sattua?
     
  17. hejo

    hejo 1st gear

    Ha,haa...taas tää uskomattoman naurettava keskustelu tästä aiheesta käynnissä...Eiköhän toi Sassin Lauran SC 2 tila tuolla Mantorpissa kerro kaiken siitä millaisia junnukuskeja sieltä varikon "parhailta"paikoilta kasvaa...Että viitsittekin aikuiset ihmiset!
     
  18. Jza

    Jza Double Gearhead

    Totta!
    Fiksumpi olis osannut sen lukea tosta jo kolme päivää sitten lähetetystä viestistä. Ja kandee lukea ^toi B.B. Chevyn viesti samasta aiheesta. On se kuitenkin vähän eri vetää vaikkapa piikillä pitkälle toista sataa kurviin, kun ajaa vöihin köytettynä suoraa tietä ruohonleikkurin papatuksen säestämänä....

    Mistähän syystä katsomo tyhjenee aina, kun junnut tulevat radoille? Äitit, isit ja muut kaverit sinne jäävät, mutta faktahan se on, että ei noi vaan oikeasti ketään kiinnosta. Itkemällä se asia ei muutu mihinkään. Niille vois pitää vaikka ennen kisoja ihan oman kisapäivän, niin ei menis tota sm/em-aikaa hukkaan tommoiseen leikkimiseen. Ei yleisurheilun eeämmissäkään mitään tarhalasten juoksukisoja ole nähty. Niitä varten on ihan omat juttunsa...

    Ja kyllä! Voi olla että jos joku noista omista kiinnostuu aiheesta, niin varmaan oon suunapäänä puolustelemassa junnuja radalle vaikka NHRA:n kisoihinkin. Siinä vaiheessa muutun vaan aika jääviksi kommentoimaan asiaa enää objektiivisesti, enkä normaalikatsojan silmillä.
     
  19. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Jep Jep! Tollaisella näkemyksellähän voidaan jättää kaikki ProStockia hitaammat vehkeet kotio, koska vormulat kulkee mutkaradalla kovempaa, eikä toi suoraanajo kiinnosta ketään :poff: :poff: Sehän on niin helppoakin, ei tarvii kun kaasua painaa :rotfl: :rotfl:
     
  20. hejo

    hejo 1st gear

    Joo-o olishan se näppärää noita junnuja ajattaa vaikkapa helmikuussa,jotta jäisi sitten näille oikeille kilvanajo ryhmille reilusti ajoaikaa.Ikävä kyllä nämä junnukuskit kisaavat aivan yhtä paljon SM ja CUP pisteistä kuin mitkä tahansa muutkin kisaryhmät ja yhtä suurin juhlallisuuksin palkitaan jokaiset ryhmänsä parhaat...Tosi epäreilua kyllä että normaalikatsojat(amatöörit) joutuvat kisoissa näitä kiinnostamattomiakin ryhmiä seuraamaan,suomessa ne junnujen kiekat ajetaan läpi kuitenkin tosi nopeasti.Hienointahan on se että aikuiset kuskit kilparyhmästä riippumatta suhtautuvat asiallisesti,ystävällisesti ja kannustaen näihin junnuryhmäläisiin...Taitavat ymmärtää muksujen tärkeyden lajin tulevaisuudelle,eivätkä pidä juniorikuskeja höpsöinä sukulaisina mitkä kisojen ajaksi tarvitsisi sulkea laitokseen pois maksavien asiakkaiden silmistä...
     

Kerro tästä muillekin!