VAROKAA! Huonolaatuisia polttoaineletkuja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Adventurer, 25.8.2012.

  1. Bukero

    Bukero Gearhead

    no joo vitsivitsinä, mutta ihan omakohtaisenakin kokemuksena osa noista nykyletkuista aivan luokatonta paskaa. eivät kestä nyky diiseliäkään vaan puolessavuodessa mehii läpi.
     
  2. mikkory

    mikkory 2nd gear

    Biltemasta antaavat rahat takasi viepi vaikka tyhjän kelan polttoaineletkua. Ei tarvi olla kuittia, näin ainaki mulla Kuopion biltemassa.
    Ilmaisin kyllä aika selvästi mitä mieltä oon niitten pa letkusta...
    Kävi nimittäin silleen että rautapää valutti pari litraa pensaa mun lahkeelle haljenneetpa letkusta ja huomasin siinä vaiheessa ku tennari oli puolillaan pensaa.!
     
  3. Lancer 225 2d

    Lancer 225 2d Gearhead

    Muutama vuosi sitten mulla hajosivat n. vuoden käytön jälkeen Motonetista ostetut mustat kangaspäällysteiset bensaletkut. Oli jo aikamoinen bensankatku ja lorotti ihan kunnolla bensaa Coltin alle. En ihan heti tahtonut uskoa, että vika olisi "uusissa" letkuissa.

    Taitaa tosiaan laadukas kumitavara olla kortilla. Kaikki kiinan halpiskumikamat hajoavat luvattoman nopeasti. Nokkakärryissä, venetrailereissa yms. käytettävien pikkupyörien renkaat eivät kestä vuottakaan. Jopa vähän parempien merkkien kumisaappaat halkeilevat alta aikayksikön. Rockautosta tilattuja T-birdin jarrusylintereitä tuli vaihdettua n. vuoden välein, kun rupesivat vuotamaan. Nyt hain Turun Jarruosasta kumit sylintereihin, jos kestäisivät vähän pidempään.
     
    Muokattu: 20.12.2016
  4. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Ostin kerran kottikärryyn vararenkaan ja se odotti hyllyssä asennusta 1-2 vuotta. Ei kannattanut enää laittaa paikalleen, kun oli niin jo huonossa kunnossa :mad:
     
    eilhik tykkää tästä.
  5. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    biofuel voi degradoida ennen aikojaan disuletkutkin
     
  6. karra

    karra Double Gearhead

    Toissa talvena rakensin MB 450 SEL 6.9 kaikki bensaletkut ( ja muutkin letkut) uusiksi ja K-Jetronicin painepuolelle laitoin AM-Worksilta hakemaani Cohlinea. Tällaiset tuli: Cohline 2190 - 0615-7.3x14.5-3 ja noihin prässättiin päät hydrauliikkaliikkeessä.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tämä letku kestää etanolia ja sitä voi myös käyttää tankin sisällä kertoili AM-Works.

    [​IMG]

    Jotain paluulinjan letkuja laitoin tosin Gatesin metritavarasta mutta ajankin pelkästään venäjän bensalla...

    Mitähän kumia merkkiliikkeestä tilattu letku on?

    [​IMG]

    Sit vielä tuli bensaletkuja AutoHausAZ:sta prässätyillä päillä kuten tuo edellinen merkkiliikkeen letkukin. Mitähän kumia tuo jenkkitavara on, tässä vanhat orkkikset:

    [​IMG]
     
  7. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

    Bensa alkoi haista ja sähköpumppu pumppasi pitkään ennen kuin painetta oli tarpeeksi, imi ilmaa jostain.
    [​IMG]
    Pienen ja hennon otteen jälkeen.
    [​IMG]
    Olihan se jo kolme vuotta sitten asennettu. Edellinen suodatin suodatti parikymmentä vuotta ongelmitta. :poff:
     
    Muokattu: 14.5.2017
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Sellainen hassu kyssäri onko muuten asetonia nostattamassa oktaania kaljabensassa vai onko sitä peräti kaikessa?

    Sillä ainakin mukavasti sulaa käytännössä kaikki mahdollinen muovi
     
  9. -TY-

    -TY- 3rd gear

    Pienkoneiden bensaletkuista....
    Eli 2-t vesipumppu motonetista, puoli vuotta kesti orkkis bensaletku siinä vehkeessä, pienkonebensaa välillä ja 98 itse sekoitellen. Jos näitten kanssa tarvii touhuta, nii kannattaa seurailla kestävyyttä. (Ettei jää palju täyttämättä☺)
     
  10. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    viime kesänä laitoin bilteman bensaletkua pätkän, nyt kokeilin.
    oli tuota metallivahvikkeista niin ei edes silmin voi erottaa onko halkeamia... no oli!

    Huono video mutta ei jää epäselvyyttä silti.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  11. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Eikö noista jo Tukesin luulisi kiinnostuvan, kyseessähän on melkoisen potentiaalisesti vaaratilanteita aiheuttava tuote?
     
    onoff road, rane58, Pertti K ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Juurikin samankaltaisia kokemuksia itsellä.... ja tosiaan 98 tankissa jolla siirrelty, talven pimeässä kontissa koskemattomana ja keväällä tarkistelut ennen starttia ni läpi mehi ja oli aivan halkeillut...

    Jos sulla riittää mielenkiinto ja inspis ni käyppä biltsussa ja selvitä jonkun isomman pampun yhteystiedot sieltä ja laita sille toi video ja kerro että löytyy myös muita jotka on valmiita lähtemään "vaikka valalle" että niiden on vedettävä tuo paska pois myynnistä ihan jo yleisen turvallisuuden vuoksi! o_O
     
    rane58 tykkää tästä.
  13. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Motonetin kangaspäällysteinen letku ei kestä ku vajaan vuoden ja vuotaa kuin seula. Samasta puljusta gatesin vahvikkeellinen tuntus ainaki toistaiseksi paremmalta.

    Mulla on nykyään aina tapana vilkuilla bensaletkujen kuntoa säännöllisesti. Vähä taivuttelee ja kattelee pykimiä samalla. Kerkee ajoissa vaihtaa ennen kuin palaa vehjekset.

    Nykyään kaikki tavara missä on kumia, on käytännössä kasa muovilla jatkettua paskaa. Kengissä ei pohjat kestä ku pari vuotta ja sitte on pohjat halki. Bensaletkut hapertuu äkkiä. Kumipuslat murenee kans muutamassa vuodessa. :mad:
     
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ongelma on nykyään bensassa ei niinkään letkuissa...bensaan lisätään etanolia ja ties mitä muita aineita, se ei ole enää vain "bensaa" kuten se ennen oli.
    Varmaankin kaikki ne vanhat ja luotettavinakin pidetyt bensaletkut/pumppujen ja kaasareiden kalvot pehmenevät ja murenevat näillä nykybensoilla...

    Katselin juuri viikolla että 98E5 bensa sisältää oikeasti lähes 7% etanolia...seos tankissa koostui St1 ja Neste bensoista...mittaus oli FlexFuel-anturin näyttämä.
     
  15. 3964

    3964 3rd gear

    Tässä ihmetyttää miten nuo autojen alkuperäiset letkut sitten kestää,kaipa siinä kumissakin on muutosta tapahtunut.
    Ei ole tarvinnu 80-90 lukuisinkaan letkuja vaihdella.
    Noihin mihin on uuden (bensaletkun) laittanut tahtovat murentua käsiin vuoden jälkeen.
     
    xarper tykkää tästä.
  16. mopar-mikko

    mopar-mikko Gearhead

    Suli kanssa yksi bensansuodatin. Sen jälkeen olen aina käyttänyt peltikuorisia suodattimia. On letkujakin menny vaihtoon harrasteautoissa aina sillon tällön. Nyt kokeilussa volvon marine A1 luokan letku (roskis löytö töistä). Ei kanssa oo tarvinnut mitään letkuja vaihtaa käyttiksenä toimivaan vanhaan toyotaan. Kaikki vaikuttaa hyvältä ja alkuperäisiltä. Itse tankki vaan meinaa mädäntyä puhki.
     
  17. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Mulla on lämmityslaitteen alipainelinjat tehty bilteman 5mm polttoaineletkusta, kun "amerikan joe" oli tärvellyt alkuperäiset nylonputket aika huonoon kuntoon. Melkein vuosittain on saanut jonkun letkun lyhentää tai vaihtaa. Hankalimpien letkujen vaihtaminen vaatii koko kojelaudan purkamista, ja kauhulla odotan koska on sen aika. Bilteman letku ei siis ainakaan mun kokemuksen mukaan tarvitse edes lämpöä tai bensaa hapertuakseen.
     
    Jussi289 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  18. xarper

    xarper Gearhead

    On se kumma kun ei mulla oo noilla kahen euron paperisuodattimilla ja etanolilla ollu mitään ongelmia? Mut onhan se peltinen suodatin kiva kun et näe sinne sisälle :poff:

    Taitaa suurinosa näistä polttoaineongelmista johtua ihan muusta kun siitä etanolista.
     
  19. valpas

    valpas Gearhead

    Mulla on karttinkiautoissa kirkasta muoviletkua ollu kolme vuotta. En kyllä muista varmaks mistä ostin. Ehkä Kart Rasing Lahokoskelta?
    Ei ole ollut ongelmia, ainakaan vielä.
     
  20. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Peltisestä suodattimesta tuli imuriin, joskus 15v sit ekaan Valianttiini kävin partsista hakemassa uuden bensasuotimen, ja sain juurikin peltikuorisen tilalle. En tiedä montako maanantai kappaletta niitä sillon just valmistettiin, mutta kahden takuuseen vaihdetun jälkeen laitoin vanhan muovisen takaisin.

    Noi peltiset siis rupes kusemaan bensaa siitä keskeltä liitoskohdalta. Kyseessä oli sentään vakio 318 ihan kesäkäyttiksenä.
     
    xarper tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!