Varokaa kiinalaista ketjutaljaa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja jukka63, 6.9.2006.

  1. DieselHomer

    DieselHomer 1st gear

    ilmeinen kokoero kiinantaljalla ja suomalaisella :lol:

    kiinassa lienee tuokin oranssi tehty vaikka lukeekin että olis ruotsalainen.

    tai ainakin ehkä patentti on ruotsalainen.

    molemmat 1000kg nostavia. kumpaan luottaa enempi?

    toi isompi painaa senverta ettei tahdo yksin kattoon jaksaa nostaa.

    niin ja 2000kg nostava on 1:1 sama kuin 1000kg paitsi nostoketju
    pykälän suurempaa, se taas painaa ketjun kans senverran
    että pitää kaksistaan nostaa kattoon. on ne ennen tehty rautaa
    säästelemättä. toisessa on merkattu valmistusvuosi -64

    kuva: http://www.aijaa.com/v.php?i=3502073.jpg
     
  2. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    kyllähän toi on nopeeta luettavaa vanhalta hesalaiseltakin: pari tavua ja arvaa loput :wink:
     
  3. pylsja-1

    pylsja-1 1st gear

    taljat

    Tietääkseni taljat pitää tarkistuttaa vuoden välein-kautta käyttöönotto tarkastus,kun ostaa uuden taljan.Niin ei pitäs käydä mitään vahinkoja,ja käyttäjähän tarkastaa taljan ennen nostoa.Vaieritaljat muuten ovat tarkoitettu nykyään vain veto käyttöön,siis ei nostoon.Korjatkaa jos on toista tietoa,mutta käsittääkseni asia on näin :oops:
     
  4. skrode

    skrode 1st gear

    Kiinalainen uusi ketjutalja

    Hain pari viikkoa sitten paikallisesta laakeriliikkeestä 1000 kg:n oranssin ketjutaljan. Annoin sen meidän sorvarille joka nostaa sillä n. 250 kg osia sorville. Talja pelas sen pari viikkoa. Kun sorvari yhden noston aikana irrotti ketjusta, taakka tuli sukkana metrin korkeudesta lattialle.
    En valinnut kiinalaista hinnan takia, vaan koska olin nähnyt taljan paikallisessa "merkkiliikkeessä", siinä oli CE-merkit ja otin vielä sen nelinkertaisella varmuudella, että varmaan kestää. Luojan lykky ettei sorvarille käynyt kuinkaan. [/b]
     
  5. mjsn

    mjsn 1st gear

    onhan nuo kiinan taljat huonoja mut näissä nosto hommissa pitää muistaan että nosti millä tahansa niin eisinne alle pidä mennä. ihan saman lailla voi pettää se kalliimpikin talja tai ketju puhumattakaan niista iso isältä perityistä hinaus köysistä joita näkee käytettävän koneen nostossa.
    itellä ei sen parempaa kokemusta kun setä vainaa joskus 30vuotta sitten nosti autoo kuormurin lavalle ja meni alle ku se rupes pyöriin ja niskaanhan se tuli tais olla 25 vuotta 4 raaja halvaantuneena. tais olla jotain 20v tapahtuma hetkellä. niin sillon ei tainnu olla tätä kiinan romua.
     
  6. pontiac safari

    pontiac safari 1st gear

    oranssi on ihan ok mutta ne punaset, niitä kannattaa varoo. ensin ne alkaa jumittamaan vaikka purkais ja kokois ja sit kävi niinku eilen että tuli certikin kone 20cm letukan lavalle, osasin varoo kun temppuili jo nostaessa että nousi 30cm ja jytkähti vähän alas ja sama toistuen. siirtyi vaakasuoraan käyttöön nostojen sijaan
     
  7. stinnes

    stinnes 3rd gear

    K-Maataloudessa aikoinaan myivät (ehkä vieläkin) muovisia porsaiden ritiläkuppeja, mietin että millä helvetillä myyvät saman näköisiä 6eur kipale, kun sisäänosto hinta jo enemmän. No selvishän asia pian kun asiakkaat kertoivat että hajoavat. Olivat Kiinan kopioita, kun alkuperäiset valetaan euroopassa ja kestävät.
     
  8. Town Car

    Town Car 1st gear

    Eiköhän ihan yleinen "Varokaa Kiinalaista" riitä varoittamaan typeryksiä jotka juoksevat halpojen hintojen perässä kuin päätön kana.
     
  9. rötvä

    rötvä 1st gear

    ostin joskus kiinalaisen ketjutaljan ja hyvinhän tuolla pari volvon konetta nousi ja laski. 307 nousi katonrajaan mutta ei tullu alas kun lainataljalla. muutenki ketjutalja on aika huono kapine varsinkin kun itekseen noita moottoreita irrottelee/asentaa kun aina se ketju on kaikissa mahdollisissa väleissä jumissa.
     
  10. Holley

    Holley Gearhead

    Kiinalaiset firmat ajaa konkurssiin useat laadukkaat firmat, joten vaihtoehdot lienevät pian kympin tai tonnin laitteissa, ostit sitten mitä tahansa. Sopivat "keskihintamallit" häviävät? Eikö tuosta voi jo tehdä k-rautaan käynnin ja pyytää kokeilla nostaa esim. vaikka 700 kg tuollaisella "1000 kg" taljalla? Varmaan antis periksi saman tien. P...a tuote pitäis vetää pois markkinoilta.
     
  11. VesQ

    VesQ 1st gear

    Jepjep, itsellä on joku Buf merkkinen 1000kg talja tallin katossa, ilmeisesti ollut joku laatutalja ? en tiedä. Pelannut ihan hyvin mutta kerran sovittelin yhteen projektiin konetta nokalle ja joutu nostamaan ihan ylös, siis ylemmäs kun normaalisti niin ketjusta nostin ja kun lopetin niin eipäs lukittunutkaan paikalleen vaan lähti hurinalla alas, sain tarrattua ketjusta kiinni eikä sen suurempaa käynyt loppuajan joutui ketjusta pitämään kiinni kun ei tuntunut kunnolla lukittuvan

    Nyt taas puolivuotta myöhemmin vaihdoin konetta laatikkoineen (ehkä jotain 200kg) tollaseen Focukeen ja pois tuli ihan nätisti, siirtelin romuja ympäri tallia, kasasin uuden koneen taljassa roikottaen (ei alle tietenkään menty) ja ujutin paketin auton alle, rupesin nostamaan ja ihan ylös joutui vetämään kun katto sen verran lähellä. Alkoi olla lähellä kun lopetin taas ketjusta vetämisen ja kappas kun alkoi taas rullata alas. Oli siinä hieno roikkua ketjunpäässä ja ettiä jotain pulttia ja mutteria millä saisi lukittua nostoketjun johonkin. Loppuhomma tehtiin sitten niin että aina noston/laskun jälkeen nostoketju pultilla kiinni koneen kylkeen

    Onko noi jotenkin huollettavissa vai suosiolla uutta, kiinalaista ei kiinnostaisi hommata eli mistä saa vähän parempia
     
  12. JesseX

    JesseX 1st gear

    Jos kunnollisen taljan haluaa halvalla niin kannattaa katella käytettyjä esim. keltasesta pörssistä, huutonetistä tai nettikoneesta.

    Mulla on vanha (oiskohan jostain 70-80 luvulta) 1000kg:n Koneen ketjutalja. Pelaa moitteettomasti yhä edelleen. Ja on muuten ainakin tuplasti jos ei triplasti painavampi ja isompi ku tuommonen kiinan talja. Joten siitä voi miettiä nostaako tuommonen kiinan talja tosiaan sitä tonnia mitä luvataan.
     
  13. olle

    olle 3rd gear

    Valtaosa tänä päivänä markkinoilla olevista taljoista on made in China.Hinta kuitenkin kertoo aikalailla mikä on laatu,sielläkin tehdään hyvää laatua kun vaan tuotteesta valmistaja saa kohtuu hinnan.
    Vaijeri taljoja ei ikinä nostoon,ketju ja viputaljat:testatkaa toosan toiminta
    koenostolla tai vedolla ennen varsinaisia töitä.Säilyttäkää kuivassa paikassa,älkää kuormittako koukun kärkeä.Korjaaminen ei kannata,ainakaan hitsaten.
     
  14. VesQ

    VesQ 1st gear

    Jep, otimpa auki tuon taljan, rataspuolella ei mitään ihmeellistä, vaseliiniä laitoin ja koppa kiinni. Räikkäpuolella ei mitään silminhavaittavaa vikaa, rakenne on näköjään yksinkertainen, rataspuolta pyörittävässä akselissa on jyrkällä nousulla kierre ja kun ketjupyörästä pitää kiinni ja pyöritys yrittää tulla rataspuolelta, ketjupyörä ja alempi lautanen alkavat kiristyä toisiaan vasten ja välissä on kitkalevyä

    Sorvasin kiillottuneet pinnat puhtaaksi, hioin kitkapinnat karheaksi ja pesin rasvat jarrukliinerillä, kierteeseen rasvaa ja kasaan. Herkistyi ainakin entiseen verrattuna ja kyllä se ainakin sen verran kiinni otti että ei omalla painollani lähtenyt valumaan. Täytyy kun kerkeää niin koeponnistaa ennen käyttöä jos se vaikka siitä korjaantui
     
  15. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Ostin tuollaisen pelin kakkostaljaks ja ihmetelly kun ei ole missään mainintaa esim.made in China?
    Vai eikö ne enää uskalla sitä noissa mainostaa :lol:
    Hinta vaan oli 45€ joten hieman epäilyttää tuo valmistusmaa.

    Muuten jonkun verran kasikoneita sillä nyt nostellu ja erittäin tyytyväinen olen ollu,suht herkkä käyttää ja ketjutkin kulkee mukavasti,vaan voihan se hymy vielä hyytyäkin tuon kanssa :-?
    [​IMG]
     
  16. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jos taljan kestävyys arvelluttaa esim. konetta paikoilleen nostettaessa, niin voihan sitä laittaa varmistusköyden. Sopivan mittainen vahva nostoliina tms. joka estää moottoria putoamasta tietyn rajan ali, mikäli talja pettää.
     
  17. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    Ite mietin ostaa tuollaisen sähkötaljan 80-2259 motonetistä, mutta tätä ketjua lukiessa tuli mieleen että kannattaisko sittenkin panostaa mielummin samanhintaiseen ketjutaljaan :odroll:
     
  18. VesQ

    VesQ 1st gear

    Itsellä ainakin on suht paljon käyttöä taljan kanssa moottoreita yms muita nostellessa ja kyllä melkeen haluaisin sähkötaljan mutta kun meinaavat olla sen verran korkeita että jää liian matalalle. Tuo ketjutaljan räikän huuto on suorastaan ärsyttävä ja hidaskin tuntuu olevan jos tarvii korkeammalle nostella lattialta. Sähköllä on myös paljon helpompi ohjata konetta yms muuta toisella kädellä kun nostoon ja laskuun riittää napin painaminen

    Tosin taas noi halvat on aika rimpuloita, ainakin moottorinostoihin ja muihin painavampiin kannattaa ehkä satsata laatuun, noissa kun vaijeri kelautuu päällekkäin hässäkäksi niin kyllä rutisee ja narisee plus se vaijeri näyttää menevän sellaselle mykkyrälle että tuskin on pitkäikäinen. Myös ne halvimpien rungot on aika kevyen oloisia, eli ainakin sellanen 250/500kg taitaa olla vähän hentonen tollaselle ~200kg euromoottori+laatikkopaketille puhumattakaan isommista

    Tallilla olisi ollut kaverin Kone merkkinen sähkönen ketjutalja, tais olla 250kg ja vm jotain 70-80. Kokoa ja painoa tosiaan kolmen pikkutaljan verran mutta tuokin niin korkea että ei onnistu. Olisi ollut aika herkku peli muuten
     
  19. AteV8

    AteV8 Gearhead

    On kiinalaisilla varmaan ihan hyviäkin nostovehkeitä, mutta ei niitä "halpahalleista" saa.
    Vuos sitten tuli Taunuksen 2.0ohc about sentin päähän varpaista. Nostimena oli UUSI kiinalainen. :eek:
     
  20. juko7

    juko7 Double Gearhead

    punainen talja

    Niin noiden punaisten kanssa kävi meillä niin että nostaessa, siinä vaiheessa kun ketjut on vielä löysällä, ketjun lenkki ei mennytkään koukun taittopyörän läpi vaan jäi jotenkin nalkkiin ja talja alkoikin ikään kuin nostaa koukkua vain yhdellä ketjulla ja se siitä sitten vapautui kun taakka oli jo ilmassa, tästä voisi olla kyse?

    Itse ostin tuollaisen japanilaisen Kiton pikkutaljan pieniä asennusnostoja varten, oikein hyvin viimeistelty tuote minusta, ei kylläkään ollut halpa mutta kyllästyin takkuilevaan halpismalliin:

    http://www.kito.co.jp/products/en/globa ... pdf#page=2
     

Kerro tästä muillekin!